به گزارش پارس به نقل از تابناک، پس از رفع تعلیق دو فیلم سینمایی « قصه ها» و « پریناز» ، در روزهای پیش رو رسماً رفع تعلیق چندین فیلم دیگر نیز اعلام خواهد شد که مهم ترین آنها دو فیلم از کمال تبریزی، یک فیلم از ابراهیم حاتمی کیا و یک فیلم از خسرو معصومی است؛ آثاری که با آمدنشان به سالن های سینما، اقتصاد رو به نابودی سینمای ایران به عنوان میراث مدیران پیشین جان خواهند گرفت و البته جشنواره نیز بار دیگر فضای مثبتی را پیش رو خواهد داشت.

یکی از مهم ترین مطالبات سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی، تغییر پروسه صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم های بلند سینمایی بود. پیش نیاز این امر نیز صدورِ پروانه نمایش برای فیلم هایی تلقی می شد که ظاهرِ امر نشان می داد توقیف شده اند اما شواهد حکایت از آن دارد، برخلاف تصور این آثار توقیف نشده بودند و هیچ گاه نامه رسمی مبنی بر توقیف در پرونده شان قرار نگرفته بود، بلکه تعلیق شده بودند؛ موضوعی که درباره « قصه ها» و « پریناز» و بسیاری دیگر از آثار صادق بوده است.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه ای از فیلم پاداش

در این چهارچوب فیلم های « قصه ها» به تهیه کنندگی و کارگردانی رخشان بنی اعتماد، « پریناز» به تهیه کنندگی عبدالمحمد نجیبی و کارگردانی بهرام بهرامیان با گذر از مانع کاذبی که در گذشته بنا نهاده شده بود، گذشتند و از شورای پروانه نمایش، مجوز اکران دریافت کردند تا یا مسیر جشنواره را در پیش بگیرند و یا در نوبت اکران قرار بگیرند و با فروش شان، اقتصاد سینمای رو به نابودی ایران را در ماه های باقی مانده، تا حدودی بهبود بخشند.

اما این دو فیلم، تنها آثار بلند سینمایی نیستند که پروانه نمایش گرفتند، اعضای شورای بازبینی و صدور پروانه نمایش متشکل از سید حسن خامنه ای، حسین کرمی، محمد باقر قهرمانی، سید رضا میرکریمی، سید احمدرضا دستغیب، مجید رضا بالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی، فیلم های بلاتکلیف دیگری را نیز مورد بازبینی قرار داده اند و درباره اکران برخی آثار دیگر نیز اخذ تصمیم شده است.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه ای از فیلم خیابان های آرام

در همین چهارچوب « پاداش » (۱۳۸۷) به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی مهدی کریمی، « خیابان های آرام » (۱۳۸۹) اثر دیگر کمال تبریزی و به تهیه کنندگی محمود رضوی موافقت شورای پروانه نمایش را برای صدور پروانه اکران دریافت کرده اند و به زودی پروانه نمایش دریافت خواهند کرد تا پس از شش سال و بعد از « همیشه پای یک زن در میان است» ، شاهد نمایش فیلم های تازه ای از این کارگردان کاربلد برای عموم مردم باشیم.

« گزارش یک جشن » (۱۳۸۹) اثر مهم ابراهیم حاتمی کیا که محمد پیرهادی تهیه کنندگی اش را برعهده دارد و برای اولین و آخرین بار در بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فجر به نمایش درآمد، دیگر اثر مهمی است که زمینه صدور پروانه اکرانش فراهم شد و پس از بازبینی، مراحل صدور مجوز پروانه نمایش را طی می کند.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه ای از فیلم گزارش یک جشن

« خرس » (۱۳۹۰) به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی دیگر فیلمی است که تنها در سی امین دوره جشنواره بین المللی فجر به نمایش درآمد و به واسطه واکنش هایی که پس از اکران در کاخ جشنواره رخ داد، مسئولان امر ترجیح دادند در پی نمایشش نباشند و در بلاتکلیفی به سر می برد اما حالا شورای پروانه نمایش چراغ سبز، صدور پروانه اکرانش را داده است و جزو آثاری است که در نوبت اکران قرار می گیرد.

« ماهی و گربه » به کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی سپر سیفی دیگر اثر بلند سینمایی است که پروانه نمایش دریافت کرده است. این فیلم سینمایی که در یک شبانه روز و در قالب یک سکانس پلان ۱۳۰ دقیقه ای تصویربرداری شده، پیش از این جایزه بخش افق های جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره لیسبون پرتغال و جایزه جشنواره دوبی را از آن خود کرده و مورد تحسین منتقدان بین المللی مواجه شده بود و با این حساب فیلم بلند این کارگردان جوان با دریافت این مجوز، علاوه بر هموار شدن مسیر اکرانش، به جشنواره  فیلم فجر نیز خواهد آمد.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه ای از فیلم خرس

با افزوده شدن این پنج فیلم، به دو فیلم دیگری که در روزهای اخیر رفع تعلیق شده و پروانه نمایش دریافت کرده اند، بخش قابل توجهی از مهم ترین آثاری که فراهم سازی زمینه اکران شان مطالبه گروهی از سینماگران بود، فراهم آمده و بخشی از انتظار سینماگران در این حوزه برآورده خواهد شد. این در حالی است که احتمالاً آثار دیگری نیز به این لیست افزوده خواهند شد و بدین ترتیب فضای سرد و خالی سالن های سینما با حضور مردم، وضعیتی متفاوت خواهد یافت و حیات واقعی به سالن های نمایش خواهد گذاشت.

این مجموعه رفع تعلیق ها که با هدف افزایش امید به آینده و ایجاد انگیزه برای سینماگران صورت می پذیرد، بخشی از گامی بزرگی است که برداشته می شود و اجرای بخش دیگری از این گام که انقلابی در حوزه سینمای کشورمان خواهد بود و منجر به حفظ صدها سینماگر جوان و مستعد و البته فعال در کشورمان به عنوان سرمایه های انسانی قابل اتکاء خواهد شد، نیازمند صبر و انرژی فراوانی خواهد بود.