به گزارش پارس به نقل از جام جم، در حقیقت میان هجوم خاطرات گذشته و نگرانی های آینده دست و پا می زنیم و دائم از این شاخه به شاخه ای دیگر می پریم. با این کار لحظه های باارزش زندگی مان را که می توانند آرامش بخش جانمان باشند، گم می کنیم. به جای این که ذهن خود را در اختیار بگیریم، این ذهن است که کنترل زندگی مان را به دست گرفته است. برای این که از این بندگی نجات پیدا کنیم باید لحظه ای مکث کنیم و در سکوت آرام بگیریم و تنها روی « بودن» متمرکز شویم.

بیشتر مردم اهمیت بودن در لحظه را می دانند، اما نمی دانند چگونه به آن دست یابند. واقعا چگونه می توان در حال زندگی کرد؟

بدون قضاوت توجه کنید

برای رهایی از تسلط ذهن باید توجه تان را افزایش دهید. منظور از توجه همان روش بودن فعال و آشکار و عمدی به زمان حال است. به جای این که کارهایی که افکارتان دستور می دهد، انجام دهید، کسی باشید که آن افکار را بدون هیچ نوع قضاوتی لحظه به لحظه مشاهده می کند. با این روش شما نه تنها آنها را دور نمی ریزید بلکه به زندگی تان اجازه می دهید بدون دخالت بی مورد افکارتان، براحتی جریان داشته باشد. در این صورت از اضطراب های روزمره تان کاسته شده و سیستم ایمنی بدنتان بهبود می یابد. توجه به زمان حال از دردهای مزمن کاسته و فشار خون را پایین می آورد و از خطر بیماری های قلبی می کاهد. افرادی که به زمان حال توجه می کنند، شادتر از دیگران هستند و احساس امنیت بیشتری دارند و از عزت نفس خوبی برخوردارند. این افراد ضعف های خود را بهتر می پذیرند و در روابط شان با دیگران بویژه در روابط زناشویی، رفتار بهتری از خود نشان می دهند.

دست به کار شوید

به جای این که بیش از حد درباره کاری که می خواهید انجام دهید، فکر کنید، دست به کار شوید. با این کار اندکی از خودآگاهی تان کاسته شده و بیشتر روی مسائلی که از وجود خودتان خارج است، متمرکز می شوید. در این گونه مواقع بدون این که مجبور باشید شخصیت و عملکردتان را ارزیابی کنید می توانید از تلاش تان لذت ببرید و در عین حال فشارهایی را که از سوی دیگران به شما تحمیل می شود، تحمل کنید. به جای این که مدام به کاری که می خواهید انجام دهید، فکر کنید، خود را رها کنید و از زندگی لذت ببرید.

گذشته رفته و آینده هنوز نیامده است

به آینده زیاد فکر نکنید و دست از سر گذشته بردارید، چراکه دیگر وجود خارجی ندارد.

تاکنون برایتان پیش آمده است مکانی زیبا جلوی رویتان ببینید و با خود بگویید اینجا خیلی زیباست. حتما به اینجا برمی گردم و چند روز می مانم؟ در این گونه مواقع فراموش می کنیم، هم اکنون آنجا هستیم، حتی اگر لحظه ای کوتاه باشد. بنابراین از بودن در آنجا باید نهایت لذت را ببریم. بیشتر مواقع چنان گرفتار آینده می شویم یا به گذشته فکر می کنیم که تجربه در لحظه را از دست می دهیم. وقتی مشغول نوشیدن چای هستیم با خود می گوییم به خوشمزگی چای قبلی نیست یا هنگام خوردن کلوچه نگران هستیم، تمام شود. به جای این افکار بهتر است از طعمی که در لحظه حس می کنیم لذت ببریم و به چیز دیگری فکر نکنیم.

وقتی سعی کنیم از کارهای کوچک لحظه لحظه زندگی مان مثل حمام کردن، قدم زدن زیر نور ملایم خورشید، خوردن تکه ای پاستیل و… لذت ببریم خود به خود از زندگی مان و لحظه های باارزش آن لذت برده و شاد می شویم تا آنجا که احساسات مثبت دیگری به سمت خود جذب می کنیم وکمتر دچار افسردگی می شویم. در حقیقت بیشتر افکار منفی و ناراحت کننده به مسائل آینده و گذشته مربوط است. ما نگران مشکلات احتمالی آینده که ممکن است هرگز رخ ندهد، هستیم. وقتی به این مسائل فکر نکنید خود به خود نگرانی تان هم تمام می شود.

گذشته هم که گذشته است و پس از گرفتن درس های لازم باید آن را به تاریخ بسپارید.

تنفس عمیق را فراموش نکنید

در لحظه زندگی کردن به فرد کمک می کند رفتارهای تهاجمی کمتری از خود بروز دهد. افرادی که آگاهانه با لحظه های زندگی شان برخورد می کنند، هنگام برخورد با رخدادهای مختلف، شخصیت خود را مورد تردید قرار نمی دهند و می توانند روی رفتارشان تسلط داشته باشند و با دیگران بدرستی برخورد کنند.

یک روش خوب برای این که هر کجا و تحت هر شرایطی که هستید، برخود مسلط باقی بمانید، تنفس عمیق است. هیچ روشی بهتر از این نمی تواند شما را روی زمان حال متمرکز کند، زیرا موجب می شود به چیزی که در لحظه در حال اتفاق افتادن است، توجه نشان دهید. بسیاری از افراد با تنفس عمیق بسرعت می توانند کنترل ذهن خود را به دست گرفته و به لحظه ای که در آن هستند توجه نشان دهند.

جریان لحظه های زندگی

کامل ترین تجربه در لحظه بودن زمانی است که شما کاملا جذب چیزی شده اید. روان شناسان به این حالت « جریان لحظه ها» می گویند و زمانی رخ می دهد که کاملا غرق انجام کاری شده اید و به طور کلی اطراف تان را فراموش کرده اید، اما چگونه می توان از لحظه لذت برد در حالی که حتی متوجه حضورش نیستید؟ عمق درگیری با کار مورد علاقه تان چنان قدرتمند است که کمک می کند حواستان به سمت دیگر و بویژه موضوعات ناراحت کننده منحرف نشود.

در جریان کاری به این صورت قرار گرفتن بسیار سخت است و برای این که بتوان به این حد از تمرکز رسید باید قبل از هر چیز برای خود هدفی که رسیدن به آن تلاش می طلبد، انتخاب کرد و البته دور از دسترس هم نباشد. هدفتان باید کاملا روشن و واضح باشد و بتوانید قدم به قدم وظایف تان را برنامه ریزی کنید. سعی کنید برنامه تان به گونه ای باشد که پس از انجام هر وظیفه بازخورد خوبی دریافت کنید تا اگر نقطه ضعفی مشاهده کردید بسرعت آن را برطرف کنید. با این روش می توانید براحتی در جریان لحظه های زندگی قرار گرفته و بدون نگرانی از تلاش خود در لحظه لذت ببرید.

فرار نکنید

اگر موضوعی آزارتان می دهد به جای فرار از آن با آن برخورد کنید. در دنیا کسی وجود ندارد که درد و غمی نداشته باشد. اگر این ناراحتی ها را حل نشده رها کنیم می توانند جلوی لذت بردن از زمان حال ما را بگیرند. بهترین واکنش در برابر مسائل ناراحت کننده متمرکز شدن روی آن و مبارزه کردن با آن است. البته ذهن به طور طبیعی از مواجه شدن با مشکلات می گریزد و با این کار باعث می شود درد آن موضوعات ناراحت کننده، شدت یابد. در واقع هر غم و اندوهی علاوه بر ناراحتی اولیه موجب عذاب های ثانویه مانند اضطراب و افسردگی می شود. پس باید ریشه هر درد و رنجی را بسرعت خشکاند.

توجه به زمان حال تلاشی پیگیر می خواهد و برای این کار باید روزانه وقت گذاشت و تمرین کرد. پس از مدتی می توانید از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید و کمتر دچار ناراحتی های روحی شوید و با فکری راحت تر از همیشه به اهداف تان دست یابید.