به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جواد علوی درباره داروهای چاقی که در عطاری ها به فروش می رسد، اظهار داشت: عطاران باید گیاهان دارویی را بر اساس مزاج فرد، مزاج فصل و مزاج سن بدهند و تجویز گیاهان اشتباه بدون در نظر گرفتن مزاج فرد می تواند به سلامتی لطمه وارد کند.

به گفته وی برخی از داروهای لاغری که در عطاری ها به فروش می رسد، مکانیسم اثرشان این است که خون را رقیق کرده و موادزاید را برای خروج آماده می شود ولی چون بعد از مصرف دارو به فرد توصیه ای درباره پاکسازی بدن نمی شود، مواد زائد فقط رقیق می شود و در خون روان شده و به اعضاء رئیسه (قلب، مغز، کبد و تخمدان ها) لطمه وارد می کند چرا که معمولا بعد از رقیق شدن مواد زائد با تدابیری بدن را وادار به خروج مواد به وسیله اسهال یا استفراغات دیگر می کنند که خون پاکسازی شود.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: برخی از داروهایی که برای لاغری به فرد می دهند کشنده است چرا که مواد شیمیایی وارد دارو کرده اند به به اسم گیاهی به فروش می رسد و در طول مدت کوتاهی ممکن است که فرد لاغر شود.

علوی افزود: در داروهایی که برای چاق شدن به فروش می رسد معمولاً دارای کورتون بوده و فرد در مدت کوتاهی چاق می شود که این چاقی، چاقی خوبی نبوده و به بدن ضرر فراوان وارد می شود چرا که کورتون کبد را تحریک کرده و لزوجیت خون را افزایش می دهد و ر طوبت بدن بیش تر شده فرد دچار چاقی شحمی یا چربی می شود که خود عامل بروز بسیاری از بیماری هاست.

وی اضافه کرد: چاقی که در اثر مصرف کورتون ها ایجاد می شود در مدت کوتاهی موجب تجمع چربی اطراف قلب شده که خطرات بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه آموزش به عطاران می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در طب سنتی کاهش دهد، یاداور شد: افراد باید با توجه به مزاجشان گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی مصرف کنند و طبق تجویز پزشک حاذق و مزاج شناس متبحر دارو باشد تا به سلامتیشان لطمه وارد نشود.