به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران دیدار و گفت وگو کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار فرجی دانا با اشاره به مشترکات عمیق تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی بین دو کشور اظهار داشت: با توجه به تحصیل ۵۱۰ دانشجوی افغانی بورسیه در دانشگاههای ایران و اینکه ایران بر اساس پروسه استانبول متولی بازسازی بخش علوم و فناوری افغانستان تعیین گردیده اس، بنابراین امیدواریم دیدار های مسئولان آموزش عالی دو کشور موجبات تقویت و تحکیم روابط علمی بین دو کشور را بیش از پیش فراهم کند.

وزیر علوم در ادامه افزود: ما به تمام تعهدات داده شده پایبند هستیم و تلاش می کنیم که این جلسه فتح بابی باشد برای هماهنگی بیشتر برای همکاری های علمی و پژوهشی دو کشور تا بتوانیم زمینه های پیشرفت علمی دو کشور را فراهم کنیم.

در ادامه این دیدار احمد نور سفیر افغانستان در ایران با تشکر از اظهارات وزیر علوم کشورمان در حمایت از بخش آموزش عالی افغانستان، مراودات ده ساله اخیر بین مسئولان دو کشور را نشانه گسترش سطح همکاری های ایران و افغانستان توصیف کرد و گفت: افغانستان هم اکنون در مرحله بازسازی همه جانبه قرار دارد و جنگ های متعدد باعث تخریب و ویرانی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی این کشور شده و در این میان کشور ایران می تواند در بازسازی این ویرانی ها به خصوص در بخش آموزش عالی نقش ارزنده ای داشته باشد.

سفیر افغانستان در ادامه خواستار پیگیری و انجام مفاد تفاهم نامه منعقد شده بین مسئولان آموزش عالی دو کشور شد و همچنین با تشکر از تعدیل معدل دانشجویان افغانی برای تحصیل در دانشگاه های ایران، در خصوص مواردی از قبیل افزایش سهمیه دانشجویان افغانی در دانشگاه های ایران با هزینه دولت افغانستان، مجوز ادامه تحصیل دانشجویان افغانی در برخی از رشته ها، تعدیل شهریه های پرداختی برای این دانشجویان خواستار مساعدت وزیر علوم کشورمان شد.

در پایان این دیدار فرجی دانا در خصوص پیگیری مطالبات و تقاضاهای سفیر افغانستان از طریق معاونان وزارت علوم و همچنین پیگیری مفاد تفاهم نامه منعقده بین مسئولان آموزش عالی دو کشور قول مساعد داد.