به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بزرگراه شهید شوشتری، بزرگراهی شمالی-جنوبی در شرق تهران است که از تقاطع بزرگراه رسالت با بزرگراه شهید یاسینی آغاز شده و پس از عبور از یک مسیر ۱۳ کیلومتری، به تقاطع بزرگراه دولت آباد با بزرگراه امام رضا (ع) می رسد. هم اکنون بخش جنوبی این بزرگراه ساخته شده و ساخت بخش شمالی آن پس از رفع معارضان اجرا خواهد شد.

عبور ۸۰ درصد مسیر بزرگراه شهید شوشتری از مناطق صعب العبور کوهستانی/ ساخت تونلی ۸۰۰ متری در مسیر بزرگراه

قاسم مالدار، مجری طرح های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در این باره می گوید: حدود ۸۰ درصد مسیر بزرگراه شهید شوشتری باید از میان مناطق صعب العبور کوهستانی عبور کند. بنابراین عملیات اجرایی بخش باقی مانده این پروژه نیازمند انفجار، عملیات سنگ برداری و البته ساخت یک تونل ۸۰۰ متری است.

وی می افزاید: این تونل اگرچه به دلیل مواجهه با بافت های سنگی پایدار و عدم تداخل با معارضات تأسیساتی با دشواری های اجرایی کمتری نسبت به احداث تونل های شهری مواجه است اما به هرحال بخش عمده ای از زمان بندی اجرای پروژه را به خود معطوف خواهد کرد.

ساخت معبر زیرزمینی ۴۵۰ متری برای حفظ زیستگاه طبیعی

مالدار اضافه می کند: طرح بزرگراه شهید شوشتری در صورت رفع معارضان و رسیدن به مرحله اجرایی، باید از یک معبر زیرزمینی دیگر نیز عبور کند؛ معبری ۴۵۰ متری که به منظور حفظ زیستگاه های طبیعی حفاظت شده به صورت باکس بتنی ساخته می شود تا مسیر بزرگراه از میان پهنه های طبیعی شرق تهران عبور نکند.

با وجود آنکه قطعه جنوبی بزرگراه شهید شوشتری ساخته شده است اما ساخت این معبر بزرگراهی هنوز باید بیش از ۱۰ کیلومتر ادامه پیدا کند تا معابر بزرگراهی شرق و جنوب شرق پایتخت از ترافیک سنگین خودروهای ترانزیتی رهایی یابند.

قطعات دوم و سوم این طرح بزرگراهی به طول حدود ۱۰ کیلومتر با املاک معارض نظامی مواجه است که سخنگوی شهرداری تهران، در این باره می گوید: تلاش برای توافق با نهادهای مربوطه و رفع این معارضان ادامه دارد.

محمد هادی ایازی با بیان اینکه تکمیل و ساخت بزرگراه شهید شوشتری موجب کاهش بخش قابل توجهی از ترافیک بزرگراه بسیج خواهد شد، تصریح کرد: تکمیل این بزرگراه همچنین از ورود خودروهای سنگین و ترانزیتی به محدوده شهر جلوگیری می کند.