به گزارش پارس به نقل از مهر، سال ۹۲ برای سینمای ایران همراه با فراز و نشیب های بسیاری بود. اتفاقات بسیاری در این سال برای سینمای ایران رخ داد که از آن جمله می توان به تغییر مدیریت ها و حضور حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و تغییر نگاه دولت به سینمای ایران اشاره کرد، اما خبرنگاران سینمایی بازگشایی خانه سینما و انفجار در پشت صحنه فیلم سینمایی « معراجی ها» و کشته شدن ۵ تن از عوامل سینمای ایران را مهمترین اتفاقات سینما طی یک سال گذشته می دانند.

از آنجا که خبرنگاران هر لحظه و نفس به نفس با اتفاقات خبری حوزه خود در ارتباط هستند در این گزارش سراغ خبرنگاران سینمایی رفتیم تا مهم ترین اتفاقات سینمایی سال ۹۲ را از نظر آنها جویا شویم.

تفسیر قانون در سینمای ایران سلیقه ای است

محمد صادق لواسانی خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایسنا در خصوص مهمترین اتفاقات سینمای ایران طی یک سال گذشته گفت: در طول یک سال گذشته دو اتفاق بسیار مهم در سینمای ایران رخ داد. اولین اتفاق بازگشایی خانه سینما در تابستان ۹۲ بود. این اتفاق نشان داد که تفسیر از قانون در کشور ما و به خصوص در سینمای ایران سلیقه ای است. تا زمانی که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بود، تفسیر متفاوتی نسبت به قانون داشت و اجازه باز شدن خانه سینما را نمی داد. این در حالی است که با ریاست حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی بلافاصله حکم بازگشایی خانه سینما ابلاغ شد و انگار نه انگار که بسیاری از مدیران دولتی در کشور مخالف بازگشایی خانه سینما بودند.

وی ادامه داد: البته مهمترین مسئله ای که در این جریان رخ داد، این بود که یبه اهالی خانه سینما یادآوری شد که دیگر در مسائل سیاسی ورود پیدا نکنند.

خبرنگار ایسنا بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در این دوره رخ داد، حادثه « معراجی ها» بود. هرچند این مسئله یک اتفاق جدید در سینمای ایران نبوده و مدل های مختلف آن در سال های گذشته در سینمای ایران رخ داده است اما تعداد بالای کشته شدگان سبب شد تا این مسئله در مطبوعات و جامعه پررنگ مطرح شود. البته این اتفاق را نمی توان به گردن مسعود ده نمکی کارگردان این فیلم انداخت، اما می توانستند شرایط ایمن تری را برای این فیلم سینمایی در نظر بگیرند.

لواسانی گفت: متاسفانه در چنین شرایطی، هیچ کدام از دستگاه های مورد نظر مسئولیت چنین اتفاقاتی را برعهده نمی گیرد، متاسفانه ترکش های این ماجرا هنوز برای مصدومان آن باقی مانده است. متاسفانه مرتضی مولایی یکی از حادثه دیدگان این ماجرا تا امروز نزدیک به ۶۵ میلیون تومان هزینه درمان خود کرده است که البته محمود رضوی تهیه کننده این فیلم سینمایی می گوید تمام هزینه درمان را پرداخت کرده است، اما متاسفانه شرکت بیمه تا امروز هنوز هزینه های درمان این جوان را پرداخت نکرده است.

بازگشایی خانه سینما مهمترین اتفاق سال در سینمای ایران

احسان هوشیارگر خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس نیز معتقد است امسال سال پر خبری برای سینمای ایران، بود، از همان ابتدای سال فروش خوب فیلم ها در گیشه سبب شد تا سینماداران به اکران امسال امیدوار باشند اما بعد از گذشت مدتی باز هم سینمای ایران نشان داد که گیشه همان گیشه سابق است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که در سینمای ایران رخ داد، مسئله بازگشایی خانه سینما و جدال هایی بود که برای آن در سینما رخ داد و در نهایت قفل خانه سینما توسط رئیس جمهور دولت یازدهم باز شد که البته پلمپ درب خانه سینما و اعتراضات سینماگران پشت درب های بسته این خانه در کوچه سمنان خود بسیار خبرساز بود. در کنار مسئله خانه سینما، معرفی مدیران جدید سازمان سینمایی را که می توان آن را جزو مهمترین تصمیمات رئیس سازمان سینمایی ایران دانست، نباید فراموش کرد.

خبرنگار خبرگزاری فارس توضیح داد: متاسفانه زمستان ۹۲ با حادثه تلخ انفجار در پشت صحنه فیلم سینمایی « معراجی ها» همراه بود که تاثیر بسیار بدی را در بین اهالی سینما برجای گذاشت. بعد از آن نیز برگزاری جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی که برای فیلم های « چ» ، « رستاخیز» و… به وجود آورد نیز جزو اتفاقات مهم سینمای ایران جزو یک سال گذشته بود.

ایجاد امید در بین اهالی سینما

سمانه فراهانی دبیر فرهنگی سایت پیام نو نیز و خبرنگار سینمایی نیز به مهر گفت: سینمای ایران از همان اولین روزهای فروردین حیات خود را با وجود التهابات هایی که در سال گذشته ایجاد شده بود، آغاز کرد. پلمپ خانه سینما و اختلاف میان دولت و سینماگران، تصمیم گیری جریان های موازی برای سینمای ایران، توجه قشرهای مختلف جامعه و حساسیت های بیشتر درباره آثار تولید شده همگی از التهاب هایی بودند که سینمای ایران را بیمار کردند و منجر شدند سینماگران که پیش از آن کمتر متحد شده بودند دو اقدام دسته جمعی انجام دهند.

وی بیان کرد: تجمع برای بازگشایی خانه سینما که هرچند در دوره جواد شمقدری به نتیجه ای نرسید اما در دولت یازدهم ثمربخش واقع شده و موجب بازگشایی خانه سینما شد یکی از این موارد اتحاد سینماگران بود. در این سال فیلم های بسیاری ساخته شدند که در آن ها نه تنها خبری از عمق نبود بلکه برای ساخت آن ها گیشه و مخاطب هم در نظر گرفته نشده بود و همین موجب شد همزمان با پایان جشنواره فیلم فجر بسیاری از منتقدان برای اقتصاد سینمای ایران نگران شوند.

فراهانی گفت: با روی کار آمدن مدیران تازه همه نگاه های سینماگران و امید آن ها معطوف به علی جنتی و حجت الله ایوبی شد تا بخشی از مشکلات ایجاد شده کاهش یابد. مطرح شدن بحث مصلحت سینما در حالی که هنوز اشاره واضحی به این مصلحت نشده است و پایان جشنواره فیلم فجر خلاف آنچه در دولت روحانی تصور می شد پیش بینی سال ۹۳ سینمای ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است اما امید به بهبود همچنان جریان دارد .

پیش دستی مدیران سینمای برای ابراز ارادت به روشنفکران سینما

کیوان امجدیان دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری فارس نیز درباره مهمترین اتفاقات سینمای ایران در سال ۹۲ به شوخی توضیح داد: به نظر من ۲ تلاش بسیار مهم طی یک سال گذشته در سینمای ایران انجام شد که می توان آن را قابل ستایش دانست. به عنوان مثال مسئولان سینمایی برای ابراز ارادت به سینماگرانی چون بهمن فرمان آرا و باقی فیلمسازان و روشنفکران سینمای ایران از یک دیگر پیشی می گرفتند. دومین تلاش مهم در سال جاری، ۱۵ اتوبوسی بود که قرار بود بیاید و مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را بهم بزنند. کسانی که با سیاست های کلی سازمان سینمایی و داوری جشنواره فیلم فجر مخالف بودند.

وی ادامه داد: جدای شوخی! مهمترین اتفاقات در سینمای ایران را می توان باز شدن خانه سینما دانست که با تمام شدن بازی های کودکانه بین مدیران سینمایی و اهالی سینما، خانه سینما باز شد، هرچند نحوه بازگشایی خانه سینما حرف و حدیث های بسیاری را به همراه داشت اما خوشبختانه با کوتاه آمدن طرفین دعوا، خانه سینما باز شد و می توان آن را اتفاق خوبی دانست.

امجدیان تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران است که امسال از اهمیت بسیاری برخوردار بود چرا که همه نام های مطرح سینمای  ایران در این جشنواره حضور داشتند. درست است که کارگردانان بزرگی از سینمای ایران در این جشنواره حضور داشتند، اما آثار قابل توجهی از سوی این افراد تولید نشده بود.

سیاست دولت نسبت به سینما سال آینده مشخص می شود

علی زادمهر خبرنگار سینمایی خبرگزاری ایلنا نیز بازگشایی خانه سینما و تغییر مدیریت ها را مهمترین اتفاقات سینمای ایران در سال جدید می داند و معتقد است، بازگشایی خانه سینما را می توان مهمترین تصمیم گیری دولت جدید دانست. البته سال جدید سال نقل و انتقالات دولت جدید بود و باید دید که در سال جدید دولت تدبیر و امید چه سیاست هایی را برای سینمای ایران در نظر گرفته است.

سپیده حیدرآبادی خبرنگار سایت فرهنگ و هنر و خبرنگار فعال عرصه سینما نیز بیان کرد: تغییر مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه جدید مدیران سینمایی، شرایطی به وجود آورد تا بسیاری از کارگردانانی که طی ۸ سال گذشته در سینمای ایران فعالیت نداشتند، دوباره در عرصه سینما کار کنند و نمایش آثار آنها در جشنواره فیلم فجر سبب شد تا این جشنواره تبدیل به یک جشن ملی برای سینمای ایران شود.

وی ادامه داد: امیدوارم رئیس سازمان سینمایی به تمام وعده هایی که داده عمل کند تا فیلمسازان در سال آینده سرخورده نشده و بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

اتفاقات تلخ و شیرین در سینمای ایران

سام بهشتی خبرنگار سینمایی هنرآنلاین نیز درباره مهمترین اتفاق سینمایی در سال ۱۳۹۲ گفت: سینمای ایران در سال ۹۲ روزهای پر فراز و نشیبی را داشت. سال ۹۲ تداعی کننده روزهای تلخ و شیرین برای سینمای ایران بود. این سال برای سینمای ایران سالی بزرگ و باشکوه بود چون سقف اهالی سینما یکی شد و سینماگران خانه خود را از تصرف اشغالگران پس گرفتند و خانه ای که با همت مدیران قبلی و یارانش توقیف شد به اهالی سینما بازگردانده شد .

وی ادامه داد: به زعم من بدون شک مهمترین اتفاق سال ۹۲ بازگشایی خانه سینما بود که با درایت رییس جمهور و حجت الله ایوبی صنفی ترین نهاد کشور دوباره آغاز به کار کرد . در گذشت زنده یاد عسل بدیعی یکی از تلخ ترین اتفاقات سال ۹۲ بود که دل همه خانواده سینمای ایران را به درد آورد و هولناک ترین اتفاق سال ۹۲ در گذشت مرحوم جواد شریفی راد و چند تن از یارانش در انفجار پشت صحنه فیلم « معراجی ها» بود .

بهشتی در پایان گفت: یکی دیگر از اتفاقاتی که در سال ۹۲ که برای من مهم بود، حضور دوباره ناصر ملک مطیعی در عرصه بازیگری بود. او با فیلم « نقش نگار» علی عطشانی بار دیگر به سینما برگشت و ثابت کرد که هنوز بازیگر توانایی است.