به گزارش پارس  به نقل از فارس، همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی میلیون‌ها زائر و مشتاق زیارت ابا عبدالله الحسین(ع) خود را آماده می‌کنند تا در این ایام بتوانند به زیارت سالار شهیدان بروند.

در حالی‌که توصیه‌های زیادی به انجام زیارت اربعین از سوی علما صورت گرفته است کمترین انتظار زائران و مشتاقان زیارت امام حسین(ع) این است که بتوانند تسهیلاتی در اختیار داشته باشند تا بدون مشکل به این سفر معنوی مشرف شوند.

امسال نیز چند ماه قبل از آغاز ماه صفر عده زیادی با رفتن به سفارت‌ عراق برای دریافت ویزای انفرادی خود اقدام کردند و در پی مراجعات انفرادی زائران به سفارت عراق، سازمان حج و زیارت خبر از ساماندهی زائران راهپیمایی اربعین حسینی را منتشر کرد.

بر اساس این خبر زائران دیگر برای دریافت ویزای انفرادی لازم نبود به سفارت مراجعه کنند بلکه با مراجعه به دفاتر و کارگزاری‌های سازمان حج در تمام استان‌ها می‌توانستند ویزای خود را دریافت کنند.

تنها چند روز از انتشار این خبر و آغاز ساماندهی زائران نگذشته بود که سازمان حج خبر توقف ثبت نام زائران را به دلیل مشکل صدور ویزا از سوی کشور عراق منتشر کرد و زائران دچار سردرگمی شدند و دوباره سیل مشتاقان زیارت اربعین به سوی سفارت روانه شد.

صبح امروز خبر حل مشکل صدور ویزای زائران باعث خوشحالی آنها شد اما این تازه اول راه بود و افرادی که مشتاق زیارت بودند به دنبال دریافت ویزا راهی کارگزاری‌های مجاز سازمان حج و زیارت شدند، اما خبری از ثبت نام و صدور ویزا نیست!

تعداد زیادی از کارگزاران سازمان حج که مسئول ثبت نام کارگزاران هستند می‌گویند: این کار دردسر فراوانی دارد و به همین دلیل ما ثبت نام را انجام نمی‌دهیم.

به این ترتیب زائر به امید حل مشکل به کارگزاری دیگری مراجعه می‌کند اما پاسخی که دریافت می‌کند مشابه کارگزاری اول است: ثبت نام راهپیمایی اربعین اجباری نیست و ما به خاطر مشکلاتی که در این ثبت نام‌ها وجود دارد این کار را انجام نمی‌دهیم.

یکی از کارمندان این کارگزاری می‌گوید: به نظر من به کارگزاری‌های دیگر هم مراجعه نکنید چون کسی حاضر نیست سختی‌های این کار را قبول کند.

اما همچنان خوشبینانه به دفاتر بعدی مراجعه می‌کنیم این دفاتر در حوالی میدان فردوسی و خیابان انقلاب هستند، کارگزاری سوم نیز می‌گوید: ما یک گروه تشکیل داده بودیم که ظرفیت آن کامل شده است و دیگر نمی‌خواهیم ثبت نام‌های جدید را انجام دهیم.

یکی از زائرانی که مدت‌ها است برای دریافت ویزا در بین این کارگزاری‌ها سرگردان شده است می‌گوید: ما انتظار داشتیم راحت‌تر از این‌ها بتوانیم ثبت نام خود را انجام دهیم اما از صبح از این دفتر به آن دفتر می‌رویم و هنوز نتوانسته ‌ایم ثبت نام خود را انجام دهیم.

وی می‌گوید: یکی از کارگزاری‌ها در میدان جمهوری ثبت نام را انجام می‌دهد اما شرایط ویژه‌ای دارد و می‌گوید باید گروه‌های ۱۰ نفره و بالاتر را تشکیل دهیم اما خودشان این گروه‌بندی‌ها را انجام نمی‌دهند و ما که به صورت انفرادی می‌خواهیم اعزام شویم همچنان با مشکل مواجه هستیم.

یکی دیگر از افرادی که به گفته خود از صبح به دنبال یافتن یک کارگزاری است، می‌گوید: بهتر بود سازمان حج و زیارت به جای اینکه خبرهای متعددی را در مورد ساماندهی زائران منتشر کند اسامی کارگزاری‌هایی را که این کار را انجام می‌دهند بر روی سایت خود قرار دهد تا اینگونه زائران امام حسین(ع) سرگردان نشوند.

وی معتقد است به این ترتیب دوباره ما زائران انفرادی مجبور می‌شویم به سفارت‌خانه مراجعه کنیم بنابراین اقدامی برای ما انجام نشده است.

در حالیکه مسئولان سازمان حج می‌گویند بیش از ۲ هزار کارگزاری مشغول انجام ثبت نام زائران راهپیمایی اربعین هستند اما بسیاری از متقاضیان در حالیکه از این روند خسته شده اند و ابراز گلایه و ناراحتی می‌کنند یافتن یک کارگزاری که امروز این کار را انجام دهد بسیار سخت می‌دانند.

یکی از این متقاضیان می‌گوید: یکی از کارگزاری‌ها گفت هنوز به ما اعلام نشده است که ثبت نام‌ها را شروع کنیم و ایکاش مسئولان قبل از آنکه اینگونه خبرها را که مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد رسانه‌ای کنند، دفاتر و کارگزاری‌های خود را توجیه کنند تا نیاز به سر زدن به تک تک آنها نباشد چراکه من به چند کارگزاری مراجعه کرده ام که می‌گویند هنوز سامانه باز نشده است و یا می‌گویند تا به ما بخشنامه نشود نمی‌توانیم دوباره ثبت نام را انجام دهیم.

یکی از راهپیمایان اربعین حسینی با انتقاد از این شیوه اطلاع رسانی گفت: پس از ساعت‌ها تماس و جست و جو در بین کارگزاری‌ها موفق شدم یک کارگزاری را پیدا کنم اما در آنجا به قدری تجمع زیاد است که باید ساعت‌ها در صف بمانیم و این خستگی پیش از سفر را زائران از سازمان حج انتظار نداشتند.

ناهماهنگی بین کارگزاری‌ها و دفاتر مجاز سازمان حج و زیارت در حالی است که صبح امروز رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زائران از مراجعه به سفارت‌خانه‌ها خودداری کنند و با مراجعه به کارگزاری‌ها ثبت نام خود را انجام دهند و ویزا ظرف ۴۸ ساعت برای آنها صادر می‌شود.

تشکیل گروه‌های چند نفره یکی از مشکلات متقاضیان اعزام به کربلا است، چراکه باعث افزایش دلالی در جلوی آژانس‌های زیارتی برای تشکیل گروه شده است و در این میان زائران انفرادی همچنان مشکلشان پابرجا است.

راهپیمایی اربعین حسینی که میلیون‌ها نفر از آن استقبال می‌کنند در داخل کشور نیازمند تدارکاتی است تا زائران قبل از سفر متحمل سختی‌ها و خستگی پیش از سفر نشوند چراکه پس از عبور از مرز زائران سختی‌ها را به عشق زیارت امام حسین(ع) پذیرفته اند و قدم در این مسیر گذاشته اند اما در داخل کشور این کمترین خواسته و توقع راهپیمایان اربعین حسینی است که مراحل ثبت نام و صدور ویزا را برای تمام زائران فراهم کنند.