پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید دارویی که برای درمان ام‌اس تجویز می‌شود، بتواند به بهبود حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کند.

 

 به نقل از ساینس‌دیلی، از دست دادن حافظه، یکی از نشانه‌های بارز آلزایمر است که کیفیت زندگی بیمار را کاهش می‌دهد. بهبود حافظه و کند کردن روند تغییرات شناختی ناشی از این بیماری، یک چالش دائمی برای پژوهشگرانی است که در پی توسعه روش‌های درمانی جدید هستند. پژوهشگران "دانشگاه راچستر"(University of Rochester) آمریکا دریافتند که داروی موسوم به "گلاتیرامر استات"(Glatiramer acetate) که در حال حاضر برای بیماران مبتلا به ام‌اس تجویز می‌شود، حافظه موش‌های مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد.آلزایمر

"کری اوبانیون"(Kerry O'Banion)، استاد علوم اعصاب دانشگاه راچستر و از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، اطلاعات ما را در مورد کاربرد بالقوه گلاتیرامر استات در آلزایمر گسترش می‌دهد. این دارو، درمان آلزایمر نیست اما شاید گامی برای ارائه یک روش درمانی باشد که روند بروز نشانه‌های این بیماری ناتوان‌کننده را کند می‌کند.

آلزایمری نادر که از چهل سالگی آغاز می شود !

پژوهشگران در آزمایش روی موش‌های مبتلا به آلزایمر دریافتند که گلاتیرامر استات، تغییراتی را در میکروگلیا که بخشی از سیستم ایمنی مغز است، پدید می‌آورد و به بهبود رفتار شناختی کمک می‌کند. این تغییرات، با کاهش پلاک‌های آمیلوئید و بروز تغییراتی در آسیب‌شناسی پروتئین "تاو"(Tau) در مغز مرتبط بود که نشان می‌دهد نشانه‌های مولکولی بیماری آلزایمر، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که گلاتیرامر استات می‌تواند آسیب‌ مغزی را در موش‌های مبتلا به آلزایمر تغییر دهد اما مکانیسم‌های دقیقی که بر مغز تأثیر می‌گذارند، هنوز ناشناخته هستند.

"داولینگ دیونیزیو سانتوس"(Dawling Dionisio-Santos)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش، شواهد بیشتری را در مورد این موضوع ارائه می‌دهند که درمان‌های اصلاح‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند در درمان آلزایمر مؤثر باشند. این پژوهش، شواهدی را برای پشتیبانی از آزمایش‌هایی ارائه می‌دهد که استفاده از گلاتیرامر استات را در بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، بررسی می‌کنند.

تاثیر کرونا بر مغز / احتمال افزایش ابتلا به آلزایمر در بیماران کرونایی

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Neuroscience" به چاپ رسید.