به گزارش پارس به نقل از دیپلماسی ایرانی منابع آگاه عراقی به روزنامه العرب، چاپ لندن اطلاع دادند که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نظر دارد به زودی از حزب الدعوه اسلامی استعفا دهد. به ادعای این روزنامه نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق رهبری حزب الدعوه را بر عهده دارد و در حال حاضر به مخالفی جدی علیه عبادی تبدیل شده است. برای همین افراد نزدیک به عبادی به او توصیه کرده اند که از حزب الدعوه استعفا دهد تا ضمن این که وجهه اش در افکار عمومی عراق تقویت شود، از نگاه های سلبی و منفی ای که علیه مالکی نزد افکار عمومی وجود دارد نیز فاصله بگیرد.  

اکنون نوری مالکی به دلیل کنار گذاشته شدنش از سمت معاونت ریاست جمهوری و همچنین به دلیل پافشاری بسیارش برای بازگشت به قدرت به جای عبادی به مخالفت سرسختانه با عبادی برخاسته و در برابر بسیاری از اصلاحات او ایستاده است.

به گفته روزنامه العرب عبادی برای تامین حزبی که بتواند از او حمایت سیاسی به عمل آورد تصمیم دارد جریانی از میان افراد جدا شده از حزب الدعوه و دیگر افراد معتدل که تعصب دینی ندارند و پرونده فسادهای مالی ندارند، تشکیل دهد تا به این ترتیب حمایت سیاسی مورد نیاز خود را نیز تامین کند.

به ادعای العرب افراد نزدیک به عبادی به او گوشزد کرده اند تا زمانی که خود را از حزب الدعوه خارج نکند نمی تواند اصلاحات مورد نظر خود را به خوبی پیش ببرد. به ویژه که حزب الدعوه در پارلمان عراق در کنترل ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی است و به جای آن که به حمایت از حیدر العبادی برخیزد از در مخالفت با او و طرح های اصلاح طلبانه اش به سود مالکی برخاسته است.

حیدر العبادی در حال حاضر سلسله ای از اصلاحات را در سر لوحه کار خود قرار داده و تصمیم دارد با فساد مالی و اداری شدیدی که عموما ماحصل دوران نخست وزیری نوری مالکی است، مبارزه کند. فسادی که سبب ایجاد بحران های امنیتی و نظامی شدید در عراق شده تا آن جا که باعث شده بخش گسترده ای از خاک عراق به اشغال داعش در آید.

تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند در وضعیت فعلی عبادی به شدت با نوری مالکی به اختلاف سنگین برخورده و وضعیت فعلی می تواند فرصتی مناسب برای او باشد تا دیگر از لحاظ حزبی وام دار مالکی و سیاست های او نباشد.  

حسان الحیدری، پژوهشگر امور دینی و استاد سابق فقه شیعه در دانشگاه کوفه که در حال حاضر در بیروت زندگی می کند، در این باره می گوید: «بعید نیست حیدر العبادی به زودی از حزب الدعوه خارج شود. اوضاع حزب الدعوه در وضعیت فعلی نشان می دهد که عبادی در مسیر خروج از حزب یا جدایی از آن حرکت می کند به ویژه که بسیاری از معترضان موجود در خیابان ها و جریان های سیاسی نیز خواهان خروج او از حزب الدعوه هستند.»

اما جدایی حیدر العبادی از حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون چندان هم ساده نیست. او قدرت سیاسی خود را از این حزب دارد و با پشتیبانی این حزب و ائتلاف که در قالب ائتلاف ملی توانسته اکثریت پارلمان عراق را از آن خود کند به قدرت رسیده است. عبادی در صورتی که بخواهد از این حزب بیرون بیاید در حالی که اکثریت پارلمان به خصوص حمایت اعضای پیمان ملی را پشت سر خود نداشته باشد، مشروعیت خود را از دست خواهد داد و این مساله می تواند به قیمت سقوط دولت او تمام شود. در حالی که نوری مالکی از لحاظ سیاسی دست برتر را دارد و علاوه بر حمایت ائتلاف تحت نظارتش، دولت قانون و حزب تحت رهبری اش، حزب الدعوه اسلامی، حمایت جریان هایی مثل سپاه بدر و حزب الله عراق و عصائب اهل حق که علاوه بر برخورداری از تشکیلات سیاسی گروه های شبه نظامی نیز در اختیار دارند، برخوردار است. علاوه بر آن فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی که در حال حاضر مسئولیت مبارزه با داعش را بر عهده دارند نیز تحت نظر این جریان ها است که این مساله هم می تواند در نهایت به سود مالکی تمام شود. بنابر این در رویارویی مالکی با عبادی می توانند این جریان ها به نفع مالکی عمل کنند و عبادی را در بسیاری از کش مکش ها ناکام بگذارند. حیدر العبادی تنها در صورتی می تواند در کش مکش با مالکی موفق شود که از شکاف های به وجود آمده در درون ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوه نهایت استفاده را ببرد و از شمار مدافعان حزبی و تشکیلاتی مالکی بکاهد.

گفتنی است کش مکش میان نوری مالکی با حیدر العبادی به درون حزب الدعوه اسلامی نیز کشیده شده و این حزب را به دو گروه طرفداران و مخالفان این دو تبدیل کرده است.