به گزارش پارس به نقل از فارس، دهمین دوره جشنواره بین المللی دبی در حالی روز شش دسامبر (۱۵ آذر) با حضور ۱۴۷ فیلم کوتاه، مستند و داستانی آغاز به کار می کند که به گفته « عبدالحمید جمعه» رئیس این جشنواره ۵۷ کشور با ۴۳ زبان در این جشنواره حضور دارند.

بنابر این گزارش این جشنواره دارای سه بخش « مهر امارات» مسابقه فیلم های اماراتی، « مهر عربی» مسابقه فیلم های عربی و « مهر آسیایی آفریقایی» مسابقه فیلم های این دو منطقه است.

در این بین از ایران فیلم « ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری با تم خشونت و ترس در بخش « مهر آسیایی آفریقایی» شرکت کرده است.

داستان این فیلم که در این جشنواره با رده بندی (۱۵+) به نمایش می آید، آمده است: ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان را تعریف می کند که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می شوند.

بنابر این گزارش، در این جشنواره که ۵۷۵ هزار دلار جایزه می دهد، فیلمی دیگر با موضوع ایران در بخش « مهر آسیایی آفریقایی» حضور دارد که نام آن « کفش قرمز من» است.

این فیلم را که « سارا رستگار» کارگردان فرانسوی ایرانی الاصل ساخته است، روایت دو دانشجوی مارکسیست در دوران انقلاب اسلامی را به تصویر می کشد که با تحولات متعددی روبرو می شوند و در این فیلم زندگی روزمره آنان را در کنار آنچه کارگردان « فجایع سیاسی» خوانده دیده می شود.

در این جشنواره بخشی به عنوان سینمای جهان نیز وجود دارد که در این بخش برای چندمین بار فیلم « گذشته» ساخته « اصغر فرهادی» که نمایندگی ایران در اسکار را یدک می کشد به نمایندگی از ایتالیا و فرانسه در جشنواره دبی حاضر شده است.

بنابر این گزارش در کنار فیلم های ایران فیلم های مطرح جهانی از جمله فیلم « عمر» ساخته « هانی ابواسعد» به عنوان فیلم افتتاحیه حضور دارند.

به نظر می رسد جشنواره بین المللی فیلم دبی نیز همچون جشنواره هموطن خود، جشنواره ابوظبی، سیاست خاصی را دنبال می کند که اخیرا در کشورهای عربی نسبت به انقلاب اسلامی به راه افتاده است.

در این سیاست که در سایه خلا حضور سینمای انقلاب اسلامی دنبال می شود به ویژه با حمایت از فیلم « انقلاب دزدیده شده من» و اینک فیلمی چون « کفش قرمز من» سعی شده تا با روایتی انحرافی از انقلاب اسلامی، الگویی از نگرانی را در میان انقلابیون منطقه و جریان بیداری اسلامی الهام گرفته از انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی ایجاد کنند و ادعا شود آنچه در سال ۱۳۵۷ رخ داد انقلابی اسلامی نبوده بلکه اسلامگرایان آن را ربوده اند.