به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید که در دولت دهم اعلام شده بود آثار برخی از نویسندگان منتشر نشود.

سیدعباس صالحی در گفتگو با « روزنامه ایران» این سخنان را بر زبان آورده است. او که پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آمده است، می گوید: « افرادی بودند که ایراد چندانی در محتوای نوشته های آنان نبود یا اگر هم بود امکان برطرف ساختنش با اصلاحیه وجود داشت. برخی از نویسنده ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود. ممکن است که این دستور به شکل کتبی و بخشنامه ای ابلاغ نشده باشد اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می شد. »

بحث نویسندگان ممنوع القلم برای نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح شد. او در گزارش عملکرد صد روزه دولتش گفت که « ما نویسندگان ممنوع القلم را به نویسندگان سریع القلم تبدیل کرده ایم. » این سخنان رییس جمهور با واکنش گسترده ای مواجه شد. وزیر ارشاد دولت دهم، این مسئله را در گفتگوهایش تکذیب کرد و به دنبال آن بهمن دری معاون فرهنگی دولت دهم گفت که « ما چیزی به نام نویسنده ممنوع القلم نداشتیم، یعنی نداریم و پیش از بنده هم نداشته اند. » حالا اما سیدعباس صالحی این مسئله را تایید می کند و تاکید دارد که اعمال محدودیت برای نویسندگان و ناشران به صورت بخشنامه ای و کتبی نبوده و به صورت شفاهی صورت می گرفته است.

موضوعی که پیش از این نویسندگان و شاعران هم در مصاحبه های خود بر آن تاکید کرده بودند.

صالحی همچنین گفته: « در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدود تری وجود داشت اما در بحث ممنوع القلم ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی سیاه قرارداشتند. با وجود این هر دو نمونه اتفاقی که به آن اشاره کردید بدون هیچ سند کتبی و رسمی رخ می دادند. »

او تاکید دارد: « اگر شما در بازار نشر جست و جویی داشته باشید؛ خواهید دید که در چند سال گذشته آثاری که مجوز داشتند و محتوای آن ها هم مشکلی نداشت امکان چاپ نداشتند. البته نه این که به طور کامل به شکل بخشنامه ای نبود اما اغلب شفاهی و غیر رسمی بودند. »

پس از صحبت های حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران، احمد کمالی نژاد که به تازگی مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد شده، موضوع وجود نویسندگان ممنوع القلم را منکر شده و به خبرگزاری فارس گفته بود: « « ۲۶ سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع القلم برخورد نکرده ام چون چنین نویسندگانی نداشته ایم. »

صالحی در این مصاحبه درخصوص تغییر مدیر اداره کتاب هم صحبت کرده و گفته: « از وقتی سرپرست اداره کتاب مشخص شد قرار بود که در نهایت تا یک و نیم ماه بعد مدیر آن معرفی شود. البته ما در این مدت به طور جدی به دنبال انتخاب گزینه مناسب بودیم که حداکثر تا آخر هفته مدیر اداره کتاب را معرفی خواهیم کرد. »

او همچنین درباره ناشران تعلیقی گفت: « رخی از این مؤسسات موارد حقوقی داشتند که با ابهاماتی همراه بود. یکی از ابهامات اصلی درباره برخی ناشران تعلیقی این بود که هیأت بدوی و تجدید نظر آن ها یک هیأت واحد بودند! زمانی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به بررسی دو مرحله ای وجود دارد؛ بررسی تجدید نظر را هیأتی غیر از هیأت بدوی انجام می دهند. این اشکالی بدیهی بود که در این مسأله جلب توجه می کرد و ما به دنبال حل آن بر آمدیم. بر همین اساس همان طور که می دانید احکامی برای هر دو هیأت صادر شد. ناشرانی که جزو ناشران تعلیقی باشند و بررسی حکم آنان در فضای قبلی رخ داده باشد حق اعتراض دارند و هیأت های جدید اعتراض آنان را بررسی خواهند کرد. »

صالحی در پاسخ به این سئوال که از طرف آقای روحانی به طور مستقیم پیگیری مورد خاصی در حوزه کتاب به شما توصیه شده؟ اظهار داشت: « پیگیری بحث نویسنده های ممنوع القلم خواسته ای است که رئیس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند. »