به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری ایسنا،«اولگ سنتسوف» کارگردان اوکراینی که یکی از مخالفان الحاق کریمه به روسیه بود، روز چهارم می در خانه‌اش دستگیر و به روسیه منتقل شد و در دادگاهی نظامی به تحمل 20 سال زندان به دلیل طرح‌ریزی حملات تروریستی علیه موافقان روسیه محکوم شد.

این کارگردان اوکراینی که در سال 2012 با فیلم «گیمر» در جشنواره فیلم رتردام هلند تحسین بین‌المللی را به سمت خود جلب کرد، تمامی اتهامات را رد کرده است اما دادگاه نظامی در جنوب روسیه او را محکوم کرد و حالا دیوان عالی روسیه نیز ضمن رد کرن درخواست تجدیدنظر، حکم 20 سال حبس وی و همکارش «الکساندر کلشنکو» که به 10 سال زندان محکوم شده را تایید کرد.

آکادمی فیلم اروپا تا کنون تلاش‌های فراوانی را برای آزادی «اولگ سنتسوف» انجام داده است و اخیرا نیز از «نیکیتا میخایلف» کارگردان برنده اسکار روسی که رابطه نزدیکی با «ولامدیر پوتین» دارد نیز درخواست کرده در این موضوع مداخله کند.

«میخایلف» که رئیس اتحادیه تصویربردان سینمای روسیه است، در سال 1995 برای فیلم «آفتاب سوخته» موفق به کسب جایزه اسکار خارجی شد.

«دیمیتری دینز» وکیل «سنتسوف» پیش از این گفته بود؛ در صورتی که حکم داگاه تایید شود، او تلاش خود را برای انتقال «سنتسوف» و «کلشنکو» به اوکراین جهت گذراندن دوران محکومیتشان آغاز می‌کند، گرچه این کار بسیار دشوار است چرا که دولت روسیه محکومان را شهروند روسیه قلمداد می‌کند.