به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، موزه دریا و دریا نوردی خلیج فارس واقع در منطقه سبر آباد درکنار آبهای نیلگون خلیج فارس با مساحت هشت هکتار از نظر قرارگرفتن عمارت های کنسولگری وکلاه فرنگی و نمایش شناور های دریایی ازجمله کشتی تاریخی پرسپولیس و دیگر ادوات دریا نوردی و نظامی لحظات شاد و زیبایی را برای بازدید کنندگان فراهم کند.


کشتی پرسپولیس اولین کشتی توپدار ایران در دورۀ قاجار بود کهَ درسال ۱۸۸۵ میلادی خریداری شده و برای بهره برداری در نیروی دریایی ناصرالدین شاه در آبهای خَلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است.



این کشتی نجار ۶۰۰ تنی با قدرت ۴۵۰ اسب بخار به سفارش یکی از پسران مخبر الدوله ساخته شد.

کشتی پرسپولیس سالی یکی دو باربا رفتن به بنادر هند تحت تعمیرقرار گرفت.

از افسران خارجی این کشتی تا سال ۱۲۷۵ هجری شمسی فقط چهارتن درخدمت دولت ایران باقی ماندند و کار های اصلی کشتی را افسران ایرانی از جمله کاپیتان عباس دریا نورد دردست داشتند.

عمارت کلاه فرنگی درسال ۱۸۵۸ میلادی" ۱۲۷۵ هجری قمری" به عنون مقر تابستانی نمایندگی انگلیس در سبزآباد تأسیس و بعد ها به مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان در بوشهر تبدیل شد.

از این عمارت تا سال ۱۹۴۵ میلادی در ۱۳۶۶ هجری قمری به عنوان عمارت سرکنسولگری انگلیس دربوشهر استفاده می شد که بعد از انتقال دفتر نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد.

بعد ها عمارت کلاه فرنگی دراختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت و هم اکنون به عنوان موزه دریا و دریا نوردی خلیج فارس شناخته می شود.

عمارت کلاه فرنگی باهمکاری نیروی جمهوری اسلامی ایران واداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر پس از انجام مرمت کامل، محوطه سازی و فضای سبز به موزه دریا و دریا نوردی تبدیل شد.

درمحوطه بیرون عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایق های جنگی و نظامی زیر دریایی ها، شناور های مجهز به تجهیزات نظامی و همچننین ادوات و تجهیزات نظامی که دوران دفاع مقدس توسط مهندسان ایرانی همچون مصطفی چمران طراحی و ساخته شده است نگهداری می شود.