به گزارش پارس نیوز، 

همزمان با چهارم اردیبهشت سال‌روز تأسیس رادیو در ایران، رادیو کتاب نیز راه اندازی شد.

شبکه رادیویی کتاب از اول اردیبهشت ماه ۹۷ فعالیت ۲۴ ساعته خود را با تولید و پخش ویژه برنامه‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی به صورت زنده و تولیدی آغاز کرده بود و امروز رسما افتتاح شد.

این شبکه رادیویی روی طول موج اف‌ام ردیف ۹۵/۵ مگاهرتز قابل دریافت است و تا پایان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دایر خواهد بود.

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در این مراسم با ابراز خرسندی از راه اندازی رادیو کتاب گفت:افتتاح رادیو کتاب و پایگاه جامع کتاب گویا که امروز همزمان با رادیو کتاب از آن رونمایی شد باعث می‌شود،علاوه بر علاقه مند تر کردن مردم به کتاب، بعضی از شاعران صدای خودشان را با کتاب همراه کنند؛ با این کار حس و حال شاعر در کلام او متجلی می‌شود. حدادعادل اظهار کرد: اهتمام رادیو به راه اندازی رادیو کتاب ستودنی است . وی تاکید کرد: هرچه راجع به فواید کتابخوانی می‌دانیم و شنیده ایم، از طریق رادیو هم فراهم می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: اگر بتوانید گویندگان حاذقی را برای خواندن متون انتخاب کنید، خدمت بزرگی به مردم کرده اید؛ چرا که مردم با شنیدن غنی می‌شوند.

به راه‌های جدید در ترویج کتابخوانی اهمیت می دهیم

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، ضمن تشکر از همه کسانیکه زمانی در چهارم اردیبهشت بنای رادیو را برپا کردند گفت:فرازو فرودها باعث شده تا امروز رادیو رسانه‌ای موفق باشد. امروز حوزه فرهنگ از یک تهدید رنج می برد و ما باید از فرهنگ صیانت کنیم. کوچک انگاری فرهنگ غفلتی است که ناگزیر وارد آن شده‌ایم و نباید فرهنگ زیرمجموعه افتصاد قرار بگیرد. پس نباید نقش فرهنگ را نادیده بگیریم چراکه مرجعیت دادن به حوزه فرهنگ بسیاری از مسایل سیاسی و اقتصادی کشور را هم حل می کند.

شاه آبادی اظهار داشت: باید دست به دست هم دهیم تا هنر را اعتلا ببخشیم. رادیو هم در این حوزه نقش ویژه ای دارد اگر امروز رادیو کتاب افتتاح شد به دلیل یک مطالبه عمومی و در راستای همان مساله فرهنگ است. ما نمایشگاه کتاب را دستاویز قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم موانع را برداریم تا شاهد تدوام جدی رادیو کتاب باشیم.

وی افزود: هم اکنون رادیو فرهنگ و شبکه های دیگر بخش هایی جدی درباره کتاب دارند و درصدد هستیم اقدامات جدیدی هم در حوزه کتاب انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم برنامه‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای که هرکدام یک کتاب را معرفی کنند را از شبکه‌های دیگر نیز پخش کنیم و به صورت روزانه ، معرفی کتاب داشته باشیم.

شاه آبادی یادآور شد: نقشی که موسیقی در رادیو دارد جدی است و ما باید به موازات آن برای کتاب هم این نقش را قائل شویم.

وی با اشاره به راه اندازی پایگاه کتاب گویا عنوان کرد: آن چیزی که رادیو به آن افتخار می‌کند حضور صداپیشگان و فرهیختگانی است که آرشیو رادیو مملو از صداهای ارزشمندی آنهاست. در حال حاضر امکان دسترسی به بیش از پنج هزار نمایش رادیویی و ۷۰۰ عنوان کتاب در آرشیو وجود دارد و در آینده نیز ژانرهای مختلف دیگری هم اضافه می شود.

معاون صدا در پایان با اشاره به اهمیت حضور ناشران و صاحبان آثار مکتوب در فضای رادیو کتاب بیان کرد: من ابتدا دست نیاز را به سوی ناشران دراز می کنم و امیدوارم همکاری های مناسبی میان ما شکل بگیرد ضمن اینکه معاونت صدا به مالکیت آثار نیز پایبند است.

در بخشی از این مراسم مهدی شاملو، مدیر تولید چند رسانه‌ای و فضای مجازی معاونت صدا در سخنانی گفت: امروز مخاطبان در فضای مجازی سهم زیادی دارند. ایران صدا زیرمجموعه فضای مجازی رادیو است که در فصل جدید فعالیت‌های خود پایگاه جامع کتاب گویا نیز به آن اضافه شده است.

او تأکید کرد: دست‌اندرکاران رادیو نمایش در فعالیت‌های این پایگاه نقش بسزایی دارند و این پایگاه که چند روز گذشته به صورت آزمایشی افتتاح شده است، از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است.

محمدرضا سرشار نویسنده و گوینده قدیمی رادیو نیز در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد، رادیو همچنان به وظیفه اصلی خود که آگاهی‌بخشی و ایجاد لذت توأم با آموزش برای مردم است، ادامه دهد و هر سال بهتر از گذشته عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

در ادامه این مراسم رادیو تخصصی کتاب، با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران معاونت صدا راه اندازی شد.

در این مراسم ضمن افتتاح رسمی رادیو کتاب و افتتاح پایگاه جامع کتاب گویا از گویندگان پیشکسوت رادیو از جمله محمدرضا سرشار گوینده قصه‌های ظهر جمعه، بهروز رضوی گوینده کتاب شب، جواد پیشگر خالق نمایش‌های ماندگار رادیو، میکائیل شهرستانی کارگردان رادیو و امید زندگانی بازیگر نمایش رادیویی قدردانی به عمل آمد.