به گزارش پارس نیوز، 

حدود یکصد سال پیش، هنگامی که برادران لومیر با حرکت دادن دستگاه فانوس خیال، تصاویر قطاری متحرک را بر پرده سینما نمایش دادند، چنان طوفان عظیمی به پا کردند که تا مدت های زیادی بازار هنرهای دیگر کساد شد و انقلابی نو در عرصه هنر رخ داد، انقلابی که خیل عظیم مردم را مجذوب خود کرد و پس از گذشت اندک زمانی ، هنر هفتم نام گرفت.

سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی بود که نخستین دستگاه سینماتوگراف به دست مظفرالدین شاه وارد ایران شد، و اولین سالن سینمای ایران آغاز به کار کرد. فیلم "دختر لر"  هم نخستین فیلم صدادار فارسی بود که در سال ۱۳۱۲ خورشیدی به همت اردشیر ایرانی ساخته شد. 

سینما، پدیده ای که با سرعتی باورنکردی در میان جوامع بشر رشد یافت و می توان گفت در یکصد سال اخیر با بهره‌گیری از رشد فنی، در ابعاد وسیعی گسترش پیدا کرده است. رسانه ای نافذ و تعیین کننده که در بسیاری از کشورها از آن برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی بهره گیری می شود. دریچه ای برای خلق فرهنگ ، تغییر فرهنگ و فرهنگ‌پذیری افراد جامعه که در عصر حاضر یکی از پرطرفدارترین تفریحات بشر هم به حساب می آید.

شاید امروز تصور یک روز بدون فیلم و سینما برایمان دشوار باشد، لذت خندیدن، گریستن و حتی ترسیدن در سالن های سینما تجربه ای است که بدون شک برای بیشتر افراد جذاب و خاطره انگیز است، در حال حاضر سینما جزء جدایی ناپذیری از زندگی آدمی است و به عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده که این  وابستگی در کشورهایی که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند ، بیشتر مشهود و ملموس است.

هرچند طرفداران سینما در کشور ما نسبت به گذشته و سایر کشورها مخاطبان بسیار کمتری دارد اما در سال های اخیر رشد مخاطبان سینما، فروش میلیاردی و صف کشیدن مردم برای تماشای برخی فیلم ها  را شاهدیم.

سینما، دریچه ای برای جادوی مخاطب

سینما پلی برای انتقال فرهنگ

تاثیر عمیق سینما بر زندگی مردم و روابط اجتماعی را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت. الگوبرداری مردم از بسیاری بازیگران سینما تاثیری است که به کشور ما محدود نمی شود و در همه جای دنیا نشانه هایی از این تاثیر وجود دارد.

 برای درک بهتر این موضوع کافیست به تاثیر انیمیشن هایی مانند شرک، عصر یخبندان و تن تن بر روی بچه ها فکر کنید ، پس ازگذشت چند سال از پایان فیلم مرد عنکبوتی هنوز هم لباس مرد عنکبوتی در اسباب بازی فروشی ها یافت می شود یا عروسک شخصیت های این فیلم ها از پر طرفدارترین و پر فروش ترین عروسک ها به شمار می آید.

امروزه تاثیر گذاری سینما بر فرهنگ جوامع و نقش کلیدی آن به عنوان تفریحی سالم برای اوقات فراغت جوانان سبب شده است ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی ، وجود زیرساخت ها و جذب سرمایه در این عرصه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

سینما، دریچه ای برای جادوی مخاطب

ابعاد تاثیر سینما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و نقش آن ها در ترویج افکار، رفتار، ارزش ها و باورها با تعداد مخاطبان آن نسبت مستقیم دارد. مخاطبی که فیلم را می بیند ،از آن تاثیر می پذیرد و در نهایت این تاثیر به تدریج در جامعه تسری می یابد.

بی توجهی به زیرساخت ها و امکان جذب نشدن سرمایه در بخش سینما، باعث می شود بسیاری از منابع و ذخایر فرهنگی، ادبی و تاریخی مان فراموش شده و یا بلااستفاده بماند.

در شرایطی که برخی از کشورها دست به تولید آثاری مغرضانه علیه فرهنگ و تاریخ ایران زدند ، می توان به این نتیجه رسید که ضرورت توسعهسینمای ملی برای مقابله با ساخت این نوع تولیدات در شرایط فعلی بیش از پیش احساس می شود چرا که غفلت از آن در بلند مدت تاثیر مخربی بر زیرساخت های فرهنگی و ادبی خواهد گذاشت.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر این باور است که هر چه آثار سینمایی تولید شده در کشور، کیفیت، خلاقیت و محتوای بهتری داشته باشد و در ژانرهای مختلف، فیلم های مناسب و بیشتری اکران شود، سلیقه مخاطب گسترده تری را می توان پوشش داد و در نتیجه استقبال از سینما بیشتر می شود.

به اعتقاد رضا دهقانی ، وقتی قدرت انتخاب مخاطب برای فیلم مورد علاقه اش بالا رود، بدون شک وقت بیشتری برای رفتن به سینما اختصاص می دهد و در چنین جامعه ای نشاط اجتماعی گسترش می یابد، «نوسازی سالن‌ها و چیدمان خوب اکران‌ها تأثیر خوبی در فروش فیلم‌های اخیر داشته است  به طوری که فروردین ماه سال جاری در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 10 درصدی مخاطبان رو به رو بودیم.»

وی افزود: درست است که هنوز در زمینه تولید فیلم و توجه به زیرساخت های سینما و جذب سرمایه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم اما در سال های اخیر رشد چشمگیری در این زمینه داشته ایم و باید سعی کنیم این حرکت رو به رشد ادامه یابد.

رشد زیر ساخت های سینما در اصفهان

استقبال مردم اصفهان از جشنواره فیلم فجر و پر شدن سال های سینما در اکران برخی فیلم ها نشان می دهد وضعیت سینما در این شهر امیدوارکننده است و کماکان ظرفیت خوبی برای راه اندازی سینماهای جدید و پاسخگویی به مطالبات مردم وجود دارد. هم اکنون استان اصفهان پس از تهران دارای بیشترین تعداد سالن سینما در کشور است.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان  با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد شهرستان های استان دارای سینماست گفت: تا 7 سال پیش شمار سالن های سینمای استان به 7 یا 8 سالن می رسید اما اکنون 27 سینما و 36 سالن در سطح استان اصفهان وجود دارد و به یقیقن می توان گفت تا پایان سال 97 همه شهرستان های استان اصفهان دارای سینما می شود.

رضا دهقانی از افتتاح 9 سالنِ سینما ساحل و5 سالن سینما در مجموعه سیتی سنتر  بعد از عید فطر خبر داد وگفت : پردیس سینمایی فولاد شهر با 3 سالن و دو پردیس   سینمایی شاهین شهر در حال ساخت است که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سینما، دریچه ای برای جادوی مخاطب

آمادگی ارشاد برای تبدیل تالارهای سازمان ها به سینما

وی با تاکید بر اینکه سالنی که به سینما تبدیل می شود باید در طول روز حداقل چهار اکران فیلم داشته باشد ادامه داد: بسیاری از سازمان ها و دستگاه های اجتماعی تالارهای بلااستفاده ای دارند که قابلیت مناسبی برای تبدیل شدن به سینما را دارد و ما آماده همکاری با همه سازمان های برای تغییر کاربری تالارها به سینما هستیم و از این امر استقبال می کنیم، هرچند تعداد سالن های سینما در استان اصفهان به رشد خوبی دست یافته است اما نباید به سالن های موجود بسنده کرد بلکه باید برای افزایش تعداد سالن های سینما در استان تلاش بیشتری صورت بگیرد.

کاربری سینما ایران تغییر نمی کند

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره وضعیت سینما ایران گفت: این سینما در حال حاضر دارای مشکل حقوقی است چراکه مالکیت آن در اختیار بنیاد شهید است و قرار است به حوزه هنری انتقال یابد، اما این نکته قطعی است که کاربری این سینما در نهایت تغییر نمی کند و پس از بازسازی به چرخه اکران عمومی وارد می شود.

تاثیر انکارناپذیر هنر بر شکل‌گیری فرهنگ در جوامع تا جایی است که بسیاری از قدرت‌های جهانی سال‌هاست سلاح‌های خود را در غلافی که با هنر آن را تزئین کرده اند  نگه‌داری می‌کنند و به طور نامحسوس سعی در القای عقاید و نظرشان به ملت ها دارند.

واقعیت این است که سینما یکی از بزرگترین ابرقدرت‌های فرهنگ سازی در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان مردم کوچه و بازار دید. به همین سبب استفاده از این دنیای نوین و سرمایه گذاری برای گسترش و ارتقای آن ، وسیله‌ای تازه برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان روزمره بیان کرد.

 

گزارش از سولماز محمدی

 


انتهای پیام/