به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی زرافشان در گفت وگو در رابطه با ارائه مدرک زبان و کامپیوتر به دانش آموزان دبیرستانی اظهار داشت: بر اساس بند ۶ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده هر دانش آموز رشته نظری را که فارغ التحصیل می شود با یک مهارت متناسب با نیاز بازار کار آشنا کند.

وی افزود: این موضوع در اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش آمده اما با وجود رسیدن برنامه پنجم توسعه به سال های آخر هنوز این برنامه عملیاتی نشده است بنابراین باید مقدمات آن را فراهم کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جامعه هدف این قانون دانش آموزان هستند، گفت: دولت مکلف به اجرای این قانون است و تمام دستگاه ها ملزم به دراختیار گذاشتن امکانات لازم برای تحقق این موضوع هستند. هم اکنن برنامه درسی و محتوای آموزشی این برنامه در حال تدوین است تا دانش آموزان رشته های نظری یک مهارت را فرابگیرند البته سطح ساعات آموزش یک مهارت به آنها در مقایسه با رشته فنی و حرفه ای محدودتر است.

زرافشان بیان کرد: البته باید این مهارت تعریف شود تا بتوان برنامه مشخصی برای آن تدوین کرد و شراط اجرا تبیین شود؛ در قانون ذکر شده است دانش آموزان دوره متوسطه نظری از پایه دوم دبیرستان به بعد باید یک مهارت را آموزش ببینند که جمعیت آنها ۶۰۰ هزار نفر است که جامعه هدف ما هستند.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم تمام جامعه هدف ۶۰۰ هزار نفری را در سال نخست اجرای برنامه آموزش دهیم بلکه ابتدا به صورت آزمایشی آموزش مهارت به دانش آموزان را در برخی استان ها اجرا می کنیم و پس از آن تعمیم می یابد البته برای اجرای این طرح باید مراحل لازم طی شود و مصوبه دولت را اخذ کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه زبان و کامپیوتر دو مهارتی هستند که به شکل گسترده در جامعه فراگرفته می شوند، گفت: با مرکز ICDL ایران برای آموزش مهارت های ۷گانه به دانش آموزان مطابق استانداردهای کار و دانش مذاکره کرده ایم. فرد می تواند به ازای آموزشی که در این مراکز می بیند گواهینامه مهارت دریافت کند همچنین با کانون زبان صحبت کرده ایم تا آموخته ها در بحث زبان را ارزیابی کرده و آن را برای تبدیل به مهارت بررسی کنیم.

زرافشان گفت: در بحث زبان و کامپیوتر که نسبت به سایر مهارت ها فراگیرتر است به دانش آموزانی که این مهارت ها را فرابگیرند گواهینامه مهارت اعطا می شود.