به گزارش پارس به نقل از مهر، احمدعلی کیخاصبح روز یکشنبه با شرح مختصری از برنامه های در نظر گرفته شده برای اجلاس بین المللی تخصصی یافتن راه حل برای تالاب های در معرض خشک شدن ایران گفت: انتظار می رود پس از پایان این نشست به راه حل های مناسبی برای نجات و احیای تالاب های ایران، به ویژه ارومیه و هامون دست پیدا کنیم. کیخا ضمن اشاره به نقش ایران در پایه گذاری کنوانسیون رامسر به منظور حفظ و حراست از تالاب ها، تشریح کرد: تا امروز ۱۶۸ کشور دنیا به عضویت این کنوانسیون درآمده اند و تعداد ۲۱۷۷ رامسر سایت جهانی به مساحت ۲۰۸ میلیون هکتار ثبت شده اند که از این میزان ۲۴ رامسر سایت به مساحت ۵/۱ میلیون هکتار به ایران تعلق دارد.

چالش های تالابی بنیانگذار کنوانسیون رامسر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ایران ۴۰ سال پیش نخستین کشور پیشنهاد دهنده طرح حفاظت از تالاب ها (کنوانسیون رامسر) بود، تصریح کرد: اما امروز همین کشور با بیشترین چالش ها در حوزه تالاب مواجه است.

وی ادامه داد: اگرچه برخی از این چالش ها بر اثر تغییرات اقلیم که موضوعی جهانی است به وجود آمده، اما رویکردهای نادرست توسعه در کشور و عدم سازگاری آنها با محیط زیست، گسترش بی ضابطه کشاورزی مخصوصاً در بخش هایی از دشت ها از جمله حاشیه دریاچه ارومیه، مدیریت نادرست منابع آب، عدم مدیریت پسماندها و تخلیه فاضلاب در تالاب های کشور از دیگر عوامل موثر نیز در خشک شدن تالاب ها تاثیری به سزا داشته است.

این مقام مسئول با یادآوری موارد مرتبط به تالاب ها و حفاظت از آن ها در برنامه پنجم توسعه، خاطر نشان کرد: در موارد متعدد بر تنظیم برنامه هایی با رویکرد زیست بومی و اکوسیستمی برای مدیریت تالاب ها تاکید شده است و به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست با تعیین کارگروه های ملی متشکل از نمایندگان سازمان و تمام وزراتخانه ها و نهادهای مرتبط، مدیریت زیست بومی را در دستور کار خود قرار داده است.

کیخا با ابراز خرسندی از فضای جدید کشور در تعاملات بین المللی و داخلی، همچنین نگاه مثبت رئیس جمهوری یازدهم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای کابینه به محیط زیست و اهمیت حفظ آن، اعلام کرد: این فضا فرصتی مغتنم برای رفع چالش های محیط زیست کشور است.

ارائه بهترین و صحیح ترین راه حل به دولت برای حفظ و احیای تالاب ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مهم ترین اقدام سازمان در مدیریت تالاب ها، ارائه بهترین و صحیح ترین راه حل به دولت برای حفظ و احیای تالاب ها است، اظهار کرد: تصمیم گیری شتاب زده و غیر علمی نه تنها منجر به بهبود شرایط نمی شود، بلکه می تواند تخریب ها و آسیب های بیشتری را به همراه داشته باشد.

کیخا در ادامه به وضعیت تالاب هامون اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم با همکاری کشور افغانستان این زیست بوم دوباره احیا شود زیرا هامون جدا از بحث های فرهنگی و زیستی یک زیست بوم بین المللی است که برای احیای آن باید رفتار دو کشور ایران و افغانستان نسبت به این اکوسیستم اصلاح شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با به کارگیری تمام ظرفیت های ملی و بین المللی شاهد بهتر شدن وضعیت تالاب های کشور به ویژه ارومیه و هامون باشیم.