به گزارش پارس به نقل از ایسنا، احد جودی مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه در این همایش که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه برگزار شد، نام را یکی از بنیادی ترین مسائل فرهنگی در هر جامعه عنوان و بر اهمیت دادن به مقوله نام و نامگذاری تاکید کرد.

جودی با بیان اینکه نام" محمد" هنوز جزء فراوانترین نام ها در کشور محسوب می شود، به افزایش آمار اسامی غربی در جامعه اشاره کرد و اظهارداشت: این موضوع نگران کننده است و مسئولین باید برای این مسئله چاره اندیشی کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه گفت: باید مطالعاتی صورت گیرد که چرا در یک برهه زمانی خاص برخی نام ها همه گیر می شوند و بر اساس این مطالعات کارهای فرهنگی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از هم اکنون باید پرداختن به مسئله نام و نامگذاری مورد توجه قرار گیرد و کاری کنیم که بعدها مانند وضعیت فعلی کاهش نرخ رشد جمعیت نشود که بعد از رخ دادن یک واقعه نگران کننده به فکر علاج بیفتیم.

در این همایش عنوان شد بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور از زمان تدوین سند سجلی در ایران در سال ۱۳۰۵ اسامی زیر به تریب به عنوان ۱۰ نام برگزیده دختران در سطح کشورمان هستند:

« فاطمه» با سه میلیون و ۸۹۵ هزار و ۸۲۰ نفر، « زهرا» با دو میلیون و ۶۱۱ هزار و ۷۳ نفر، « مریم» با یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۰۶ نفر، « معصومه» با یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۳۵۶ نفر ۵، « زینب» با ۸۶۰ هزار و ۶۳۰ نفر، « سکینه» با ۷۰۵ هزار و ۸۵۲ نفر، « رقیه» با ۶۵۶ هزار و ۶۰۲ نفر، « خدیجه» با ۵۹۳ هزار و ۸۵۱ نفر، « لیلا» با ۵۸۷ هزار و ۹۵۸ نفر و « مرضیه» با ۴۵۶ هزار و ۵۵۷ نفر.

همچنین ۱۰ نام برگزیده پسران در سطح کشور نیز به این شرح اعلام شد:

« محمد» با دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۶ نفر، « علی» با دو میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۴۹ نفر، « حسین» با یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۱۴ نفر، « مهدی» با یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۹۱ نفر، « رضا» با ۹۸۴ هزار و ۲۹۶ نفر، « حسن» با ۹۷۶ هزار و ۳۱۵ نفر، « محمدرضا» با ۸۳۴ هزار و ۹۳۹ نفر، « علیرضا» با ۸۰۲ هزار و ۴۴۸ نفر، « احمد» با ۷۲۷ هزار و ۱۵۰ نفر و « عباس» با ۶۰۵ هزار و ۳۲۰ نفر.

همچنین بنا به آمار ثبت احوال استان کرمانشاه اسامی زیر به عنوان ۱۰ نام برگزیده دختران استان در پنج سال اخیر معرفی شدند:

« فاطمه» با ۴۲۵۹ نفر، « ستایش» با سه هزار و ۵۸۸ نفر، « زهرا» با سه هزار و ۱۹۱ نفر، « هستی» با دو هزار و ۲۸۵ نفر، « سارینا» با هزار و ۶۰۱ نفر، « مریم» با هزار و ۵۶۷ نفر، « باران» با هزار و ۲۵۶ نفر، « عسل» با هزار و ۲۴۵ نفر، « آتنا» با هزار و ۱۴۵ نفر و « زینب» با هزار و ۹۷ نفر.

۱۰ نام برگزیده پسران استان در پنج سال اخیر نیز به این شرح معرفی شدند:

« امیر علی» با چهار هزار و ۹۱۷ نفر، « محمد» با سه هزار و ۴۱۶ نفر، « امیر حسین» با سه هزار و ۱۱۰ نفر، « محمد طاها» با دو هزار و ۸۲۹ نفر، « علی» با دو هزار و ۸۱۶ نفر، « امیر رضا» با دو هزار و ۵۲۹ نفر، « امیر محمد» با دو هزار و ۳۹۷ نفر، « حسین» با دو هزار و ۱۷ نفر، « ابوالفضل» با هزار و ۹۸۰ نفر و « پارسا» با هزار و ۸۶۷ نفر.

در پایان این مراسم نیز از سند سجلی شاعر، خوشنویس، عالم و مورخ اهل سنت کرمانشاه« سید محمد طاهر سیدزاده هاشمی» رونمایی شد.

این شاعر کرد زبان اهل تسنن در سال ۱۲۷۹ در شهرستان روانسر متولد و در سال ۱۳۷۰ و در سن ۹۱ سالگی در کرمانشاه دار فانی را وداع گفت.

پیکر « سید محمد طاهر سید زاده هاشمی» در جوار نیاکانش در روستای دولت آباد روانسر به خاک سپرده شده است.