به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بابک دین پرست در حاشیه اختتامیه دومین همایش منطقه ای شبکه سازی سازمان های مردم نهاد در حوزه کاهش تقاضای مواد و کاهش آسیب اظهار داشت: در دنیای پر از آشوب و تنش امروز که اقدامات بشر دوستانه از نقش کمرنگی برخوردارند، دیدن فعالیت گروهی که بدون انگیزه های اقتصادی و سیاسی تمام داشته های خود را صرف خدمت بشریت و افراد نیازمند می کنند موجب خرسندی است. وی NGO ها را نهادهایی برخواسته از متن جامعه دانست و در ادامه افزود: تعداد ان جی او های فعال در تمام دنیا به چندین میلیون می رسد و این در حالی است که ۱۷ هزار NGO فعال در کشور ما وجود دارد که از این تعداد ۱۸۵۰ ان جی او در بحث مبارزه با مواد مخدر فعال است.

معاون مشارکت های مردمی و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره بخشی از فعالیت های NGO های فعال در امر مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: از میان ۵ هزار و ۸۰۰ مرکز درمان و کاهش اعتیاد که در کشور وجود دارد ۸۹ درصد توسط مراکز غیردولتی اداره می شوند و ۸۴ درصد از معتادان تحت پوشش مراکز درمان اعتیاد توسط مجموعه های غیردولتی اداره می شوند.

دین پرست فعالیت NGO های فعال در بخش هایی به غیر از بخش مبارزه با اعتیاد را دارای تفاوت های ماهوی و شکلی عنوان کرد و در ادامه افزود: شما به عنوان کسانی که می خواهید با چرخه قاچاق مواد مخدر مبارزه کنید، در معرض خطر هستید چرا که فعالیت ۱۰ میلیون نفر از کسانی که در چرخه قاچاق مواد مخدر قرار دارند را تهدید می کنید.

وی ادامه داد: حفظ سلامت، کرامت و جلوگیری از مرگ معتادان که سالانه به مرگ نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در دنیا منجر می شود از جمله خدماتی است که NGO ها به آن می پردازند و می توان آن خدمات را مقدس نامید.

معاون مشارکت های مردمی و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان روند رو به رشد اعتیاد، تغییر مواد مخدر از سنتی به صنعتی، ظهور و بروز روانگردان های جدید و NPS ها را تأییدی بر عدم توانایی مهار این پدیده اجتماعی توسط دولت ها دانست و خاطر نشان کرد: مهار این پدیده اجتماعی که در ردیف چهارمین بحران جهانی قرار دارد و شوک هزاره سوم نامیده می شود از توان دولت ها خارج است لذا چشم معتادان و خانواده های آن ها به دستان پرمهر شماست.