به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار دکتر اسکندر مومنی روز شنبه در نشست خبری با اعلام اینکه در ایام الله ۲۲ بهمن شاهد کم ترددترین روزهای سال بودیم گفت: در جاده های کشور در این ایام کمترین ترددها را شاهد بودیم. وی با اشاره به تمهیدات ترافیکی روزهای پایانی سال اظهار داشت: خرید شب عید باعث می شود تا حجم ترافیک افزایش یابد. طرح های پلیس برای کنترل ترافیک شهرها از ابتدای اسفند اجرا می شود. در این طرح شاهد افزایش حضور فیزیکی ماموران و کنترل هوشمندتر شهرها هستیم. از مردم می خواهیم تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند و بیش از هر زمان دیگری قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله عدم پارک دوبل و عبور از محل ممنوعه را رعایت کنند.

به گفته رئیس پلیس راهور روزانه ۵۰۰ تصادف در تهران رخ می دهد و به دلیل اینکه بسیاری از این افراد پس از تصادف خودروی خود را به کنار خیابان منتقل نمی کنند ترافیک افزایش می یابد. رانندگان باید بلافاصله پس از تصادف در شریانهای اصلی خودرویشان را به کنار خیابان منتقل کنند.

افتتاح دو مرکز تعویض پلاک جدید تهران/ افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک

رئیس پلیس راهور با اعلام افتتاح دو مرکز تعویض پلاک خودرو در پایتخت گفت: این دو مرکز مکانیزه در اوایل اسفندماه افتتاح می شود. همچنین برای خدمت رسانی بهتر به مردم با توجه به اینکه خرید و فروش خودرو در ماه پایانی سال افزایش می یابد ساعات کار مراکز تعویض پلاک افزایش یافته و حتی ممکن است در برخی مواقع ۲۴ ساعته شود.

افتتاح سامانه نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی

مومنی با بیان اینکه طرح سراسری نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی در اسفندماه افتتاح می شود تاکید کرد: علاوه بر کنترل تخلفات توسط پلیس دوربین و بازرسان نامحسوس با ظرفیت جدیدی که قانون در اختیار پلیس قرار داده است مردم هم می توانند روی تخلفات رانندگی نظارت کنند. در مرحله اول مردم می توانند بر ناوگان حمل و نقل نظارت داشته و تخلفات را به پلیس اطلاع دهند. مرحله پایلوت این طرح در جاده اصفهان- شیراز به اجرا در آمد و پس از رفع معایب از ماه آینده به صورت سراسری آغاز می شود.

وی با اعلام اینکه شهرداری ها بیشترین سهم تقصیر را در میان دستگاه ها در تصادفات دارند، افزود: در سال جاری دستگاه های مختلف در هزار و ۱۰۷ تصادف مقصر شناخته شدند که بیشترین سهم تقصیر برای شهرداری، وزارت راه، شرکت آب و فاضلاب، وزارت نیرو واردات برق و گاز است.

رئیس پلیس راهور در مورد استانهای رکورددار تلفات گفت: در سال جاری استان فارس و خراسان رضوی رکوددار بیشترین تصادفات منجر به مرگ بودند که امیدوار در طرح نوروزی تلفات این استانها نیز کاهش یابد.

کنترل ایمنی خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی از مبدا

مومنی با اشاره به این که در طرح نوروزی امسال خط قرمز پلیس ایمنی خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی است تاکید کرد: در ایام نوروز طرح کنترل ایمنی خودروها از مبدا به اجرا در می آید. در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام می کنیم که باید ایمنی خودرو را در ترمینال ها کنترل کنند چرا که پلیس با کنترل جدی به خودروهایی که دارای نقص ایمنی هستند اجازه تردد نمی دهد. علاوه بر صلاحیت راننده ناوگان حمل و نقل عمومی باید دارای معاینه فنی و تجهیزات لازم باشد. در طرح نوروزی اسامی تعاونی ها و پایانه های متخلف نیز اعلام می شود.

ارایه طرح کاهش ۴۰ درصدی تلفات رانندگی به دولت و مجلس

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه طرح کاهش ۴۰ درصدی تلفات به دولت ارسال شد گفت: امیدواریم مقدمات این طرح در سال جاری نهایی شده و از سال آینده این طرح اجرا شود. همانگونه که قبلاً اعلام کرد طرح کاهش ۴۰ درصدی تلفات نیاز به بودجه مالی ویژه ندارد و اگر درآمد یک سال جریمه را به این امر اختصاص دهند تا پایان برنامه پنجم توسعه تلفات رانندگی ۴۰ درصد کاهش می یابد.

۶ هزار و ۳۸۶ راننده در آستانه توقیف گواهینامه

مومنی از افزایش تیم های تست الکل و مواد مخدر برای طرح نوروزی خبر داد و افزود: به رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند هشدار می دهم چرا که اگر ۳۰ نمره منفی کسب کنند گواهینامه شان در سیستم و فیزیکی توقیف می شود. در حال حاضر ۶ هزار و ۱۸۶ رانده در آستانه کسب ۳۰ نمره منفی هستند که با ارتکاب یک تخلف حادثه ساز گواهینامه شان به مدت سه ماه توقیف می شود.

وی در مورد شماره گذاری خودروهای جدید با مدل سال آینده گفت: خودروهایی که استاندارد لازم از جمله کیسه هوا و ترمز ضد قفل را داشته باشند در حال حاضر تا پایان سال با مدل ۹۳ شماره گذاری می شوند.

خبرنگاری از مومنی در مورد مصوبه جدید هیات دولت برای شماره گذاری پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: این مصوبه ۱۸ سال قبل تصویب شده بود و تصویب مجدد آن تاکید دولت بود. بر اساس قوانین پلیس در تصادفات نقش راه و خودرو را نیز مشخص کرده و از حقوق مردم دفاع می کند.

برخی نواقص اسکانیا هنوز باقی است

رئیس پلیس راهور در خصوص آخرین وضعیت اسکانیا گفت: برخی از نواقص اعلام شده برطرف شده است اما هنوز نقص های مهم اسکانیا رفع نشده است. در خصوص محدودیت تردد این خودروها نیز در ایام نوروز باید بگویم اعمال محدودیت بخشی از کار پلیس است که اگر تشخیص دهیم در زمان و مکان خاص آن را اجر می کنیم.

وی در مورد اینکه چگونه قاچاقچیان انسان ۲۰ تا ۳۰ نفر را در یک خودرو جا داده و در جاده های کشور تردد می کنند گفت: خوشبختانه مجازات قاچاق انسان بسیار سخت است، پلیس راهور در جاده های اصلی کنترل های لازم را دارد و قاچاقچیان به دلیل اینکه این موضوع را می دانند از راه های بیابانی برای قاچاق استفاده می کنند.

اجازه شماره گذاری تریلر فراز را نداریم

مومنی با اشاره به اینکه تریلر فراز همان هوو بود که با نام دیگری برای شماره گذاری به پلیس ارایه شده بود تصریح کرد: وقتی جلوی شماره گذاری هوو را بستیم واردات این خودرو متوقف شد. شرکت واردکننده قصد داشت این تریلر ا با نام فراز وارد کشور کند که به آنها اعلام کردیم تنها در صورتی که این خودرو به عنوان کامیون مورد استفاده قرار گیرد آن را شماره گذاری می کنیم که به همین دلیل خودروساز از واردات فراز منصرف شد. خودروهای هوو نیز پس از یک فراخوان استانداردشان اندکی ارتقاء یابد.