به گزارش پارس به نقل از جام جم آنلاین، دکتر نوید ناصری، عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با بیان این مطلب، افزود: این طرح که هم اکنون در سطح استان فارس در حال اجراست، بر تشخیص بیماری های پنهان در اقشار جامعه، کاهش مصرف دارو و هزینه های جانبی، کاهش مراجعات غیرضروری به متخصصان و رضایت کلی مردم از طرح جاری پزشک خانواده تاکید دارد.

وی، با اشاره به لزوم ایجاد رضایت در اقشار مختلف جامعه پزشکی از اجرای این طرح و نیز، عدم رضایتی که ممکن است به دلیل سودآوری یا ضرردهی مادی از حضور در چنین طرح هایی حاصل شود، اظهار کرد: این مساله می تواند در میان همه ی طبقات جامعه پزشکی اعم از پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، دندانپزشکان عمومی و متخصص، داروسازان، کاردانان و کارشناسان مامایی، سایر کارشناسان پروانه دار پزشکی و نیز، مراکز بیمارستانی، آزمایشگاهی، رادیولوژی و پاراکلینیکی بروز کند.

دکتر ناصری افزود: وجود این نارضایتی در افرادی که از درآمد کافی و شایسته شأن یک پزشک برخوردار نبوده اند، قابل انکار نیست.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور، با اشاره به ضرورت بحث و بررسی کارشناسانه در رابطه با تمام موارد ذکر شده، تاکید کرد: علاوه بر این موارد، توجه به مباحث ارتقای سلامت عمومی، تقویت و تسری دیدگاه سلامت محوری نسبت به درمان محوری و تاکید بیشتر بر پیشگیری به جای درمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به روا داشتن جفاهای بسیار بر جایگاه پزشکان، به ویژه پزشکان عمومی، طی دو دهه اخیر اشاره کرد و افزود: باید دید با خرید خدمت پزشکان در قالب اجرای این طرح، شأن آن ها که همان جایگاه برجسته ی حکیم در سنت ایرانی است، ارتقا یافته و به عبارتی جبران مافات شده است، یا اینکه باید به چاره ای بهتر اندیشید.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم سودرسانی این طرح به همه اقشار جامعه، اعم از سالم و بیمار، اظهار کرد: بیشترین سود این طرح که همان ارتقای سلامتی است، باید نصیب همه ی اقشار جامعه گردد، لذا ضروری است که در وهله نخست، رضایت و موافقت بیماران و سپس افراد غیربیمار، شرط ادامه این طرح در نظر گرفته شود.

دکتر ناصری افزود: بدون تأمین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین تأمین بودجه های لازم، نمی توان طرحی با این وسعت و تاثیرگذاری در کیفیت زندگی مردم را به مرحله اجرا درآورد.

وی گفت: شاید بهتر باشد که موضوع مهم سلامت عمومی جامعه و ارتقای آن، در قالب طرح هایی جامع تر، پخته تر، بدون ایجاد تنش در پیکره ی جامعه پزشکی کشور، به دور از صدور احکام و بخشنامه های دستوری خلق الساعه و قائم به اشخاص، پیگیری و اجرا شود. چنانچه این طرح تکمیل شده و مورد پذیرش مسوولین امر است، باید در سایر نقاط کشور نیز به مرحله اجرا درآید و اگر چنین نیست، انصاف نباشد که بخشی از مردم عزیز کشورمان، تحت آزمایش های طولانی مدت و نتایج همراه با خطاهای آماری قرار گیرند.

عضو شورایعالی نظام پزشکی با اظهار امیدواری در رابطه با اولویت بخشیدن به موضوع سلامت مردم، فراتر از ملاحظات سیاسی، افزود: لازم است طرح تغییر یافته پزشک خانواده در استان فارس، هرچه سریع تر تحت بررسی جامع از طریق نظرسنجی، هم از مردم و هم از سیستم بهداشتی-درمانی استان قرار گیرد و در رابطه با آن، بدون هیچگونه معذوریتی تصمیم گیری شود.