به گزارش پارس نیوز، 

صادق رحمانیان درباره‌ی بازگشت دوباره رادیو کتاب به رادیو که پیش از این متوقف و با رادیو فرهنگ ادغام شده بود، اظهار کرد: رادیو کتاب پس از ماه‌ها راه‌اندازی در دی‌ ماه سال 93 متوقف شد. فعالیت رادیو کتاب در بخش‌هایی همچون معرفی آثار ناشران، محققان، مولفان، مترجمان و همچنین چگونگی سیر تحول چاپ و نشر و تهیه کتاب در ایران و جهان بود و در فعالیتی دیگر سیر تاریخی نویسندگان ایران و جهان را هم مورد بررسی قرار می‌داد.

او ادامه داد: برنامه‌هایی همچون وقایع‌الاتفاقیه درباره رویدادهای حوزه صنعت کتاب، برنامه مدال و مرکب درباره جوایز مرتبط با کتاب، برنامه صفحه مجازی درباره مباحث دانش‌افزایی و آموزش فن‌آوری‌های مرتبط با کتاب و برنامه با کتابداران که به بررسی مسائل مربوط به حوزه کتاب و کتابخانه و کتابدار و فعالیت‌های مرتبط با این موضوع اختصاص داشت، از جمله برنامه‌های رادیو کتاب بودند که پیش از این در رادیو کتاب به روی آنتن می‌رفتند. این شبکه رادیویی پس از ماه‌ها راه‌اندازی در دی‌ ماه سال 93 بود که متوقف شد و اکنون نیز قرار است در روز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ ماه) همزمان با هفتاد و هشتمین سالگرد تأسیس رادیو در ایران راه‌اندازی شود.

رحمانیان یادآور شد: این رادیو در حال حاضر فصلی است و به مدت 24 روز پخش خواهد شد. تداوم برنامه‌های آن نیز منوط به تصمیم معاون محترم صدا و سیاست‌گذاران عرصه رسانه است. ما در رادیو فرهنگ پیش از این و در حال حاضر یک گروه با نام گروه کتاب داریم که روزانه سه ساعت و نیم برنامه با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی پخش می‌کنیم و این تداوم دارد. اما رادیو کتاب در حقیقت همزمان با پایان نمایشگاه کتاب در روز 24 اردیبهشت‌ماه 97 فعالیت رادیو کتاب بر روی فرکانس ۹۵/۵ به پایان خواهد رسید.

مدیر رادیو فرهنگ در عین حال تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید همه ذی‌نفعان کتاب مساعدت کنند از وزارت ارشاد تا آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما ناشران و نویسندگان و ... باید به ضرورت راه‌اندازی دائمی رادیو کتاب پی ببرند. در حال حاضر نیز برنامه‌هایی از رادیو فرهنگ، رادیو گفت‌وگو، رادیو معارف، رادیو صبا، رادیو نمایش و کتاب گویا در رادیو کتاب پخش می‌شود.

او درباره‌ اینکه در حال حاضر چه برنامه‌هایی از رادیو فرهنگ به رادیو کتاب انتقال یافته‌اند، یادآور شد: برنامه‌های زنده رادیو کتاب با نام «گلستانه» از ساعت 9 تا 12 و 45 دقیقه، برنامه‌ی دات آی آر مرتبط با کتاب و دنیای مجازی از ساعت 15 تا ۱۷، و رله‌ی برنامه رادیو کتاب، رادیو فرهنگ در رادیو کتاب فصلی در ساعت 19 و 30 دقیقه تا 21 ، برنامه‌های یار مهربان از رادیو گفت‌ وگو، کتاب گویا از رادیو نمایش، کتاب‌گویا از وب‌سایت ایرانصدا. چراغ مطالعه از رادیو معارف، قند پارسی از رادیو صبا همچنین برنامه‌های کتابک، چاپ اول، کیمیای کلمات فرآهنگ و ... از رادیو فرهنگ در این رادیو پخش خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح رسمی رادیو کتاب روز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ ماه) مصادف با هفتاد و هشتمین سالگرد تأسیس رادیو برگزار می‌شود و نیلوفر زندیان به عنوان مدیر رادیو کتاب منصوب شده است.

این شبکه رادیویی فصلی قرار است با حضور معاون صدا، ناشران و مسؤولان فرهنگی افتتاح شود.