به گزارش پارس به نقل از مهر، شهاب الدین غندالی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با مصوبه هیات وزیران در سال ۸۴ آغاز بکار کرد که بر اساس مصوبه هیات وزیران قرار شد تا سقف پنج درصد از حقوق و مزایای معلمان به این صندوق واریز شود و دولت نیز معادل آن را به صندوق واریز کند. وی با بیان اینکه صندوق با هدف حل مشکلات معیشتی مردم تاسیس شد، گفت: ۲۲ شرکت زیرمجموعه این صندوق فعالیت می کنند که سهامشان بیش از ۴۵ درصد بوده که این سهام ها به صورت سهام عام یا سهام خاص و یا سهام بورس فعالیت های اقتصادی انجام می دادند.

به گفته مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از زمان حضورش تنها ۱.۲۳ درصد از حقوق فرهنگیان کم می شده که معادل آن را نیز دولت باید پرداخت کند، اما این رقم رقم بسیار کمی است و باید حداقل چهار درصد از حقوق فرهنگیان کم شود. بر این اساس اگر ۵ درصد از حق شغل یک معلم که معادل ۲۸ هزار و ۹۰۰ هزار تومان است، کم شود، دولت نیز به همین میزان باید سهم خود را به صندوق پرداخت کند.

غندالی ادامه داد: در حال حاضر مشکل آن است که حق شغل معلم کم شود یا از حق شغل و شاغل؟ اگر از حق شغل و شاغل یک معلم کم شود، رقم واریزی به صندوق ۴۴ هزار تومان است که دولت نیز به همان میزان متعهد می شود.

وی با اشاره به تغییر بخش هایی از اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس نظر هیات امنا گفت: صندوق، املاک و دارایی هایی دارد که هر ساله به آن ارزش افزوده تعلق می گیرد اما فرهنگیان سهمی از این ارزش افزوده نداشتند بر اساس اساسنامه جدید برای نخستین بار سود ارزش افزوده سالانه تبدیل به ریال شده و به فرهنگیان تحت عنوان سهم مالکانه پرداخت می شود. بنابراین معلم، عضو صندوق پولی که در نهایت از این صندوق می گیرد در نتیجه پس انداز پولخود، سود خودش، پول دولت، پول سود دولت و در نهایت سهم مالکانه اش است.

۶ هزار میلیارد تومان دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در باره دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان توضی داد: هنوز تقویم ریالی دقیقی وجود ندارد، اما آنچه که افراد خبره و کارشناس درباره دارایی های صندوق نظر داده اند چیزی در حدود ۶ هزار میلیارد تومان است. سرمایه ثبتی ما در حال حاضر سه هزار میلیارد تومان بود که با سود امسال نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.

عضویت بازنشستگان فرهنگی در صندوق

غندالی در تشریح برنامه های خود توضیح داد: همچنین از زمان حضورم در صندوق ذخیره فرهنگیان که شش ماه می گذرد، قرار شد که امکان عضویت بازنشستگان فرهنگی در صندوق فراهم شود و آنها نیز از سود و مزایای این صندوق بهره ببرند.

وی ادامه داد: ۷۰۰ هزار بازنشسته استقبال بسیار زیادی از عضویت در صندوق کردند که این عضویت می تواند تداوم داشته باشد البته باید گفت که به بازنشستگان سود سهم دولت پرداخت نمی شود و سود سهم این دولت تنها برای فرهنگیان شاغل است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: یکی دیگر از اقدامات ما آن است که امکاناتی را فراهم کنیم تا فرهنگیان بتوانند در صورت تمایل از پول خود در دوران ضمن خدمت نیز استفاده کنند؛ چراکه این صندوق نباید صندوقی برای آخرت دوران پیری فرهنگیان باشد و آنها می توانند پس از سال ها عضویت در صندوق از سود و اصل پول خود استفاده کنند. البته در تلاش هستیم که این امکان برای فرهنگیان عضو، فراهم شود.

غندالی در ادامه به طرح فرهنگ اشاره کرد و گفت: این طرح با تخفیف ۲۶.۵ درصد کالاهای اساسی در مرحله اجرا است و بدون آنکه چیزی از معلم بگیریم فروشگاه هایی را تحت عنوان فروشگاه فراز راه اندازی کرده که معلمان می توانند با تخفیف های ویژه ۱۶ قلم کالای اساسی برای خود تهیه کنند. با احتساب کارشناسان ما هر فرهنگی سالانه بیش از یک میلیون تومان از تخفیف برخوردار خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح در حال حاضر در تهران و مازندران شروع شده و تا شهریور ماه به تمامی استان ها خدمات ارائه می شود. یکی دیگر از خدمات ما برای فرهنگیان خدمات بیمه ای برای معلمان است که ما معتقدیم اگر خدمات بیمه ای اعم از بیمه سلامت، ماشین، ساختمان و… به صورت یک پکیج در اختیار شرکتهای بیمه ای قرار گیرد آنها آمادگی کامل دارند تا بیمه سلامت فرهنگیان را بدون سقف پوشش تامین کنند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا همه معلمان به عضویت صندوق درآمده و تعامل ما با آموزش و پرورش بیشتر و بهتر شود، گفت: یکی دیگر از برنامه های ما برای آینده تغییر ساختار صندوق است به گونه ای که بتوان فعالیت های صندوق به سمت هولدینگ شدن برود. در حال حاضر هولدینگ های نفت و انرژی، صنعت و معدن، صنایع آموزشی، ساختمانی و بازار سرمایه را در دستور کار خود داریم. ضمن آنکه شورای سیاستگذاری متشکل از صاحب نظران اقتصادی برای نحوه مشارکت هولدینگ ها تاسیس شده است.

بدهی ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان

غندالی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره بدهی دولت گذشته به صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: دولت گذشته سهم الپرداخت خود را بیشتر در قالب واگذاری سهام پرداخت می کرد تا آنجا که در جریان هستم بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان ۳۰۰ میلیارد تومان است که در بودجه سال ۹۳ این میزان بدهی لحاظ شده است و امیدواریم پرداخت آن کامل باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره سرمایه گذاری فرهنگی صندوق برای سرمایه گذاری فرهنگی و ارائه بن کتاب به فرهنگیان گفت: من معتقدم اگر قرار است خدمات ویژه ای به فرهنگیان عضو داده شود، باید به همه ۷۶۰ هزار نفر به صورت یکسان این خدمات ارائه شود. در حوزه گردشگری گام هایی در قالب برگزاری تورهای معلمی و دانش آموزی به صورت عام برداشته شده، اما در حوزه بن کتاب تاکنون هیچ گونه تصمیمی گرفته نشده است.

۳۷.۵ درصد سهام بانک سرمایه با مشکلات خرید و فروش مواجه است

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره پرداخت وام فرهنگیان از طریق بانک سرمایه به خبرنگار مهر توضیح داد: برای دادن وام به فرهنگیان باید از طریق بانک سرمایه اقدام کرد، اما این بانک دچار مشکلات عدیده ای در بخش سهامش شده است. در سال ۸۴،۷۳.۵ درصد سهام بانک سرمایه معتعلق به جامعه تعلیم و تربیت بود در آن زمان بانک به سرمایه ۳۵۵ میلیارد تومان ثبت شد که امروز نیز سرمایه این بانک به همین میزان است. در زمانیکه شهرداری به دنبال تاسیس بانک سرمایه بود در صدد برآمد تا ۳۷.۵ درصد سهام بانک را خریداری کرده اما پس از خرید با مشکل ثبتی در بانک مرکزی مواجه شد در نهایت شهرداری سهام خود را فروخت به یک فرد که او نیز نتوانست سهامش را در بانک مرکزی ثبت کند. در حال حاضر این ۳۷.۵ درصد سهام بانک سرمایه دچار مشکل است و ما در صدد هستیم تا با کمک مراجع قضایی این سهام را دوباره به بانک سرمایه برگردانیم در صورت حل این مشکل و برگرداندن این سهام به بانک می توان کارهای ویژه ای برای فرهنگیان از جمله دادن وام انجام داد.

وی درباره اینکه آیا امکانی فراهم می شود تا فرهنگیان بتوانند سرمایه خود را در صندوق افزایش دهند، گفت: در سال ۸۴ شرکتی با عنوان شرکت فرآیند برای سرمایه گذاری فرهنگیان ایجاد شد که تا امروز این شرکت به صورت نیمه تعطیل برآمده و ما در صدد احیای آن هستیم.

غندالی ادامه داد: قرار شده است تا دفاتر این شرکت در استان ها ایجاد شود و از ظرفیت های استانی برای سرمایه گذاری استفاده کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره آنکه چرا ماشین به صورت لیزینگی به همه فرهنگیان عضو واگذار نمی شود، گفت: در حال حاضر در تعامل با شرکت های خودرویی هستیم تا ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ سال به همه اعضا ماشین داده شود با این احتساب باید بین ۳۰ تا ۵۰ هزار خودرو به تمام فرهنگیان عضو داده شود که اگر با خودروسازان داخلی به توافق نرسیم قرار شده با هماهنگی دولت با خودروسازان خارجی تعامل داشته، منابع مالی را تامین کنیم و به صورت لیزینگی ماشین در اختیار فرهنگیان بگذاریم. سرانجام این طرح نیز تا مهر ماه مشخص می شود.

وی درباره علت حذف بیمه تکمیلی از بیمه معلمان نیز گفت: ما باید ظرفیت بیمه معلمان را بالا ببریم در گذشته قرارداد با بیمه معلمان برای بیمه تکمیلی نیز وجود داشت که آنها به یکباره این بیمه را قطع کردند وقتی جویای علت شدیم از طرف صندوق به ما گفتند که خدمات بیمه تکمیلی بیمه معلمان خوب نبوده است، اما من معتقدم که این حذف شدن بیمه تکمیلی به دلیل ناتوانی مدیران بوده است.

غندالی ادامه داد: در حال حاضر با هماهنگی وزیر آموزش و پرورش قرار شده بیمه تکمیلی و مجموعه فعالیت های بیمه ای به صورت مرحله ای و استان به استان از طریق بیمه معلمان انجام شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره علت عدم حضور فرهنگیان در هیات مدیره نیز گفت: صندوق فعالیت اقتصادی دارد و نقدینگی آن کم است البته ما ان را نقص می دانیم و معتقدیم که یک سوم از سرمایه صندوق باید قدرت نقدینگی داشته باشد. از سوی دیگر ما یکی از سازمان های تاثیرگذار در بورس هستیم که در حال حاضر بازار بورس وضعیت خوبی ندارد و نمی توان سهام خود را به همین راحتی فروخت. بنابراین برای انجام فعالیت های اقتصادی ما نیازمند کارشناسان و خبره در این حوزه هستیم از سوی دیگر وزیر به عنوان رئیس هیات امنا باید در برابر مجلس در خصوص نحوه عملکرد صندوق پاسخگو باشد بنابراین فکر نمی کنم که حضور معلمان در هیات مدیره تاثیری در انجام فعالیت های اقتصادی ما داشته باشد مهم آن است که این فعالیت ها به نفع معلمان تمام می شود. فلسفه تشکیل صندوق، استفاده از فرصت های اقتصادی برای منافع فرهنگیان بوده است تا دیگر آنها دغدغه معیشتی نداشته باشند.

وی ادامه داد: منطقی نیست ما مجمعی را برگزار کنیم و در نهایت همه ۷۶۰ هزار عضو برای رای گیری در آن مجمع حضور پیدا کنند. تیم مرکزی صندوق متشکل از مدیران و اعضای آموزش و پرورش و تیم کارشناسی نیز متشکل از افراد آشنا به اقتصاد و سرمایه گذاری هستند در نهایت هیچ کدام از فرهنگیان هیچ ضرری با عضویت در صندوق نخواهند دید.

غندالی درباره مشکلات ایجاد شده برای طرح فرهنگ و اینکه معلمان باید برای تهیه کارت بانک سرمایه مبلغی را هزینه کنند، گفت: در حال حاضر برای اینکه امکان حضور فرهنگیان در فروشگاه فراز افزایش پیدا کند، اعلام کرده ایم هر معلمی با هر کارتی که حقوق خود را دریافت می کند می تواند شماره کارت را با حضور در فروشگاه های فراز به مسئول مربوطه داده و سپس از تخفیف های لازم برخوردار شود حتی هر کسی که عضو طرح نیست، می تواند با حضور در فروشگاه ها تنها با ارائه شماره کارت عضو طرح فرهنگ شود تا امکان خرید کردن آن در فروشگاه ها افزایش یابد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: این فروشگاهها برای حذف دلالان پیش بینی شده است که در تهران قرار بود ۳۰ فروشگاه فراز راه اندازی شود که ما کار خود را با ۱۴ فروشگاه شروع کردیم و تا شهریور ماه تعداد فروشگاه های تهران به ۳۰ فروشگاه و در تمامی شهرستانها نیز به تعداد پیش فروش شده راه اندازی می شود.

غندالی درباره اینکه آیا قرار است تعداد کالاهای فروشگاههای فراز افزایش پیدا کند، گفت: در طرح پیش بینی شده تخفیف کالاها تا ۷۰ قلم نیز خواهد بود و همچنین کالاهایی همچون تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و… در این لیست قرار می گیرد.