به گزارش پارس نیوز، 

افرادی که عمل جراحی استومی یا کولکتومی داشته اند نیز ممکن است به واسطه عدم گوارش کامل غذا با مدفوع سیاه رنگ مواجه شوند. با این وجود، اگر در گذشته خونریزی گوارشی داشته اید، مدفوع بوی بسیار بدی می دهد یا در دفع مدفوع برای بیش از چند روز با مشکل مواجه شده اید، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

بیشتر موارد مدفوع سیاه رنگ از مصرف غذاهای سیاه رنگ یا مکمل های آهن شکل می گیرند.

زخمی که خونریزی دارد، شایع‌ترین شرایطی است که به شکل گیری مدفوع سیاه رنگ منجر می شود.

مدفوع سیاه رنگ که به واسطه وجود خون شکل گرفته است به بروز مشکل در قسمت بالایی دستگاه گوارش اشاره دارد.

وجود خون در مدفوع با انجام آزمایش مدفوع قابل تشخیص است.

در صورت مواجهه با مدفوع سیاه رنگ به همراه احساس درد، استفراغ، یا اسهال در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

اگر به وجود خون در مدفوع مشکوک هستید باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با پزشک خود تماس بگیرید.

 

مدفوع سیاه رنگ ناشی از مصرف غذا و مکمل ها

مدفوع سیاه رنگ می تواند به واسطه مصرف غذاها، مکمل ها، داروها یا مواد معدنی شکل بگیرد. مصرف مکمل آهن چه به صورت مجزا و چه به عنوان بخشی از یک مولتی ویتامین برای درمان کم خونی فقر آهن ممکن است موجب سیاه یا حتی سبز رنگ شدن مدفوع شود. غذاهایی که به رنگ آبی تیره، سیاه یا سبز هستند نیز ممکن است به سیاه شدن مدفوع منجر شوند. از جمله موادی که به طور معمول موجب سیاه شدن رنگ مدفوع می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیرین بیان سیاه
  • بلوبری
  • مکمل های آهن
  • سرب
  • بیسموت (پپتو-بیسمول)

     

اگر با مدفوع سیاه رنگ مواجه شده اید و می توانید رد آن را تا غذا یا مکملی که مصرف کرده اید، دنبال کنید، مساله ای نیست. در غیر این صورت بهترین گزینه مراجعه به پزشک است.

اگر دلیل مشخصی برای سیاه شدن مدفوع نمی یابید شاید زمان بررسی وجود خون در مدفوع فرا رسیده باشد. دلایل پزشکی مختلفی می توانند موجب سیاه شدن مدفوع شوند که حالتی قیری و بوی بدی نیز دارد.

 

مدفوع سیاه رنگ ناشی از وجود خون یا ملنا

 

خونی که از قسمت های بالایی دستگاه گوارش، مانند مری یا معده، سرچشمه می گیرد ممکن است به شکل گیری مدفوع سیاه رنگ منجر شود که ملنا نام دارد. با عبور خون از بدن و تعامل آن با آنزیم های دستگاه گوارش، خون از قرمز به سیاه تغییر رنگ می دهد. این شرایط تشخیص وجود خون در مدفوع را دشوارتر می سازد. خون قرمز در مدفوع به طور معمول از قسمت های پایینی دستگاه گوارش، مانند رکتوم یا روده بزرگ، سرچشمه می گیرد که با فرآیندهای گوارشی کمتری در تعامل بوده و رنگ خود را حفظ می کند.

اگر مدفوع سیاه رنگ با علائم دیگر مانند احساس ضعف یا غش، سرگیجه، درد، و استفراغ همراه است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. برای برخی افراد ممکن است عوامل خطرآفرین برای خونریزی در دستگاه گوارش از پیش وجود داشته باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری کبد
  • سرطان
  • ضایعه دیولافوی (یک بیماری نادر معده)
  • التهاب مری فرساینده
  • التهاب معده فرساینده
  • ایسکمی روده (قطع جریان خون به روده)
  • زخم های گوارشی
  • پارگی در مری (پارگی مالوری ویس)
  • واریس مری یا معده
  • تشخیص خون در مدفوع

رنگ سیاه به تنهایی برای تشخیص وجود خون در مدفوع کافی نیست. از این رو، پزشک نیازمند تایید این شرایط است. این کار می تواند از طریق آزمایش مدفوع، معاینه رکتوم در مطب پزشک یا با استفاده از کیت های مخصوص در خانه انجام شود که نمونه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

پس از تشخیص خون در مدفوع، پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی دیگر برای تعیین دلیل و محل دقیق خونریزی را تجویز کند. آزمایشی که احتمالا برای این کار تجویز می شود اوسوفاژوگاسترودوداندوسکوپی است. از دیگر آزمایش هایی که ممکن است انجام شوند می توان به پرتو اکس، آزمایش های خون، کولونوسکوپی، کشت مدفوع، و مطالعات باریم اشاره کرد.

 

دلایل شایع‌تر ملنا یا تغییر رنگ مدفوع

اولسر

اولسر نوعی زخم است که در دیواره داخلی معده شکل می گیرد و می تواند موجب خونریزی و پیرو آن رنگ سیاه مدفوع شود. برخلاف باور عمومی، اولسرهای معده به طور معمول در نتیجه استرس یا مصرف غذاهای تند شکل نمی گیرند، اگرچه این موارد می توانند اولسر موجود را تحریک کنند. اولسرهای معده به طور معمول در نتیجه یک عفونت ناشی از فعالیت باکتری هلیکوباکتر پیلوری شکل می گیرند. به طور معمول برای درمان این شرایط آنتی بیوتیک و گاهی اوقات کاهنده اسید تجویز می شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد اولسر معده استفاده بلند مدت از داروهای ضد درد است که به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شناخته می شوند. این داروها می توانند معده را با تضعیف توانایی دیواره داخلی آن برای مقاومت در برابر اسید تولید شده تحریک کنند. بر همین اساس، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اثر جانبی منفی بر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دارند. اولسرهای معده ناشی از مصرف این داروها به طور معمول پس از توقف مصرف آنها بهبود می یابند. از نمونه های رایج داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توان به ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن سدیم اشاره کرد.

 

گاستریت

گاستریت یا التهاب دیواره داخلی معده می تواند به واسطه مصرف الکل یا مواد غذایی، غذاهای تند، سیگار کشیدن، عفونت باکتریایی یا استفاده بلند مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شکل بگیرد. گاستریت می تواند پس از انجام یک عمل جراحی یا آسیب دیدگی نیز شکل بگیرد یا با یک بیماری موجود مرتبط باشد.

 

واریس مری

واریس های مری سیاهرگ های متورم در دیواره قسمت پایین مری یا بالای معده هستند. رمانی که این سیاهرگ ها پاره می شوند، ممکن است موجب خونریزی شوند که می تواند پدیدار شدن خود در مدفوع یا استفراغ را به همراه داشته باشد. واریس مری یک عارضه جدی ناشی از پرفشاری خون سیاهرگی است.

 

پارگی مالوری ویس

این یک پارگی در غشا مخاطی است که مری و معده را به هم پیوند می دهد. اگر پارگی با خونریزی همراه باشد می تواند به ملنا منجر شود. این شرایط نسبتا نادر است و از هر 100 هزار نفر برای 4 نفر رخ می دهد و ممکن است موجب استفراغ شدید، سرفه یا تشنج شود.

قرص آهن و مدفوع تیره و سیاه

 

شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از اجابت مزاج هنگامی که به مدفوع خود نگاه کرده اید، از رنگ آن شوکه شده اید! استرس، رژیم غذایی، داروها و سبک زندگی همه از جمله فاکتورهایی هستند که بر رنگ و شکل و قوام مدفوع تاثیر میگذارند. گاهی اوقات این تغییرات طبیعی هستند اما گاهی ممکن است نشانه مشکلی جدی تر در درونتان باشند. گاهی رنگ مدفوع ممکن است همانند همیشه قهوه ای رنگ نباشد.

تاثیر قرص آهن بر رنگ مدفوع

علت سیاه شدن رنگ مدفوع می تواند به معنای مصرف برخی داروها (مانند قرص آهن یا پپتو – بیسمول) باشد. این داروها باعث تیرگی زیاد رنگ مدفوع میشوند. قرص آهن هم باعث سیاهی مدفوع میشود. اگر چه معمولا این حالت اشکالی ندارد اما گاه یعلت سیاه شدن رنگ مدفوع نشانه وجود خون در آن میباشد که مسئله ای جدی تر است. علت سیاه شدن رنگ مدفوع به واسطه خون این است که به مرور زمان خون در دستگاه گوارش تجزیه میشود. خونی که به مدت طولانی در دستگاه گوارش مانده است تیره میشود و میتواند مدفوع را به رنگ سیاه در آورد.

چه داروهایی باعث تغییر رنگ مدفوع میشوند ؟

رنگ داروهایی که موجب تغییر رنگ مدفوع می شود
سیاه استازولامید- آلومینیوم هیدروکساید- آمینوفیلین- آمفتامین- آمفوتریپسین- ضد اسیدها- آسپرین- بتامتازون- بیسموت- کلرامفنیکل- کلیندامایسین- سیتارابین- سیکلوفسفامید- فروس سولفات- هیدرالازین- ایبوبروفن—لوودوپا- مشتقات ارگوت- متوتروکسات- فنیل افرین- پردنیزولون-رزرپین-تتراسایکلین- تئوفیلین
آبی کلرامفنیکل
آبی تیره دگزامتازون
خاکستری کلشی سین
سبز ایندومتاسین- آهن- مدروکسی پروژسترون
نارنجی - قرمز ریفامپین- فنازوپیریدین
زرد سنا
قرمز پیریوینیوم- شربت تتراسایکلین

چرا قرص آهن باعث سیاه شدن مدفوع میشود ؟

چرا قرص آهن مدفوع را سیاه میکند ؟ علت سیاه شدن رنگ مدفوع بدنبال استفاده از برخی مواد غذایی و املاح ها مانند قرص آهن است. پس از مصرف قرص آهن، آهن در تماس با هوا اکسید شده و به رنگ سیاه تبدیل می شود و بنابراین قرص آهن مدفوع را سیاه میکند. داروهایی مانند بیسموت نیز موجب تغییر رنگ سیاه رنگ مدفوع می شوند.

مصرف قرص آهن و جلوگیری از تغییر رنگ مدفوع

 

برای اجتناب از تیره شدن مدفوع با مصرف قرص آهن ، سعی کنید تا آهن مورد نیاز بدن را از منابع غذایی به دست آورید؛ مثلا جگر، گوشت قرمز، سبزیجات سبز تیره و غلات تقویت شده با آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بر خلاف مکمل ها، غذاها به راحتی توسط بدن جذب می شوند و ممکن است موجب تیرگی مدفوع نشود.

افزایش مصرف فیبر درمان سیاه شدن مدفوع در اثر مصرف قرص آهن

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر می تواند با کاهش خطر یبوست و بواسیر، از دستگاه گوارش محافظت کند. بهتر است از یک برنامه رژیم غذایی متناسب با نیاز بدن در پیروی کنید.

فولیک اسید و رنگ مدفوع

این کپسول هم علت سیاه شدن رنگ مدفوع است لذا در صورت بروز سایر علائمی چون رگه قرمز در مدفوع، کرامپ یا دردهای شدید معده، شکم و سیاه شدن مدفوع با قوام چسبناک پزشک را مطلع سازید.

قرص فیفول و مدفوع سیاه

فیفول میتواند سبب عوارض جانبی زیر شود: تحریک پذیری روده درد معده تهوع و استفراغ یبوست اسهال مدفوع تیره رنگ زخم های دهانی (درصورت استفاده نادرست مانند مکیدن یا جویدن دارو. همچنین افراد سالمند و یا بیمارانی که در بلع دارو مشکل دارند ممکن است دچار زخم گلو یا مری شوند. اگر کپسول فیفول وارد مجاری تنفسی شود می تواند سبب التهاب نایژه ها شود.) تمام عوارض جانبی که پس از مصرف فیفول برایتان اتفاق میفتد را با پزشک درمیان بگذارید.

آیا خوردن قرص آهن مدفوع را سیاه میکند

درمان مدفوع سیاه با قرص اهن

برخی از مکمل‌های آهن به صورت دانه‌ها یا پلت‌های فروس گلایسن با پوشش روده‌ای (انتریک کوتد) است. در اینگونه مکمل‌ها، مولکول آهن به سمت ابتدای روده کوچک که محل جذب مولکول‌های آهن است، حرکت می‌کند، بدون اینکه در معده به‌هم بچسبند و به‌صورت غیرقابل‌جذب درآیند. این امر کمک می‌کند سطح تماس مولکول آهن با لایه پوششی معده بسیار کاهش یابد و در نتیجه عوارض گوارشی اعم از احساس تهوع، استفراغ، دل‌درد و یبوست بسیار کم شده و هم‌چنین، طعم فلزی آهن در دهان حس نشود.

علاوه بر این، گلایسین موجود در ساختار چنین مکملی باعث می‌شود که مولکول‌های آهن در ابتدای روده کوچک به‌سرعت آزاد و جذب شوند که این مساله باعث افزایش اثر مکمل آهن یا داروی آهن می‌گردد.

دلایل دیگر مدفوع سیاه رنگ

  1. تومور بدخیم روده بزرگ علت سیاه شدن رنگ مدفوع: رشد اولیه تومور روده بزرگ در جانب راست ممکن است باعث ایجاد مدفوع قیری رنگ و دردف فشار یا انقباض های شکمی شود. همانطور که سرطان روده بزرگ در طرف راست پیشرفت می کند، ضعف، خستگی، کم خونی، اسهال یا یبوست شدید و مقاوم، بی اشتهایی، کاهش وزن، استفراغ و علائم و نشانه های انسداد تظاهر می کند. در هنگام رشد سرطان در طرف چپ ایجاد مدفوع قیری رنگ نادر است. تا زمانی که بیماری پیشرفت کند. علائم اولیه سرطان روده بزرگ در طرف چپ شامل: خونریزی از رکتوم، احساس پری یا انقباض متناوب شکمی می باشد. همانطور که سرطان روده بزرگ در جانب چپ پیشرفت می کند، یبوست شدید و مقاوم، اسهال و دفع توده مدفوعی باریک ممکن است پیشرفت کند.
  2. سرطان مری علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع قیری رنگ علامت دیررس است و با بلع مشکل و دردناک، بی اشتهایی و برگشت مواد غذایی به دهان همراه است. علائم و نشانه های زودرس شامل: بلع مشکل و بدون درد، کاهش وزن، درد پایدار قفسه سینه همراه با احساس پری زیر جناغ، تهوع، استفراغ و استفراغ خونی می باشد.
  3. پارگی واریس های مری علت سیاه شدن رنگ مدفوع: یک اختلال تهدید کننده حیات است، مدفوع قیری رنگ، مدفوع خونی و استفراغ ممکن است رخ دهد. مدفوع قیری پیش از علائم شوک ایجاد می شود. گیجی یا بی قراری نشانه انسفالوپاتی پیشرونده کبدی است.
  4. سرطان معده علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع سیاهرنگ و تغییر عادات روده ای علائم دیررس بیماری است. علائم و نشانه های شایع شامل: شروع بی سر و صدای ناراحتی در قسمت فوقانی شکم یا پشت جناغ و سوءهاضمه مزمن که با آنتی اسید تسکین نمی یابد و با غذا خوردن تشدید می شود. علائم و نشانه های دیگر شامل: بی اشتهایی، تهوع، استفراغ خونی، رنگ پریدگی، خستگی، کاهش وزن و احساس پری شکم می باشد.
  5. التهاب معده علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع قیری و استفراغ خونی شایع هستند. سایر یافته ها شامل: ناراحتی خفیف ناحیه اپیگاستر یا شکم که با خوردن بدتر شده، آروغ زدن، تهوع، استفراغ و ناخوشی می باشد
  6. سندرم مالوری ویس علت سیاه شدن رنگ مدفوع: ویژگی آن خونریزی با حجم زیاد از دستگاه گوارش فوقانی است. مدفوع قیری رنگ و استفراغ خونی متعاقب استفراغ ایجاد می شود. درد اپیگاستر یا پشت و علائم و نشانه های شوک ممکن است رخ دهد.
  7. انسداد عروق مزانتریک علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع قیری رنگ دو تا سه روز بعد از درد شکمی خفیف و مداوم رخ می دهد. بعداً درد شکمی شدید می شود و ممکن است با حساسیت، اتساع، انقباض ارادی عضلات شکم و سفتی و سختی همراه باشد. بی اشتهایی، استفراغ، تب و شوک عمیق ممکن است رخ دهد.
  8. زخم گوارشی علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع قیری ممکن است موجب خونریزی و تهدید حیات شود. علائم و نشانه های دیگر شامل: کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، استفراغ خونی، مدفوع خونی، (درد سایشی، سوزشی یا تیز) در سمت چپ اپیگاستر و علائم و نشانه های شوک می باشد.
  9. تومور روده باریک علت سیاه شدن رنگ مدفوع: تومورها ممکن است خونریزی دهند و مدفوع قیری رنگ ایجاد کنند. علائم و نشانه های دیگر شامل: درد و اتساع شکمی و افزایش فرکانس صداهای روده ای می باشد.
  10. کاهش پلاکت های خون علت سیاه شدن رنگ مدفوع: مدفوع قیری یا مدفوع خونی روشن ممکن است همراه با سایر تظاهرات تمایل به خونریزی باشد. معمولاً ناخوشی، خستگی، ضعف و خواب آلودگی وجود دارد.

علل دیگر:

11- مصرف دارو و الکل علت سیاه شدن رنگ مدفوع: آسپرین، سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا الکل می توانند باعث مدفوع قیری رنگ شوند.

توجه: مدفوعی که به‌ خاطر خون ریزی گوارشی، رنگ آن سیاه شده باشد، بسیار چسبناک بوده و بوی بدی هم دارد. این وجه تمایز بین مدفوع سیاهی که در نتیجه خون ریزی روده ایجاد شده باشد و مدفوع سیاهی که به‌ خاطر مصرف آهن یا داروهای حاوی بیسموت ایجاد میشود است.

رژیم غذایی و مدفوع سیاه

غذاهایی که می خورید ممکن است باعث سیاه شدن  مدفوع  یا کدر شدن مدفوع گردد. غذاهایی که آبی تیره، سیاه یا سبز هستند نیز ممکن است موجب مدفوع سیاه شوند.

  • بلوبری علت سیاه شدن رنگ مدفوع
  • چغندر علت سیاه شدن رنگ مدفوع
  • کلوچه شکلات تیره علت سیاه شدن رنگ مدفوع
  • شیرین بیان سیاه علت سیاه شدن رنگ مدفوع
  • ژلاتین قرمز رنگ علت سیاه شدن رنگ مدفوع
  • تمشک و توت سیاه علت سیاه شدن رنگ مدفوع

لکه های سیاه در مدفوع نشانه چیست؟

مدفوع  ترکیبی از آب، مواد غذایی هضم نشده (بیشتر فیبر)، مخاط و باکتری است. معمولاً به دلیل وجود صفرا که باکتریهای روده تجزیه می شوند، رنگ مدفوع قهوه ای است. با این حال، برخی اوقات ممکن است رنگ مدفوع تغییر کند.

از آنجا که مدفوع عمدتا نتیجه غذاهایی است که می خورید، لکه های سیاه موجود در مدفوع معمولاً نتیجه رژیم  است. هر چند برخی از استثناها هم وجود دارد. لکه ها یا لکه های سیاه می توانند نشان دهنده خون در دستگاه گوارش (GI) باشند.

چه عواملی باعث ایجاد لکه های سیاه در مدفوع می شوند؟

وجود لکه های سیاه در مدفوع یا هنگام پاک کردن معمولاً به یکی از این دو دلیل رژیم غذایی و خونریزی دستگاه گوارش رخ می دهد.

دلایل مربوط به غذا یا دارو

بدن ممکن است برخی غذاها را به طور کامل هضم نکند، که در نتیجه می تواند منجر به لکه های سیاه در مدفوع شود. نمونه هایی از غذاهایی که علت سیاه شدن رنگ مدفوع هستند عبارتند از:

  • آلو
  • موز
  • انجیر
  • بلوبری
  • گوشت قرمز، به خصوص گوشت کم پخته
  • گیاهان و ادویه ها، مانند فلفل سیاه یا فلفل قرمز
  • دانه های هضم نشده، مانند دانه کنجد
  • غذاهایی که از رنگ های غذایی برای تیره شدن آنها استفاده می کنند، مانند پودینگ شکلات یا آب نبات های شیرین بیان

گیلاس و تغییر رنگ مدفوع

آیا گیلاس باعث سیاه شدن مدفوع میشود ؟

گیلاس از جمله خوراکی هایی است که بدن ممکن است آن را به طور کامل هضم نکند که در نتیجه باعث وجود لکه های سیاه در مدفوع میشود.

توت فرنگی و رنگ مدفوع

همانطور که در بالا اشاره شد دانه های هضم نشده باعث وجود لکه های سیاه در مدفوع میشوند که از جمله ی این دانه ها میتوان توت فرنگی را هم نام برد.

سیاه دانه و رنگ مدفوع

سیاه دانه هم همانند توت فرنگی در صورت هضم نشدن دانه ها باعث وجود لکه های سیاه در مدفوع میشود.

غذاهایی که غنی از آهن هستند نیز می توانند باعث مدفوع سیاه رنگ شوند. این حالت گاهی اوقات می تواند به صورت لکه نیز ظاهر شود. نمونه هایی از این غذاها شامل صدف و لوبیای قرمز است. همچنین مصرف مکمل های آهن باعث می شود مدفوع با لکه های سیاه سیاه یا سبز شود.

در مواقع دیگر، علت لکه های سیاه در مدفوع جدی تر است. این مورد زمانی است که لکه های سیاه به دلیل خونریزی در دستگاه گوارش یا عفونت انگلی ایجاد می شوند.

علل شایع مدفوع سیاه در دوران بارداری

مدفوع سیاه می تواند ناشی از یک یا چند عامل زیر باشد:

سیاه شدن مدفوع و قرص آهن

پزشکان در صورتی که متوجه فقر آهن شوند، مکمل های آهن تجویز می کنند. در برخی موارد، بدن نمی تواند آهن را جذب کند و این آهن بصورت مدفوع سیاه خارج می شود.

دارو:

داروهایی دیگر به جز مکمل آهن ممکن است باعث سیاهی مدفوع شوند. بیسموت، یکی از داروهای مورد استفاده رایج برای ناراحتی معده است که بر روی رنگ مدفوع تاثیر می گذارد

غذا:

غذاهایی مثل شیرین بیان، قره قاط و رنگ های مصنوعی غذا می توانند بر روی رنگ مدفوع تاثیر بگذارد.

بیماریها:

مشکلات گوارش، یبوست، یا شکاف های مقعدی در دوران بارداری به دلیل افزایش فشار بر روی ناحیه لگن و خونریزی موجب تیرگی مدفوع می شود.

خونریزی:

خونریزی در دستگاه گوارش، به ویژه در دستگاه گوارش فوقانی که شامل مری، معده و روده کوچک است، می تواند منجر به مدفوع تیره رنگ شود، زیرا ترکیب خون با آنزیم های گوارشی می تواند باعث سیاهی مدفوع شود.

سوالات متداول

آیا قرص آهن باعث تغییر رنگ مدفوع میشود ؟ ایا قطره اهن باعث سبز شدن مدفوع می شود ؟

مدفوع سیاه رنگ می تواند به واسطه مصرف غذاها، مکمل ها، داروها یا مواد معدنی شکل بگیرد. مصرف مکمل آهن چه به صورت مجزا و چه به عنوان بخشی از یک مولتی ویتامین برای درمان کم خونی فقر آهن ممکن است موجب سیاه یا حتی سبز رنگ شدن مدفوع شود.

چرا وقتی قرص اهن میخوریم مدفوع سیاه می شود ؟ علت سیاه شدن مدفوع بعد از خوردن قرص آهن چیست ؟

آهن در تماس با هوا اکسید شده و به رنگ سیاه تبدیل می شود به همین علت قرص آهن رنگ مدفوع را عوض میکند.

آیا قرص فاموتیدین رنگ مدفوع را سیاه میکند ؟

از عوارض جانبی نادر قرص فاموتیدین مدفوع سیاه و قیری و یا خونی است.در صورت بروز این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا قرص آهن فیفول رنگ مدفوع را تیره میکند ؟ آیا قرص فیفول باعث تیرگی مدفوع میشود ؟

بله همانطور که در متن بالا هم اشاره شد از عوارض مصرف قرص فیفول سیاه رنگ شدن مدفوع است.

آیا گیلاس مدفوع را تیره میکند ؟

بله گیلاس از جمله خوراکی هایی است که بدن ممکن است آن را به طور کامل هضم نکند که در نتیجه باعث وجود لکه های سیاه در مدفوع میشود.

آیا مصرف قرص آهن در بارداری باعث تغییر رنگ مدفوع میشود ؟

بعد از غربالگری دکتر برام قرص مکمل و آهن نوشت، بعد از استفاده قرص ها از روز اول مدفوعم به رنگ مشکی شده، یبوست گرفتم و حالت تهوع دارم. علت چیه؟ یعنی خاطر قرص هاست؟ بنظرتون مصرفش رو قطع کنم؟

همانطور که حدس زدید علت ایجاد این مشکلات قرص آهن است. نگران نباشید اگرچه در اوایل مصرف این قرص ممکن است عوارض خفیف گوارشی همچون تغییر رنگ و تیره شدن رنگ مدفوع، حالت تهوع، یبوست، دل پیچه و... بروز پیدا کنند اما با تداوم مصرف اغلب این مشکلات برطرف می گردند. فراموش نکنید که قرص آهن برای جلوگیری از کم خونی و مشکلات ناشی از آن در طی بارداری الزامیست و نباید به راحتی مصرف آن را قطع نمود. بنابراین توصیه می کنیم صبوری کرده و برای کاهش این عوارض، قرص ها را قبل از خواب خورده، مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش داده و از مواد غذایی ملین بیشتر استفاده کنید. به علاوه به کار بستن سایر راهکارهای مقابله با یبوست به شما برای مقابله با این مشکل کمک خواهد نمود.

قرص اهن مدفوع رو سیاه میکنه ؟ آیا قرص آهن باعث سیاه شدن مدفوع میشود ؟

اشکال خوراکی آهن مکمل آهن ممکن است رنگ مدفوع را سیاه کنند. این حالت نشان دهنده مقدار آهن جذب نشده است و خطری ندارد، مگر آنکه علائم خونریزی گوارشی وجود داشته باشد.

آیا با خوردن قرص اهن فرفولیک رنگ مدفوع تغییر میکند ؟ آیا قرص آهن فرفولیک رنگ مدفوع را تیره میکند ؟

بله مصرف فرفولیک باعثتیره شدن رنگ مدفوع و ادرار میگردد.

چرا با مصرف قرص اهن مدفوع سیاه میشود ؟ چرا قرص اهن باعث سیاهی مدفوع میشود ؟

آهن در تماس با هوا اکسید شده و به رنگ سیاه تبدیل می شود به همین علت قرص آهن رنگ مدفوع را عوض میکند.

آیا قطره آهن نوزادان باعث سیاه شدن مدفوع می شود ؟ آیا قطره آهن مدفوع را سیاه میکند ؟

بله قطره آهن نوزادان باعث تیره شدن رنگ مدفوع نوزاد می شود که کاملا طبیعی است.

آیا قرص اهن باعث تیرگی مدفوع میشود ؟ آیا مصرف قرص آهن مدفوع را سیاه میکند ؟

داروهایی که آهن دارند، باعث یبوست می‌شوند، اما برای جبران و رفع کمبود آهن، درمان کم‌خونی یا برای پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن در زنان باردار، داروهایی‌ مثل سولفات‌آهن تجویز می‌شوند. حتما می‌دانید که وجود آهن برای ساخت هموگلوبین ـ‌ که در گلبول‌های قرمز وجود دارند ـ لازم و ضروری است. آهن وظیفه حمل اکسیژن در خون را بر‌عهده دارد، اما مصرف مکمل و داروهای حاوی آهن امکان بروز مشکلات گوارشی را بالا می‌برد.

این داروها باعث بروز یبوست، اسهال و حتی حالت تهوع می‌شوند. در مواردی هم سیاه شدن رنگ مدفوع را به دنبال دارند، اما در صورتی که بعد از مصرف این داروها یبوست ایجاد شد باید مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر را در اولویت برنامه غذایی قرار دهید. توصیه می‌کنیم در صورت شدید بودن یبوست قبل از قطع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.