به گزارش پارس نیوز، 

از علل خشکی و تلخی دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد

خشکی دهان همیشه هم بی مورد نیست و گاهی نشان از بیماری های نهفته دارد. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شده است می توان خشکی دهان را برطرف کرد.

از علل خشکی و تلخی دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یبوست

کم آبی

واکنش دارویی یا عوارض جانبی

سندرم اسجورگن. بیماری خود ایمنی که موجب خشکی چشم و دهان می شود.

سندرم خشک شدن دهان

مسمومیت با آهن

نارسایی حاد کلیه

مسمومیت با آسپرین

گاستروانتریت

خشکی دهان را چطور درمان کنید؟

اگر احساس خشکی در دهان‌ دارید، قبل از هر کاری با پزشک‌تان مشورت کنید، ممکن است خشکی دهان از علائم یک بیماری باشد، در این صورت پزشک می‌تواند میزان داروها یا نوع آنها را تغییر بدهد. اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خون بالایی دارید، احتمالا با خشکی دهان مواجه هستید و پزشک می‌تواند از بزاق مصنوعی برای مرطوب نگهداشتن دهان‌تان استفاده کند یا دارویی برای افزایش ترشح بزاق دهان تجویز نماید.

همراه غذا از سس یا آبِ گوشت استفاده کنید

بزاق دهان شامل آنزیم‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی غدد بزاقی با اختلال مواجه شوند درجویدن ، چشیدن و قورت دادن اثر می‌گذارند. برای اینکه از غذا لذت بیشتری ببرید می‌توانید از سس و یا آبِ گوشت برای مرطوب کردن غذا استفاده کنید. می‌توانید غذا را با کره چرب کنید تا جویدن و قورت دادن آن آسان‌تر شود.

از مصرف کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید

متخصصان می‌گویند مصرف کافئین، الکل و دخانیات باعث خشکی دهان می‌شود. سعی کنید میزان مصرف آنها را کاهش دهید. از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید. به جای نوشابه از آب گازدار استفاده کنید تا از خشکی دهان و کم شدن رطوبت دهان جلوگیری کند. نوشیدن مایعات برای ایجاد سطح خوبی از رطوبت در بدن ضروری است، بنابراین نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز برای بدن ضرورت دارد. به جای مصرف سیگار یا قلیان، آدامس بجوید تا بتوانید این عادات را ترک کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بزاق دهان با خنثی کردن اسید تولید شده توسط باکتری‌های موجود در دهان و پاک کردن باقیمانده‌ی غذا‌ از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

خشکی دهان می‌تواند موجب حساسیت بیشتر نسبت به مشکلات و بیماری های دندان شود. متخصصان دهان و دندان توصیه می‌کنند هر روز از نخ دندان استفاده کنید و بعد از هر غذا با خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید، از مصرف خمیردندان‌های دارای سولفات لوریل سدیم که یک عامل کف کننده است و ممکن است به لثه‌ها آسیب برساند خودداری کنید. در فواصل زمانی منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از او درباره‌ی خواص درمانی فلوراید بپرسید.

عوارض خشکی دهان

زمانی کهبزاق دهان کافی نباشد، ذرات باقیمانده مواد غذایی در دهان می مانند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها و بوی بد وعفونت های دهان می شوند. در این صورت لازم است تا با مراجعه منظم به دندانپزشک، مشکلات دهان و دندان به موقع تشخیص داده شود.

مسلما رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروری است. مسواک زدن پس از هر وعده غذا در کنار استفاده از نخ دندان بسیار مهم خواهد بود.