به گزارش پارس به نقل از مهر، روز گذشته سایت دولت در خبری اختصاصی از تصویب مصوبه جدید دولت برای شماره گذاری خودروها در کشورخبر داد. در این مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی در حالی ملزم به اخذ تاییدیه حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند. در مصوبه جدید آمده است هیئت وزیران اصلاح بصره (۲) ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۴۹۶۱/ت۴۵۱۲۳ه مورخ ۱۵/۰۹/۱۳۸۹ نیروی انتظامی را موظف کرد تا پس از اخذ تائیدیه سازمانهای ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند. بر این اساس هیئت دولت بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره (۱) ماده (۴) قانون ارتقا کیفی تولید خوردو و سایر تولیدات صنعتی مصوب ۱۳۸۹ تصویب کرد تا متن زیر جایگزین تبصره (۲) ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی شود:

تبصره ۲-نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ تاییدیه سازمانهای ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند.

قبل از این شماره گذاری خودرو توسط نیروی انتظامی تنها با تاییدیه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی امکان پذیر بود.

این در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی براساس مواد ۸.۹ و ۱۰ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی، تبصره ۲ ماده ۲ آئین نامه راهنمایی و رانندگی مصوبه سال ۱۳۸۴ هیئت وزیران و ماده ۳ آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب سال ۸۲ هیئت وزیران ملزم به اخذ تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست است و تاکنون خودروهایی که علاوه بر تاییدیه استاندارد مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست را اخذ کرده اند از سوی پلیس شماره گذاری شده اند.

به نظر می رسد بهتر است مسئولان بررسی لوایح به جای گرفتن وقت هیئت دولت برای تصویب دوباره قوانین کشور و ذوق زدگی از تصویب آن به فکر طرح های جدید برای ارتقا ایمنی و کاهش آلایندگی باشند.