منازعه «بازیگر –ساختار» در آمریکا همواره مثال‌زدنی بوده است! حدود هفت ماه قبل، پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، شاهد تقابل تمام‌عیاری میان رئیس‌جمهور شکست‌خورده در انتخابات و ساختار قدرت در آمریکا بودیم. حتی ترامپ قصد داشت قبل از خروج از کاخ سفید، از«ساختار قدرت در آمریکا»، که وی را در سال ۲۰۱۶ بر مسند قدرت نشانده بود، انتقام بگیرد! حمله طرفداران ترامپ به کنگره، در همین راستا صورت گرفت. ترامپ پس از خروج  از  کاخ سفید، زیربار شکست در انتخابات نرفته و همواره تأکید کرده است که بایدن با تقلب و در سایه خیانت نهادهای ناظر و اجرایی در پروسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، به پیروزی در ایالات حساس و سرنوشت‌ساز دست‌یافته است. بخش مهمی از ادعاها و اقدامات ترامپ، باهدف بازگشت  به قدرت در سال ۲۰۲۴ صورت می‌گیرد.نقطه‌ای که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قصد دارد خود یا یکی از نزدیکانش را برای تسخیر دوباره  کاخ سفید آماده کند. اما منازعه‌ای که در آمریکا شاهد آن هستیم  به‌مراتب فراتر از جدال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با یکدیگر است. این خانه از پای‌بست ویران است! امروز ما با ساختاری نامتوازن، بحران‌ساز و دفرمه در آمریکا مواجه هستیم که نه‌تنها قدرت پمپاژ ثبات و آرامش به جامعه خود و دیگر کشورهای دنیا را ندارد، بلکه ماهیت آن با بحران و سردرگمی گره‌خورده است. ساختاری که امروز در آمریکا، نسبت به هر زمان دیگری فشل تر به نظر می‌رسد. وقوع بحران‌های ناشی ازسوء مدیریت واشنگتن در قبال شیوع کرونا در این کشور، تشدید بحران‌های نژادپرستانه در آمریکا و درنهایت، شکل‌گیری دوقطبی ویرانگر سیاسی-اجتماعی (که در انتخابات شاهد آن بودیم و حداقل طی یک دهه ادامه خواهد داشت)، زیرساخت‌ها و بنیان‌های قدرت و ساختار در ایالات‌متحده را هدف قرار داده است. بااین‌حال «ساختار حاکم بر آمریکا» سعی دارد «بازیگر طغیانگری به نام ترامپ»که اتفاقا دست‌پرورده همین ساختار بوده را مهار کنند و در مقابل، از جوبایدن و دموکرات‌ها فعلا به‌عنوان بازیگرانی نظم‌پذیر و قاعده‌مند یاد کنند!
این دوگانه سازی‌های کاذب، قطعا کمکی به لاپوشانی حقایق موجود در آمریکا نخواهد کرد.  باید تأکید کنیم که دوگانه«بازیگر- ساختار» هیچ‌گاه در آمریکا تا این حد پررنگ نبوده است.در این منازعه تمام‌عیار، مرز  میان جمهوری‌خواهان سنتی ،  جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ ، نومحافظه کاران ،  دموکرات‌ها  و  افراد مستقل  کاملا بر هم ریخته است. 
آنچه مسلم است اینکه محصول منازعه  بازیگر-ساختار  در آمریکا، قطعا پیروزی یکی از این دو طرف نخواهد بود. بدون شک در پایان این منازعه، همه طرف‌ها  شدیدا ضعیف یا حتی نابود خواهند بود. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی، امنیتی و بین‌المللی در ایالات‌متحده نسبت به آن هشدار داده‌اند. درهرحال، حضور بایدن در کاخ سفید نه‌تنها نقطه پایان این مجادله ویرانگر در آمریکا نمی‌باشد . اجزا و مصادیق مجادلات  ساختار-بازیگر در آمریکا هرروز بیش‌ازپیش ایجاد و تکثیر می‌شود.این منازعه زمانی به نقطه اوج خود می‌رسد که دیگر کاری از دست سران دو حزب سنتی آمریکا ساخته نخواهد بود….