به گزارش ایسنا، گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسمی با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از جدیدترین محصول خود در قالب پروژه TF۲۱ که دومین محصول جدید ایران‌خودرو در سال جاری (پس از ری‌را) است، رونمایی کرد. 

این پروژه با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از بازدید رئیس جمهوری از گروه صنعتی ایران‌خودرو و صدور فرمان هشت بندی که یکی از مضامین آن به توسعه محصولات جدید تاکید دارد، کلید خورده است.

طبق تاکید این مدیر صنعتی برنامه‌ریزی شد تا در کنار توسعه محصول ری‌را که در سال ١۴٠١ رونمایی شد، در سگمنت‌ دیگری اقدام به تولید محصول شود.

محصول پروژه TF۲۱ در کلاس ابعادی B تولید خواهد شد که جانمایی سرنشین از اولویت‌های این پروژه است که با هدف حرکت به سمت پلتفرم‌های جدید و به‌روز و مطابق استانداردهای ٨۵گانه تعریف و تدوین شده است.  

محصول جدید ایران‌خودرو نیمه اول سال آینده به تولید انبوه می‌رسد

محسن رضایی‌منش-معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو- در توضیح ویژگی‌های این پروژه جدید ایران‌خودرو اظهار کرد: امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به بلوغی رسیده است که صاحب پلت‌فرم است. پس از خودرو ری‌را که مالکیت تمام اجزای پلتفرم آن متعلق به ایران‌خودرو است و برای اولین بار برق و شبکه که ٣٠ درصد یک پلتفرم را شامل می‌شود با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان ایران‌خودرو (جتکو و تام)، به فرآیند طراحی و تکوین محصول TF۲۱ برسیم. از فاز طراحی صنعتی تا ساخت بصورت داخلی عمل شده است. خودرو TF۲۱ که خودرویی برند کاملا ایران‌خودرویی در کلاس ابعادی B، نیمه اول سال ١۴٠٢ به تولید انبوه خواهد رسید و  عرضه می‌شود.  

وی افزود: اهدافی نظیر گسترش و بهبود برند ایران‌خودرو، تجمیع پروژه‌های پلتفرمی و سیستمی در محصولات، حفظ و ارتقای جایگاه ایران‌خودرو در بازار از طریق عرضه محصولات با کلاس ابعادی B، ارتقا موقعیت رقابتی و رضایت مشتری در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو و در پروژه TF۲۱ مورد پیگیری است.

این مقام مسئول در گروه صنعتی ایران‌خودرو خاطر نشان کرد: این پروژه دستوری بود که توسط مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تکمیل یک محصول ظرف مدت ١٨ ماه برنامه‌ریزی و آغاز شد و از فروردین ماه سال جاری کلید خورد و طبق برنامه‌ریزی منظم و مطابق مهندسی همزمان این پروژه تا شهریور سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.   

وی در ادامه گفت: همه خودروهای جدید ایران‌خودرو از جمله تارا، ری‌را و  همین محصول پروژه TF۲۱, همه استانداردهای ٨۵گانه را خواهد داشت. تنها زمانی به جهت توسعه استانداردهای محصولات جاری نیاز داریم که این موضوع نیز در دستور کار است. ضمن اینکه خروج  پلتفرم‌های قدیمی نیز در حال انجام است. چنانچه بتوانیم محصولات جاری را با توسعه استانداردی حفظ کنیم، محصولات قدیمی کنار خواهند رفت و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها انجام  نخواهد شد.  

رضایی‌منش ضمن اشاره به تعهد ایران‌خودرو برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری و ٩٠٠ هزار دستگاه خودرو برای سال ١۴٠٢، تصریح کرد: طبق این تعهد ما به دولت، خواستار این هستیم که  فرصتی به خودروساز داده شود. برای بحث ورود نقدینگی و تامین اعتبارات مالی پروژه مدت زمانی در نظر گرفته شود تا با محصولات پلتفرم‌های جدید بتوانیم به تیراژ مدنظر دولت دست پیدا کنیم.  

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، در بحث کاهش هزینه‌ها نیز اظهار کرد: در این پروژه صرفه‌جویی ٣٢ میلیارد دلاری صورت گرفته است. این درحالیست که در مصرف سوخت و آلایندگی نیز صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت و در دستور کار قرار دارد.  

رضایی‌منش در رابطه با بحث‌های استانداردهی در رابطه با برنامه‌هایی که ایران‌خودرو در حوزه استاندارد در دستور کار دارد، گفت: توسعه پلتفرم‌های جدید مطابق با تعهدات بوده، تمام ٨۵ استاندارد را در محصولات جدید خواهیم داشت. در بودجه‌های پروژه نیز موضوعات استانداری لحاظ شده است. ارتقا محصولات و پلتفرم‌های جاری نیز از مواردی است که به جد در حال پیگیری است. حذف محصولات قدیمی (که برای دو محصول اتفاق افتاد)، سرمایه‌گذاری برای توسعه مراکز آزمون، بومی‌سازی دانش و ارتقا استانداری نیز در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.  

عیوب خودروها به نصف رسید

در ادامه این مراسم، مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- ضمن اشاره به اینکه در زمان ورود به ایران‌خودرو به صراحت اعلام کردم که مردم از کیفیت خودروهای ما راضی نیستند و بایستی در این زمینه بیشتر کار شود، گفت: بر این اساس پیگیری‌ها انجام و ۲۷۹ پروژه ارتقا کیفیت در بازه‌های زمانی کوتاه، میان و بلندمدت برای مراحل قبل و حین مونتاژ و پس از تحویل تعریف شد. این پروژه‌ها به خوبی در حال پیگیری است اما آنچه که بسیار برای ما کمک‌کننده بوده است، عبور مستقیم‌ خودروهاست. 

وی افزود: همانطزور که بارها اشاره کره‌ام از ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید خودروی ناقص برای همیشه خداحافظی کرد و ۱۰۰ درصد خروجی‌های سالن‌های تولید ایران‌خودرو، تولید کامل است. این موضوع به کاهش ۲۵ درصدی نمره منفی کیفیت ما کمک کرده است. پروژه TF۲۱ به همراه ۲۷۹ پروژه سابق، سبب شده که بررسی‌های شرکت‌های بازرسی کیفیت، ایساکو وسایر مراکز نشان دهد که در حال رشد و ارتقا هستیم؛ هرچند که هنوز با آنچه که می‌خواهیم، فاصله داریم و بحث کیفیت مسیر بی‌پایانی است که بایستی همراه با آن حرکت کنیم.

خطیبی ابراز خرسندی کرد که براساس بررسی‌های انجام شده، تعداد متوسط عیوب هر خودرو به نصف رسیده است و از ۴.۵ الی ۴.۸ به حدود ۲.۴ رسیده است. برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال نیز به عدد ۱.۴ دست پیدا کنیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: ما خطی میان محصولات قدیمی و جدید (محصولاتی که از این پس طراحی و تولید می‌شوند) خود کشیده‌ایم و سعی ما بر این است که بصورت ۱۰۰ درصدی محصولات متناسب با سطح قیمتی که دارد، در تراز روز جهانی و خودرویی باشد که هیچگونه عیبی نداشته باشد. تاکید داریم که استانداردهای ۸۵گانه همگی  رعایت شوند.

این مدیر خودروساز در رابطه با پروژه TF۲۱ گفت: قصد داریم که فعلا این محصول پروژه TF۲۱ را با موتور TU۵ پلاس تولید و عرضه کنیم که ۱۱۳  اسب بخار قدرت دارد و ۱۴۳ نیوتن بر متر گشتاور. زمان طراحی تا تولید هم همانطور که اشاره شد، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

وی در پایان در رابطه با آمار تولید نیز اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۳۲ هزار دستگاه خودرو کامل داشته‌ایم که ۱۰۸ هزار دستگاه از میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. ۳۳۰ هزار دستگاه تحویل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است. تلاش ما در گروه صنعتی ایران‌خودرو این است که بتوانیم توفیقات بیشتری در کار خود داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد: تولید در شان مردم ایران و ایرانی؛ یک الزام است

در پایان این مراسم، سید مهدی اسلام‌پناه- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- اظهار کرد: نظام‌های استانداردهای ملی در حین اینکه وظیفه دارند به لحاظ کیفی و صنعتی و استانداردسازی خودروها ورود کنند، وظیفه دارند با حمایت و پشتیبانی خود از صنعت، تولید، معدن و خدمات در کشور، عامل انگیزه برای رشد و ارتقا صنایع در کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: پروژه TF۲۱ پس از طراحی اولیه برپایه کلاس B نمونه‌سازی شده است، در مسیر ارتقا قرار دارد اما نباید فراموش کنیم که نظام ارزیابی کیفی خودروها بایستی کامل در آن دیده شود و فراموش نکنیم که کیفیت مسئولیت بنگاه است. بنگاه بایستی این مسئولیت اجتماعی-اخلاقی و قانونی را متقبل شود و توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی برای ارتقا قابلیت تولید محصولات، یک اصل است. قسمتی از جریان وجوه نقدینگی بایستی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و تحقق و توسعه پروژه‌ها، مطابق با مشخصات، ویژگی‌های ایمنی، عملکردی و الزامات کیفی استاندارد، مصرف شود. 

اسلام‌پناه تاکید کرد: موضوع خودرو و سایر محصولات صنعتی و خدماتی، یک مطالبه ملی است و این تاکید حاکمیتی در ارتقای کیفیت محصولات ایرانی، سبب شده تا شاهد بروز و ظهور محصولات جدیدی در کشور باشیم. انتظار ما در پروژه TF۲۱ این است که روند تولید با کیفیت تدوام پیدا کند. در پروژه TF۲۱ امید است که با توسعه صنعت‌ها بتواند در چارچوب خانوادگی خود، خدمات خوبی به مشتریان خود عرضه کند و در حوزه قیمت، مدل، استحکام مدرن و نوین در بدنه و دیگر شاخص‌ها، زیبایی، مهندسی همزمان و... رضایت مشتریان را کسب کند.

 رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: سبد محصولات جدید خودروسازان امید است که استاندارد و متحولانه طراحی شود. کلاس و شان ایران و ایرانی یک الزام چه در حوزه مصرف داخل و چه برای صادرات است. بایستی در کلاس کیفی مردم متمدن ایران باشد. زنجیره بایستی بگونه‌ای باشد که در نهایت رضایت مشتری حاصل شود. انتظار ما از خودروسازان کشور این است که ضعف‌های گذشته خود را جبران کنند.

انتهای پیام