مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور شد. مخبر دزفولی و غلامحسین اسماعیلی معاون اول و رییس دفتر رئیس‌جمهور شدند. مخبر دزفولی فردی توانمند برای دولت سیزدهم است.

زمانیکه یک قدرت با هر منبع متفاوت و مختلفی تولید می‌شود برای استفاده و بهره برداری از آن نیازمند مکانیزمی به نام منتقل کننده یا انتقال دهنده هستیم، لذا به فرآیندی که قدرت از مولد به عرصه اجرا وارد می‌شود را به بیان ساده می‌توانیم انتقال قدرت بنامیم. نمونه این رخ داد را می‌توانیم در سیستم خودرو‌ها و یا هر وسیله‌ای که به کمک منبعی از قدرت کار می‌کند مشاهده کنیم. در این میان اگر پا را فراتر از حوزه فیزیک و مطالعات مکانیکی بگذاریم در جوامع انسانی نیز شاهد شکل‌های متفاوتی از انتقال قدرت هستیم که برجسته‌ترین و مبرهن‌ترین آن در بخش سیاسی یک جامعه رخ می‌دهد، انتقال قدرت در عرصه سیاسی یک کشور و نحوه رخ داد آن از مهم‌ترین مباحثی است که ذهن بسیاری از فیلسوفان را درگیر خود کرده است در واقع چرخش قدرت در جوامع بشری و تفکر در مورد نحوه انتقال قدرت در بین ابناء بشر که در کنار یکدیگر یک تمدن را شکل داده‌اند مادر تفکرات و اندیشه سیاسی فیلسوفان مکاتب فکری مختلف از لیبرالیسم و دموکراسی گرفته تا اقتدارگرایی و توتالیتاریسم محسوب می‌شود. یعنی از زمانی که نیکولو ماکیاولی در فلورانس ایتالیا قلم فرسایی می‌کرد تا شهریار در قدرت بماند تا فردریش فون هایک که با نظم خودجوش دولت را مچاله کرد و در چارچوب قانون قرار داد همه حول محور نوع چرخش قدرت در جامعه و منبع تولید آن می‌چرخد.

گروهی بر این اعتقادند که منبع قدرت خداست لذا به سبب فره ایزدی قدرت متمرکز است در مقابل گروهی منبع قدرت را مردم می‌دانند و بر عدم تمرکز و چرخش قدرت تکیه می‌کنند. در این میان حکومت‌هایی که درگیر اقتداگرایی و تمرکز قدرت هستند نه تنها انتقال قدرتی معنایی ندارد بلکه هرگونه اقدام در راستای سیالیت بخشی به قدرت سرکوب می‌شود و در اینجاست که قدرت به مانند آب راکد، بوی تعفنی از سرکوب و دیکتاتوری را در جامعه منتشر می‌کند، اما در مقابل در حکومت‌هایی که قدرت سیال است و متمرکز نیست انتقال آرام قدرت و پراکندگی متناسب آن در سطح جامعه موجب سرزندگی نظام سیاسی و مردم می‌شود که اغلب نمونه والا از انتقال قدرت و نحوه چرخش درست آن در جامعه را دموکراسی می‌دانند، زیرا منبع قدرت در آن مردم هستند و این قدرت به طور مداوم از مردم به دولت انتقال پیدا می‌کند و در اینجاست که دولت‌ها یکی پس از دیگری جانشین یکدیگر می‌شوند تا قدرت تولید شده را به منصه ظهور برسانند.

به واقع می‌توان گفت دموکراسی نیز امروزه شکل ثابت به همان تعبیر غربی نیست و ما شاهد دموکراسی در شکل متفاوت آن در قالب نظام جمهوری اسلامی هستیم که به یک معنا شکل دیگری از دموکراسی و متفاوت با چهره غربی را به نمایش گذاشته است.

امروزه نظام جمهوری اسلامی ایران یک گفتمان رقیب در مقابل دموکراسی غربی است که در عین تفاوت و تمایز اشتراکاتی نیز با آن دارد یکی از این اشتراکات نحوه انتقال و چرخش قدرت است که در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم نقش مهم و موثری در نحوه انتقال قدرت همراستا با حکومت الهی را دارند. در عین حال در این نظام قدرت متمرکز نیست و بین سه قوه پخش شده و قوه اجرایی اصلی‌ترین نهاد در به اجرا رساندن قدرت تولید شده از سوی مردم است.

این روزها شاهد ترجمه واقعی انتقال قدرت هستیم که برخلاف خشونت نهادینه و مرسوم کشورهای به اصطلاح غربی، با آرامش انجام شد و مسئولیت دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد.

در این بین شاهد تشکیل کابینه سیزدهم هستیم که رفته رفته در حال نهایی شدن است و روز یکشنبه نیز محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی طی احکام جداگانه‌ای از سوی حجت‌الاسلام رئیسی به ترتیب به عنوان معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب شدند.

محمد مخبر دزفولی سابقه ریاست ستاد اجرایی فرمان امام از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ را در سابقه خود دارد و  پیش از آن معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته‌است. مخبر در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌ و دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین‌الملل است. 

همچنین غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، پیش از این به عنوان سخنگوی قوه قضاییه مشغول به فعالیت بود و پیش از این در سمت‌هایی همچون دادستانی مشهد، رئیس سازمان زندان‌های کشور، رئیس کل دادگستری استان تهران حضور داشته است.

امیدواریم با کابینه مردمی و انقلابی دولت رییسی و انتخاب افراد اصلحی همچون مخبر دزفولی و غلامحسین اسماعیلی که کاپیتان و بازوی اصلی تیم دولت هستند، از مشکلات کشور کاسته شود و مشکلات اقتصادی مردم با تلاش و درایت چنین افرادی حل و فصل شود.