به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی گفت: برای مساعدت و حل مشکل زنان پزشک متخصص به منظور خدمت در مناطق محروم کشور، اولویت انتخاب محل خدمت به زنان متاهل داده شده است. معاون درمان در مورد علل کمبود نیروی پزشک متخصص در نقاط محروم اظهار داشت: به علت کمبود امکانات رفاهی و اجتماعی در شهرستانها متخصصین انگیزه ای برای حضور در این مناطق ندارند. همچنین پزشکان متخصص با توجه به زمانی که برای تحصیل خود صرف کرده اند، انتظار دارند حقوق و کارانه آنها به موقع پرداخت شود اما معمولا این پرداختها با تاخیر صورت می گیرد.

وی با اشاره به بومی گزینی در پذیرش دستیاران تخصصی گفت: متاسفانه در پذیرش دستیاران تخصصی رویکرد بومی گزینی اعمال نمی شود و تعداد فارغ التحصیلان رشته پزشکی با نیازهای کشور متناسب نیست.

آقاجانی در ادامه به راهکارهای توزیع عادلانه نیروهای متخصص در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: برای ایجاد انگیزه و توزیع عادلانه نیروی متخصص در نقاط محروم می توان مبالغ ویژه ای برای پرداخت به پزشکان شاغل در مناطق محروم در نظر گرفت.

وی افزود: پرداخت کارانه بدون تاخیر و تامین تجهیزات پزشکی مرتبط با هر رشته نیز در ترغیب پزشکان متخصص به منظور حضور در مناطق محروم تاثیر بسزایی دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از دیگر برنامه ها برای ترغیب بیشتر متخصصین، تامین امکانات مناسب رفاهی و مسکن آنها در نقاط محروم است. با اعمال ضریب مناطق محروم در تعرفه های پزشکی و افزایش تعرفه ها و خدمات تخصصی می توان سهم پزشک از خدمات درمانی در نقاط محروم را افزایش داد.

حاجی آقاجانی با اشاره به ایجاد تسهیلات استخدامی برای ماندگاری و امنیت شغلی پزشکان متخصص گفت: با اصلاح چارت تشکیلاتی بیمارستانی این مهم نیز به انجام می رسد.

وی به اتخاذ سیاستهای بومی گزینی برای پذیرش دستیاران اشاره کرد و افزود: اخذ تعهدات از دستیاران برای طبابت در مناطق محروم از موارد لازم و ضروری در این زمینه به شمار می رود.

معاون وزیر بهداشت در پایان به مشکلات زنان متخصص برای خدمت در نقاط محروم اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل این افراد و استفاده از توان تخصصی آنها اولویت انتخاب محل خدمت به زنان متاهل داده شده است.