به گزارش پارس به نقل از مهر، بابک دین پرست اظهار داشت: در کنار پنج هزار و ۳۰۰ مرکز درمانی که بر اساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند در ۱۸ استان نیز مراکز ماده ۱۶ که جایگزین زندان هستند راه اندازی شده است. براساس ماده ۱۶ معتادان موظفند برای ترک اعتیاد و درمانشان به مراکز درمانی مراجعه کرده و دولت نیز موظف است امکانات و تجهیزات درمان را فراهم کند.

وی افزود: بر اساس آخرین اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر که سال ۸۹ از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته است ماده ۱۶ صراحت دارد معتادان فاقد گواهینامه درمان و معتادان متجاهر با حکم مقام قضایی به مراکز درمان ویژه ارجاع شوند. در آن مراکز تمام تسهیلات برای درمان این افراد تأمین شده و احساس می کنیم توانسته ایم ظرفیت لازم را برای جمع آوری معتادان در ۱۸ استان دارای این مراکز فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه قبول داریم ظرفیت کامل نگهداری معتادان در استان تهران فراهم نشده است، گفت: استان تهران ۰.۸ درصد وسعت ایران را دارد اما ۱۶.۱ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند. ما گفته های پلیس را قبول داریم که در تهران ظرفیت کامل نگهداری را نداریم اما مشکل تنها این موضوع نیست چرا که قرار نیست مراکز درمان معجزه کنند.

دین پرست ادامه داد: ما قرار است معتادان مشمول ماده ۱۶ را برای سه ماه جمع آوری و نگهداری کنیم و پس از طی این مدت با درخواست تیم درمانگر می توان سه ماه دیگر معتاد را نگه داشت اما تبصره ذیل ماده ۱۶ می گوید معتادانی که الزامات قانونی را رعایت نمی کنند باید از ۹۱ روز تا ۶ ماه به زندان بروند.

وی با اشاره به اینکه زندانها جای کافی برای نگهداری معتادان را ندارد، افزود: زندانها جای کافی را ندارند و ما هم اعتقادی به ارجاع معتادان به زندان نداریم مگر اینکه به جایی برسیم که مجبور شویم این افراد را به زندان بفرستیم، هم اکنون با ظرفیت زندانهای کشور این موضوع امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به کشف ۵۰۰تن مواد مخدر در سال گذشته تصریح کرد: موضوع مهم در حوزه مبارزه و مقابله این است که نیروی انتظامی تلاش جدی خود را انجام می دهد و در ۱۰ ماهه امسال ۵۰۰ تن مواد مخدر کشف و بیش از ۲۰۰ هزار معتاد و خرده فروش دستگیر شدند اما باز هم دسترسی به مواد و معتادان در خیابان ها وجود دارد.

وی با تایید اظهارات یکی از مقامات نیروی انتظامی که اعلام کرده بود در کمتر از چند روز می توان تمام معتادان را جمع آوری کرد، گفت: به نظرم آن مسئول که عنوان کرده می توان معتادان را در یک یا چند روز جمع آوری کرد حرف درستی زده است اما این آخرین و آسانترین کار برای نیروی انتظامی است زیرا جمع آوری معتادان نیاز به این همه سختی کار ندارد. باید بدانیم مهمترین اصل صدمه زدن به شبکه های اصلی قاچاق و توزیع است.

به گفته دین پرست، باید بتوانیم دسترسی آسان به مواد مخدر را در سطح شهرها کم کنیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آنچه مسلم است تاکنون ۵۰۰ تن مواد مخدر توسط دستگاههای عضو ستاد کشف شده اما واقعیت انکار ناپذیری که وجود دارد این است که میزان مصرف هر معتاد یک گرم در روز است که با حسابی سر انگشتی می توان گفت در ماه ۴۰ تن و در سال ۵۰۰ تن مواد مخدر در اختیار معتادان قرار می گیرد.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد که یک خلا یا مشکل در اقدامات انتظامی وجود دارد. اگرچه در بحث قانون مقابله نیز کمبودهایی احساس می شود.

دین پرست با اعلام اینکه برای برخورد با خرده فروشان مشکل داریم، تأکید کرد: در قانون آمده است حمل برخی مواد تا ۵۰گرم فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان جریمه نقدی دارد. این موضوع یکی از مشکلات جدی است که باعث می شود اعتماد مردم به اقدامات نظام که همه چیزش را در راه مبارزه قرار داده است، خدشه وارد شود.

وی تاکید کرد: برای مردم مهم نیست که ۵۰۰ تن مواد مخدر و ۲۰۰ هزار معتاد در سال جاری دستگیر شدند، مردم در خیابان توزیع آسان مواد مخدر و تردد معتادان در خیابان نمی خواهند.

دین پرست از برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رفع خلاء های قانون جدید خبر داد و گفت: وزیر کشور در تدارک این است تا در جلسه آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر خلاهای قانون جدید را شناسایی و به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند.

وی در پایان با اعلام اینکه زندانهای کشور کیفیت نگهداری معتادان را ندارد اظهار داشت: ۴۶ درصد زندانیان به علت ارتکاب جرایم مستقیم مواد مخدر و ۲۵ درصد نیز به دلیل ارتکاب جرایم غیر مستقیم مرتبط با اعتیاد در زندانها هستند.