صدراعظم سرزمین ژرمن‌ها ، کماکان به بازی خود در زمین ایالات‌متحده آمریکا ادامه می‌دهد. این بازی ، معطوف و محدود به دولت جوبایدن و دموکرات‌های کاخ سفید نبوده و در دوران ریاست جمهوری ترامپ، اوباما و بوش پسر نیز این بازی نامتوازن و البته حقیرانه را از سوی آنگلا مرکل و همراهانش شاهد بودیم. ژرمن‌ها در دوران ریاست جمهوری دونالدترامپ، به یکی از تکمیل‌کنندگان استراتژی «فشار حداکثری آمریکا علیه ایران» تبدیل شدند. برلین به همراه لندن و پاریس، از یک‌سو وظیفه داشتند با ارائه وعده‌هایی دروغین مانند « ایجاد مجاری مبادلاتی ویژه اقتصادی با ایران» و …. ، ایران را مجاب به حفظ تعهدات خود در توافق هسته‌ای کنند و از سوی دیگر، به همراه آمریکا مانع از دستیابی ایران به منابع مالی خود در کشورهای دیگر شوند. 
  در دیدار مرکل و بایدن چه گذشت؟
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به آمریکا سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک عصر پنج شنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «توپ در زمین ایران است.»
مرکل و بایدن در ملاقات با یکدیگر در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از کرونا و محدودیت‌های سفر، خط لوله روسیه و تهدید چین تا اعتراض‌ها در کوبا و مسئله  افغانستان و ایران گفت‌و‌گو کردند.در این  کنفرانس خبری ، بایدن اشاره‌ای به ایران نکرد اما مرکل از چالش‌های پیش روی توافق هسته‌ای گفت.
صدراعظم آلمان گفت که «چالش‌های زیادی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد و گمان می‌کنیم باید هرآنچه لازم است برای دستیابی به نتیجه موفق انجام شود». مرکل در ادامه به‌طور تلویحی گفت که اکنون تصمیم‌گیری بر عهده ایران است و از اصطلاح «توپ در زمین ایران است» استفاده کرد.
ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن ۶ دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند.بر اساس آنچه ایندیپندنت می‌نویسد نشانه‌هایی از واشنگتن در خصوص  توافق نسبی بر سر کاهش محدودیت‌های مالی برای ایران را تأیید می‌کند. با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که دور بعدی مذاکرات تا پس از آغاز به کار دولت جدید در ایران برگزار نخواهد شد. مقامات آمریکا و اروپا در موضع‌گیری‌های خود مدعی هستند  که پیشنهادها به تهران ارائه‌شده و اکنون منتظر پاسخ ایران و اعلام آمادگی برای برگزاری دور هفتم گفت‌و‌گو‌ها هستند .این در حالی است که برخلاف آنچه رئیس‌جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان و دیگر سیاستمداران غربی ادعا می‌کنند، احیای برجام صرفا درگروی بازگشت آمریکا از مسیر غیرحقوقی و غیرمنطقی فعلی می‌باشد. تا زمانی که واشنگتن قصد داشته باشد «احیای ناقص برجام» یا همان«بازگشت ظاهری به برجام» را در دستور کار قرار دهد و نسبت به توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نگاهی ابزاری و سیاسی داشته باشد، قطعا خبری از احیای برجام نخواهد بود. 
 ادعاهای مضحکانه آمریکا و اروپا در مذاکرات وین 
آنچه طی ۶ دور مذاکره ایران و اعضای ۱+۴ در وین گذشته است،چندان پیچیده نیست!  کاخ سفید و تروئیکای اروپایی مدعی هستند که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، برچسب  برخی تحریم‌ها را از «تحریم‌های هسته‌ای “»به «تحریم‌های حقوق بشری یا مقابله با تروریسم» تغییر داده و ازاین‌رو، دولت جوبایدن کار بسیار سختی را در تعلیق این تحریم‌ها بر عهده دارد! به همین واسطه،  مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که «طرح گام به گام»، یک «طرح سخاوتمندانه»برای آن چیزی است که از سوی غرب «احیای برجام”»نامیده می‌شود! صورت‌بندی حقوقی ادعای مقامات آمریکایی-اروپایی، اصلا دشوار نیست دولت بایدن مدعی است که  باید به کمک «کنگره» تحریم‌های مغایر با سند  برجام را تعلیق  کند زیرا برخی از این تحریم‌ها که با برچسب جدید دوباره وضع شده‌اند، باید توسط مجلس نمایندگان و سناتورها برداشته شوند. بدیهی است که این استدلال نیز به مانند استدلال‌هایی که در توجیه« طرح گام به گام» مطرح می‌شود، غیرقابل اتکاست. رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در اینجا از حق وتوی خود در برابر کنگره استفاده کند یا فراتر از آن، به سند برجام«اصالت قانونی دوباره »
داده و از این طریق، هرگونه تحریم مغایر با این سند را ( حتی با برچسب‌های گوناگون) ملغی اعلام کند.در اینجا باید مراقب دوگانه سازی ساختگی «کاخ سفید –کنگره»توسط مقامات آمریکایی باشیم. این ماجرا در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته‌ای در وین و ژنو ( که در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ منتهی به انعقاد برجام شد ) نیز قابل‌مشاهده بود. 
القای پیچیدگی بازگشت آمریکا به برجام! 
یکی دیگر از کار ویژه‌ها و وظایفی که از سوی آمریکا برای سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه تعریف‌شده، مربوط به «پیچیده سازی روند احیای برجام» است. مرکل یکی از سیاستمدارانی است که سعی دارد در این خصوص حسن نیت
 خود را به کاخ سفید اثبات کند! «رابرت مالی»و دیگر اعضای تیم اعزامی آمریکا به وین ( جهت مذاکره با تروئیکای اروپایی ، روسیه و چین)، مدعی هستند که جبران آنچه در دوران ترامپ رخ داده ، شدیدا پیچیده  است! آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور نیز در مذاکرات وین، همپای دولت آمریکا بر روی این ادعا( پیچیده بودن رفع تحریم‌های ایران) تأکید کرده‌اند! بدون شک این ادعا به لحاظ حقوقی کمترین محلی از اعراب ندارد و در مقابل، نشان‌دهنده تلاش مشترک واشنگتن و بازیگران اروپایی در خصوص بهره‌گیری  یک‌طرفه از مزایای برجام می‌باشد. آن‌ها قصد دارند در عین باقی نگاه‌داشتن تحریم‌های ضد ایرانی و ممانعت از عادی‌سازی روابط اقتصادی کشورمان با دیگر کشورها، ایران را وادار به پذیرش همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای کنند. قطعا آنگلا مرکل و دیگر سیاستمداران اروپایی خود به خوبی می‌دانند که تغییر دولت در یک کشور، تعهدات، آثار، تبعات و اقدامات دولت سابق را از بین نمی‌برد و دولت جدید ملزم به جبران یا تسویه آن‌هاست. با این حال ، صدراعظم سرزمین ژرمن‌ها و دیگر سیاستمداران غربی به‌سادگی  البته به صورت کاملا عامدانه چشمان خود را بر روی این حقیقت مطلق می‌بندند. این همان رویکرد و رفتاری است که بارها در طول دهه‌ها و سال‌های اخیر از سوی مقامات غربی مشاهده کرده‌ایم و تازگی ندارد! 

|