سرمربی استقلال به دنبال جذب یک بازیکن خارجی دیگر است.

این هافبک ۲۶ ساله سابقه بازی در واردار مجارستان و کایسری اسپور ترکیه را در کارنامه دارد. گفته می‌شود ارزش این بازیکن در ترانسفر مارکت حدود ۱ میلیون دلار است.
به قلم ریچارد باکستون

قیمت یک بازیکن فوتبال چگونه مشخص می شود؟

 

سالانه صدها میلیون یورو برای خرید بازیکنان مختلف در فوتبال جهان پرداخت می شود. اما سوال مهم این است که چگونه رقم یک بازیکن را می توان مشخص کرد؟

طرفداری  - یک بازیکن با رقم ایکس، شب گذشته به باشگاه ایکس پیوست. آیا او واقعا انقدر می ارزد؟ و ممکن است سال ها این بحث محافل ورزشی باشد. چه فاکتور های برای تعیین قیمت یک بازیکن تاثیر گذار است؟

هنگامی که دو باشگاه در حال معامله یک بازیکن هستند، فروشنده در فکر آن است تا بازیکنش را به بالاترین مبلغی که می تواند بفروشد و خریدار سعی می کند بازیکن مورد نظرش را طوری خریداری کند که بعدها از پرداخت این رقم پشیمان نشود. هنگامی که بازیکنی ترانسفر می شود، هزینه نقل و انتقال او صرفا رقم خرید پرداختی به باشگاه مقابل نیست. بلکه پاداش ها، دستمزد، مالیات و حتی شاید هزینه اقامت در بند قرارداد موجود باشد و همه این ها باید رقم انتقال آن بازیکن است.

آیا قیمت گذاری بر روی یک بازیکن فرمول مشخصی دارد؟

در این زمینه اصطلاحی به نام "MERC value" وجود دارد.  مطالعه رقم دقیقی که هر بازیکن ارزش دارد، توسط کارشناسان اقتصادی فوتبال انجام می شود. فرمول های مختلفی در این زمینه وجود دارند اما  این فرمول یکی از پرکاربرد ترین روش هایی است که اکثر باشگاه ها از آن استفاده می کنند. در این بررسی تخمینی معیارهای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. این بررسی تخمینی، حداکثر قیمت را 100 میلیون یورو در نظر می گیرد. هر چند بعضی از بازیکنان با ارزشی در همان حدود 100 میلیون یورو معامله می شوند.

با این حال این تخمین قطعی نیست. الخاندرو پاراس کارشناس اقتصاد فوتبال در این مورد توضیح می دهد:

اگر تیمی کریستیانو رونالدو را با 90 میلیون یورو خریداری کند، ممکن است کارشناسان اقتصاد فوتبال این پول را زیاد بدانند اما در نهایت نمی توان قضاوت قطعی کرد زیرا برای تیمی که مقصد رونالدو است ممکن است بازیکن خیلی بیش از این پول ارزش داشته باشد.

بر طبق قانون "MERC value" سه فاکتور بسیار مهم برای تخمین قیمت یک بازیکن وجود دارد:

1- سن بازیکن

در این فاکتور بازیکنان فوتبال بسته به سنشان نمره هایی دریافت می کنند. بازیکنی 23 ساله که به پختگی رسیده و فرم خوبی دارد، نمره یک دریافت می کند و هر چه بیشتر به سن 33 نزدیک بشود، نمره او به صفر نزدیک تر می شود. در مورد بازیکن زیر 23 سال نیز همین امر انجام می شود. به دلیل آنکه بازیکنان زیر 23 سال هنوز اثبات شده نیستند و کسی نمی داند در نهایت چقدر پیشرفت یا پسرفت کنند، سن آنها هر چه از 23 پایین برود، نمره آنها به صفر نزدیک می شود. مثلا یک بازیکن 18 ساله نمره 0.5 می گیرد و بازیکن 19 ساله نمره 0.6 دریافت می کند و به همین منوال ادامه می یابد. بنابراین یک بازیکن در سن 23 سالگی به بالاترین قیمت خودش خواهد رسید و برخی از باشگاه ها که مالک این بازیکن هستند ترجیح می دهند ریسک نکنند و بازیکنشان را در اوج رقم خود بفروشند.

برای دانستن تاثیر سن بازیکن، این مثال را می آوریم. آنتوان گریزمان جوان است و کیفیت بسیار خوبی دارد. در حالی لیونل مسی پر از عناوین مختلف تیمی و شخصی است و مشهوریت بسیار بیشتری نسبت به گریزمان دارد. با این حال قیمت گریزمان بر طبق این قانون بیشتر از مسی خواهد بود.

2-  در آمد تجاری و میزان تقاضا برای بازیکن

قیمت بازیکن فوتبال

در این بخش در آمدی که می توان از طریق حق تصویر و تبلیغات و فروش پیراهن بازیکن داشت و همچنین میزان پیشنهاد های دریافتی برای بازیکن مهم هستند. برای مثال پل پوگبا در حال حاضر بیشترین پیشنهادات را در بین ستاره های دنیا دریافت می کند، در حالی که کریستیانو رونالدو به خاطر سنی که دارد پیشنهادات کمتری دریافت می کند. در بخش تعداد پیشنهادات، بازیکنان نمراتی بین صفر تا دو دریافت می کنند.

گرفتاری جدید برای تیم ملی ایران در لبنان

بخش دیگر، در آمد تجاری و محبوبیت و مقبولیت یک بازیکن بین رسانه ها و هواداران است. بسته به فرم بازیکن، نیمکت نشین بودن یا فیکس بازی کردن و تاثیر گذاری که آنها بر روی رسانه ها دارند، بازیکنان نمراتی بین 0 تا 10 دریافت می کنند.

3- پست بازیکن

در این قسمت بازیکنان به سه دسته مدافع، هافبک و مهاجم تقسیم می شوند. در این بخش مهاجمان نمره 1 ، هافبک ها نمره 0.78 و مدافعان نمره 0.5 دریافت می کنند. در واقع روی کاغذ یک مهاجم دو برابر یک مدافع قیمت گذاری می شود. 

بر اساس این معیارها،   مارکا   همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، بررسی و مقایسه ای بین چهار فوق ستاره فوتبال، لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، پل پوگبا و آنتوان گریزمان انجام داد و در نهایت با وجود آنکه رونالدو و مسی بهترین بازیکنان جهان هستند، قیمت گریزمان بیش از 3 بازیکن دیگر تخمین زده شد.

قیمت بازیکن فوتبال

پ.ن: قانون MERC value حکم قطعی در مورد قیمت یک بازیکن نیست و فقط سعی می کند برای تخمین قیمت بازیکنان، به باشگاه ها کمک کند. رقمی که نقل و انتقالات در دنیای واقعی انجام می شود در واقع چیزی بسیار بیشتر از قیمت MERC value آنها می باشد زیرا هر باشگاه برای راضی شدن به فروش فوق ستاره اش شاید حتی تا 2 برابر رقم نرمال او از خریدار طلب کند. 

بی ارزشی جام در برابر جان/پسر طلایی در اصفهان در گذشت