به گزارش پارس به نقل از مهر، این جشنواره از از ۲۳ الی ۲۶ اردیبهشت سال ۹۳ با حضور بسیاری از کارشناسان، پزشکان طب سنتی و فعالان گردشگری و طبیعت گردی در باغ شهر تاریخی نطنز برگزار خواهد شد. در این باره، محمودرضا فقیهی دبیر این همایش در نشست خبری این برنامه گفت: برای برگزاری این برنامه سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی برای حمایت از برگزاری این رویداد ملی، اداره کل طبیعت گردی همکاری کرده اند.

وی افزود: این جشنواره در سه محور طبیت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار می شود از سوی دیگر پتانسیل تاریخی این شهر نیز کم نیست.

فقیهی معتقد است که مسئولان نطنز می خواهنداین برنامه به صورت دائمی و هرساله در اریبهشت ماه برگزار شود. با این حال بسیج استان نیز در کوههای کرکس بذر گیاهان دارویی را پاشیده تا در ایام بهار شاهد شکوفایی گیاهان دارویی بیشتری باشیم.

این پزشک طب سنتی تصریح کرد: خروجی ای جشنواره قرار است ایجاد زیرساختهای بیشتر اقتصادی در شهر و فرآوری گیاهان دارویی باشد چرا که در نطنز حتی درمانگاه طب سنتی نیز وحود دارد. به همین علت می توان نطنز را به عنوان شهر پایلوت سلامت نیز معرفی کرد.

همچنین در ادامه این برنامه غلامرضا علی رحیمی عضو شورای شهر نطنز نیز درباره ظرفیت پذیرش گردشگران و طبیعتگردان گفت: در باغ شهر نطنز چهار هتل و حداقل سه مرکز اقامتی بزرگ وجود دارد که در ایام خاص مانند اربعین و ماه محرم از ظرفیت زائرسراها و اسکان در مدارس آموزش و پرورش نیز استفاده می شود. غیر از این مکانهایی مانند پارک ها نیز برای اسکان اضطراری پیش بینی خواهد شد. اما کمپ متین آباد نیز ظرفیت اقامتی و تفریحی دیگری است که در نطنز وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهر تاریخی نطنز زعفران گل محمدی و نعنا، نعنا فلفلی و شوید کشت می شود اما میزان کشت زعفران بسیار زیاد است از سوی دیگر قصد داریم تا مردم و کشاورزان را با گیاهان دارویی و طب سنتی بیشتر آشنا کنیم تا کشاورزان به سمت کشف گیاهان دارویی بیشتر بروند.

علی رحیمی بیان کرد: وجود معادن زیاد و بهره برداری از سنگ کوههای کرکس در این شهر که محلی برای رشد گیاهان دارویی است باعث شده تا میزان کشت این نوع از گیاهان کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: در حوزه آبریز کرکس گیاهان غنی دارویی وجود دارد و از مراکز فراوری گیاهان دارویی به مناطق دیگر صادر می شود.

محسن تجویدی، شهردار نطنز هم در این برنامه اعلام کرد که داشتن برند گردشگری یکی از برنامه های شهرداری است به همین منطور برند گردشگری نطنز را بر مبنای طب سنتی و گیاهان دارویی انتخاب کرده ایم.

قرار است برای برگزاری این برنامه همه مراکز اقامتی شهرستان نطنز از جمله اکوکمپ متین آباد برای اسکان مسافران تخصیص یابد از سوی دیگر شهرداری نطنز نیز از همین روزها نسبت به آماده سازی شهر برای پذیرش خیل عظیم پزشکان و طبیعتگردانان و فعالان گردشگری فعالیت کند. همچنین کاروانسرای کوهاب در این شهر نیز به محل برگزاری نمایشگاه این جشنواره و معرفی ظرفیت های طب سنتی ۳۱ استان کشور توسط اداره های کل میراث فرهنگی استانها تغییر کاربری می دهد. به همین منظور هر استان یک تا سه غرفه را به خود اختصاص خواهد داد. برگزاری دهکده های سلامت، اکوتوریسم و طب سنتی، تورهای آشنایی با گردشگران دارویی و تشکیل کمیته های طبیعتگردی از جمله برنامه های این جشنواره است.