پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عیسی محمدی- مسیر حدود ۸۰کیلومتری نجف به کربلا با ۱۴۵۲ستون شماره‌گذاری شده است.

فاصله بین هر ستون (عمود) حدود ۵۰ متر است و زمان لازم برای پیاده‌روی البته به‌صورت مداوم ۲۰ تا ۲۵ ساعت است که با توجه به زمان‌های مورد نیاز جهت نماز، استراحت و خوردن غذا، زمان تخمینی سفر پیاده ۲ تا ۳ روز درنظر گرفته شده است. البته آنها که سابقه یک‌بار حضور در این پیاده‌روی را داشته‌اند، تقریبا می‌دانند که باید چکار بکنند. این راهنمایی‌ها را می‌نویسیم برای کسانی که نخستین بار است که می‌خواهند به چنین بزم باشکوهی بروند‌ و البته یادآوری‌ای هم ‌هست برای آنها که رفته‌اند و باز هم نیت رفتن کرده‌اند.

لطفا یک‌نفس نروید:

کل مسیر را یکباره نروید؛‌ آنها که دیر‌تر به پیاده‌روی اربعین می‌رسند، دست به چنین کاری می‌زنند. بهترین کار، تقسیم این مسیر به 3 روز است. بهترین زمان هم برای شروع این پیاده‌روی، 17یا 18صفر است تا 3-2 روز بعدترش به کربلا رسیده باشید. معمولا توصیه می‌شود که زمان پیاده‌روی را بین طلوع تا غروب آفتاب تنظیم کنید اما اگر امکانش را داشتید، بد نیست پیاده‌روی در شب را هم امتحان کنید. مزیتش این است که در سرمای استخوان‌سوز عراق مجبور به خوابیدن نیستید و بدنتان گرم می‌شود، ضمن آنکه با استراحت در روز، از آفتاب سوزان و تعرق زیاد در امان خواهید بود و در خواب هم نمی‌لرزید. خیالتان راحت، همه امکانات توسط موکب‌ها در شب هم وجود دارد.

ستون‌های دل کندن و دل دادن:

اگر از حرم حضرت امیر(ع) پیاده‌روی را شروع کنید، بعد از طی حدود 180ستون‌، مجددا به عدد یک می‌رسید. تعجب نکنید، عدد یک یعنی اینکه شما وارد بزرگراه کربلا یا ابتدای مسیر پیاده‌روی اربعین شده‌اید. ستون ۱۳۹۹ هم که رسیدید سرتان را بالا بیاورید و بارگاه حضرت عباس(ع) را ببینید.

قرارتان با ستون‌ها باشد:

معمولا زائران قرارهای خود را با شماره‌های ستون‌ها هماهنگ می‌کنند؛ مثلا در فلان ستون و فلان ساعت همدیگر را خواهیم دید. با توجه به کثرت زائران، احتمال گم شدن هم وجود دارد. روی تلفن همراه هم حساب بازنکنید؛ چون در‌ این ایام، احتمال ترافیک مخابراتی زیاد است. اما نگران نباشید؛ زائر و ایرانی فراوان است. میله‌های با شماره‌ رُند مثل ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و... را برای توقف یا قرار همراهان انتخاب نکنید، چون اکثر افراد در این میله‌ها قرار می‌گذارند و معمولا تراکم جمعیت در آنها بالاست. عمود ۱۰۰۰ شلوغ‌ترین عمود است. معمولا هر 3 کیلومتری که طی می‌کنید چشمتان به یک مرکز گمشدگان خواهد افتاد.

ماشین هم هست؟:

اگر مشکل پیاده‌روی داشتید یا خسته شدید می‌توانید با پرداخت مبلغی خودتان را به نزدیکی‌های ستون ۶۰۰ برسانید. بعد از آن نزدیک 80 عمود را پیاده می‌روید تا به سرویس‌های کربلا برسید. البته در یکی، دو روز نزدیک به اربعین واقعا انتظارات غیرواقع‌بینانه نداشته باشید؛ چون جمعیت به قدری زیاد می‌شود که صرفا می‌توان پیاده رفت.

وقتی بزرگراه باریک می‌شود:

مابین ستون‌های ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰، شاهد باریک شدن بزرگراه کربلا هستیم و در نتیجه موکب‌ها کمتر می‌شوند. این چند ستون را به یاد داشته باشید که یک وقت اگر خسته شدید یا نیازی ضروری داشتید، مابین آنها دچار مشکل نشوید. درصورت امکان هم سعی کنید این قسمت را شبانه طی نکنید تا درصورت نیاز، دست‌کم به موکب‌هایی که روزانه مشغول ارائه خدمات به زائران هستند دسترسی داشته باشید.

غروب اربعین برنگردید:

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اربعین، زمان بازگشت و خروج از کربلاست. سعی کنید غروب اربعین برنگردید، چون با سیل عراقی‌هایی که می‌خواهند به خانه و کاشانه‌شان برگردند، روبه‌رو شده و حسابی معطل می‌شوید. باتوجه به اینکه در عراق، پنجشنبه اربعین است، با خیال راحت به زیارت شب‌جمعه سیدالشهدا برسید. برای خروج هم سعی کنید صبح زود راه بیفتید. اگر مقصد شما نجف، شلمچه و چزابه باشد، باید به گاراژ نجف رفته و از آنجا به ستون ۶۷۲ برسید تا بتوانید بلیت تهیه کنید. برای تهیه بلیت مهران هم باید به گاراژ بغداد بروید.

موکب‌های شهرداری

شهرداری تهران خدماتی را برای اربعین درنظر گرفته است. احداث و نوسازی سرویس‌های بهداشتی، حمام‌ها و اسکان‌های موقت در مرزهای زمینی، ازجمله این فعالیت‌هاست. بزرگ‌ترین موکب‌های شهرداری تهران درعمودهای ۶۵۷، ۷۲۸ است. نظافت و نگهداری مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا هم با شهرداری تهران است.

بزرگ‌ترین موکب ایرانی

بزرگ‌ترین موکب بزرگراه کربلا را هم می‌توان موکب هیئت خدام‌الحسین دانست. اسکان بیش از هزار زائر در موکب، برپایی مراسم مذهبی در حسینیه مجموعه، تهیه و پخش روزانه ۱۵ هزار پرس حلیم برای صبحانه و ۱۵ هزار پرس قیمه برای ناهار، برپایی غرفه کودکان و مادران، ارائه اینترنت رایگان، پخش زنده برنامه‌ها و دیگر برنامه‌های خدماتی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای توسط این موکب انجام می‌شود. ازجمله کارهای جالب این هیئت، خرید 20هزار مترمربع زمین در نزدیکی‌های ستون ۱۱۲۰ است که بعد‌تر، بزرگ‌ترین موکب و زائرسرای ایرانی نیز در آن ساخته خواهد شد.

همچنین موکب صاحب الزمان(عج) در عمود 828 توسط خیرین تهرانی و برخی شهرستانها اداره می شد.