شما را با خواص آبغوره برای کبد چرب و سایر بیماری ها آشنا می کنیم. مصرف آبغوره در غذاها و سالاد شیرازی بسیار رایج است، اما از فواید شربت آبغوره غافل نشوید. این شربت علاوه بر خوشمزه بودن به گرمازدگی و حس عطش کمک بسزایی می کند.

غوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص مهم آبغوره برای بدن

آبغوره از چاشنی‌های خوش‌طعم و مفیدی است که به بهبودی بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن، پیشگیری از سرطان‌ ها، مبارزه با تومورهای سرطانی، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، کمک به بهبودی درد سیاتیک و کمردرد، کاهش وزن، کنترل دیابت، زیبایی پوست و … از جمله خواص آبغوره است.

بنابراین مصرف به ‌اندازه‌ی آبغوره برای سلامتی بدن بسیار مفید است و مشکلات گوارشی را به حداقل می‎رساند.

خواص آبغوره برای کبد چرب

کبد، مزاج گرم و تری دارد و عوامل مختلف ممکن است مزاج کبد را سرد کنند. سردی کبد توانایی آن را برای تجزیه چربی‌ها به حداقل می‌رسد. زمانی‌که چربی‌ها در کبد جمع می‌شوند، بیماری کبد چرب بروز می‌کند.

مصرف آبغوره در غذاها برای تقویت کبد بسیار مفید است و به رفع چربی‌های سطحی کبد کمک می‌کند.

البته بر اساس طب سنتی، مصرف بیش از حد آبغوره، آبلیمو و انواع چاشنی‌های ترش در غذاها خود باعث سرد شدن کبد می‎شود و عوارضی را به‌دنبال دارد.

آبغوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای کبد چرب و بدن

سرشار از ویتامین C

از آنجایی که آبغوره حاوی ویتامین C است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین است، کاهش دهد. به علاوه، به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، این چاشنی پاک‌کننده معده و روده است و در دفع کرم روده هم بسیار مؤثر است.

آبغوره برای التهاب

ویتامین سی موجود در آبغوره، التهاباتی را که در اثر کمبود ویتامین سی ایجاد می‎شود، به حداقل می‎رساند. خونریزی در دهان و لثه‌ها یکی از انواع التهاباتی است که به دلیل کمبود این ویتامین ایجاد می‎شوند. در کنار آن، مصرف آبغوره التهابات جزئی معده و روده را هم برطرف می‌کند.

جذب آهن غذا

آبغوره محرک اشتها است و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم دلپذیر و مطلوب آن شود و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن و مواد‌ غذایی غیر حیوانی مانند حبوبات کمک می‌کند.

چاشنی ضد سرطان

اخیرا دانشمندان در مطالعات خود، سطح استرول‌های خوب را به نام فیتواسترول که با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند، در انگورهای رسیده و  شیرین بررسی کرده‌اند. نتایج این مسئله قابل توجه است؛ زیرا فیتواسترول‌ها خواص ضد تومور و ضد سرطانی دارند که در انگور و فراورده‌های مربوط به آن مثل آبغوره موجود است.

خواص غوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای رفع تب

آبغوره دارای خاصیت کاهش‌‎دهنده حرارت بدن است و بر رفع عطش تاثیر زیادی می‎گذارد. به همین دلیل به رفع حرارت زیاد بدن، تب، سل ریوی و … کمک می‎کند. معمولا متخصصان برای آن‌که حرارت بدن به سرعت کاهش یابد، این درمان را توصیه می‎کنند.

مبارزه با کلسترول بد

مصرف غوره و آبغوره  تأثیرات مضر یک رژیم غذایی با کلسترول بالا را مهار می‌کند. درواقع، این ماده تأثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می‌کند.

از بین برنده کرم روده و معده

بسیاری از افراد برای درمان انگل‌های معده و روده خود به دنبال درمان‌های خانگی هستند و آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است؛ به خصوص در دفع کرم روده بسیار مؤثر است.

خواص آبغوره برای کاهش درد

یکی‌ دیگر از خواص آبغوره این است که به درمان کمردرد و پادرد کمک بسیاری می‎کند و حتی برای افرادی که روماتیسم دارند، مفید است.

علاوه بر آن، آبغوره به درمان سردردهایی که در اثر بیماری‌های مختلف به‌ وجود می‌آیند، کمک می‎کند.

خواص آبغوره برای لک صورت

آبغوره دارای ویتامین C، ویتامین، اسید فرمیک، اسید مالیک، اسید اگزالیک، اسید سوکسینیک و ... است باعث پیدایش خواص موجود در آبغوره می‌شوند.

یکی از علل بروز لکه‌های صورت، نارسایی در عملکرد کبد و دستگاه گوارش است. مصرف آبغوره با پاکسازی کبد و حفظ سلامت دستگاه گوارش تاثیر بسزایی در کاهش لک صورت دارد.

طرز تهیه آبغوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

آبغوره برای حفظ سیستم ایمنی بدن

آبغوره سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد مفید است و از بروز بیماری سرطان پیشگیری می‌کند. علاوه بر آن، آبغوره نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کاهش فشار خون

مصرف ۲۰۰ میلی‌لیتر آبغوره، به کاهش فشار خون افراد کمک می‌کند. البته نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه این کاهش اتفاق افتاد اما سطح فشار خون به سطح طبیعی باز نمی‌گردد.

خواص آبغوره برای دیابت

آبغوره به جهت داشتن مقادیری از کروم و همچنین ترکیبات پلی فنول و فلاونوئیدها و اسیدهای آلی، به بهبود عمل انسولین کمک می‌کند. هر ماده غذایی با این خصوصیات می‌تواند برای فرد دیابتی مفید تلقی شود. در طب سنتی هم به مصرف روزانه آبغوره برای دیابت توصیه شده است.

برای پایین آوردن قند خون با استفاده از آبغوره می‌توان آن را به تنهایی یا در کنار دیگر داروهای گیاهی مصرف کرد. یکی از ساده ترین روش‌ها این است که به مدت 15 روز آبغوره بدون نمک را روی همه انواع غذاها و سالادها اضافه کنید.

غوره تازه - خواص آبغوره برای کبد چرب

درمان سیاتیک و کمر درد

پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی‌های رماتیسمی است و این ماده معدنی در غوره و آبغوره به میزان بسیار زیادی موجود است. همچنین، استفاده از آبغوره، پادرد و سایر ناراحتی‌های عضلانی و مفصلی را هم کاهش می‌دهد.

خواص آبغوره برای موی سر

یکی از خواص کمتر شناخته شده آبغوره، استفاده از محلول رقیق آن به کف سر برای از بین بردن شوره سر است.

همچنین آبغوره برای تعدیل چربی پوست سر که یکی از عوامل ریزش بیش از حد مو است نیز مفید است. به این منظور می‌توان محلولی با ترکیب سدر، آبغوره و روغن زیتون تهیه کرد و برای شستشوی سر استفاده کرد.

دستورالعمل تهیه محلول به این صورت است که 50 گرم برگ سدر را جوشانده و پس از صاف کردن به همراه نصف استکان روغن زیتون و 5 قاشق مرباخوری آبغوره مخلوط کنید و روی سر استعمال کنید.

تهیه آبغوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای چشم

در طب سنتی گفته می‌شود اضافه کردن مقداری آبغوره به توتیا برای درمان بعضی بیماری‌های چشمی، ضد عفونی چشم و تقویت بینایی مفید است. توتیا گیاهی است که گرد موجود در انتهای گل آن جزو داروهای گیاهی شناخته شده برای چشم است.

خاصیت قاعده‌آوری و تنظیم پریود

قاعدگی یا پریود نامنظم خانم‌ها با مصرف آبغوره درمان می‌شود. همچنین مصرف این نوشیدنی در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ  آن‌ها می‌شود و زمان پریودی را تنظیم می‌کند.

اشتها آور

آبغوره با افزایش ترشحات معده، اشتها را تحریک می‌کند و در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید است. شما می‌توانید از این چاشنی در انواع سالاد‌های خانگی و حتی سوپ استفاده کنید.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی می توانید هر روز تمام بدن خصوصاً پشت و ناحیه ی کمر، شکم، کلیه ها و پاها را با آبغوره ماساژ دهید و پس از گذشت مدتی، دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشید استراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید.

سرکه انگور - خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای پوست

آبغوره با داشتن حالت اسیدی به حفظ تعادل PH پوست کمک کرده و موجب کاهش جوش صورت می‌شود. به علاوه دارای ویتامین‌های C و پتاسیم فراوان است که به سلامت پوست کمک می‌کند.

آبغوره طبع سردی دارد و مصرف آن برای افرادی که با خوردن گرمیجات دچار جوش‌های صورت می‌شوند مفید است. این عصاره گیاهی در ازبین بردن لک‌ها، پاکسازی و شفافیت پوست  هم تاثیر قابل توجهی دارد اما باید هنگام مصرف آن را رقیق شود تا موجب تحریک پوست نشود.

پیشگیری از سرطان ها

یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان ها است. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است. آبغوره سرشار از ویتامین C است. علاوه بر آن خاصیت ضد عفونی کننده آبغوره باعث شده است تا پزشکان مصرف این ماده غذایی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.

نوشیدنی لاغری یا چاقی

چهل روز صبح ناشتا، شش مثقال آبغوره بنوشید؛ این نوشیدنی از چاقی مفرط جلوگیری می‌کند؛ البته مصرف این چاشنی اشتها آور آن هم به صورت ناشتا، مخاط دستگاه گوارش را تخریب کرده و  آن را مستعد ایجاد زخم می‌کند.

خواص آبغوره برای جوش صورت

چربی بیش از حد پوست یکی از دلایل اصلی جوش زدن پوست است. آبغوره با به تعادل رساندن PH پوست صورت، این چربی اضافی را از بین برده و مانع از بروز آکنه و جوش می‌شود.

برای بهره بردن از این مزیت می‌توانید آبغوره رقیق شده را روی پوست مالیده و بعد از یک ربع آن را با آب گرم بشویید. اگر پوست شما حساس است و با مایعات ترش باعث تحریک آن می‌شود، می‌توانید ترکیبی از عسل و آبغوره را به شکل ماسک زیبایی روی پوست استفاده کنید.

فصل غوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

مبارزه با تومورهای سرطانی

در یک مطالعه، سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند، در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی شده است.

طبق نتایج این تحقیقات، با رسیدن انگورها سطح فیتواسترول ها کاهش پیدا می کنند و رنگ انگور تغییر می کند. به همین دلیل هر چه میزان فیتواسترول ها که خواص ضد تومور دارند بیشتر باشد برای درمان تومورهای سرطانی بهتر است.

خواص آبغوره جوشیده برای کبد چرب

آبغوره جوشیده یکی دیگر از شکل‌های آب گرفته شده از غوره است که طبق دستورالعمل مشخصی جوشانده می‌شود تا بر غلظت و ترشی آن افزوده شود.

این آبغوره جوشیده شده چندین خاصیت دارویی دارد، از جمله تقویت کبد، درمان گلودرد با قرقره کردن آن، بهبود مشکلات لثه و دهان به دلیل داشتن ویتامین C.

خواص آبغوره به صورت ناشتا

اگر جزو افرادی هستید که برای کاهش وزن خود به صورت ناشتا آبغوره مصرف می‌کنید، باید بگوییم مصرف مداوم و زیاد آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و مشکلاتی به دنبال دارد. به‌طور کلی مصرف آبغوره به‌صورت ناشتا خواص چندانی برای سلامت بدن ندارد.

درمان درد سیاتیک و کمردرد

پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های روماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پا درد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

خواص مهم آبغوره در طب سنتی

  • درمان ورم گلو با غرغره کردن آبغوره در دهان
  • درمان چاقی مفرط
  • درمان بیماری اسکوربوت که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می شود
  • کاهش حرارت صفرا و همچنین ضد عفونی شدن روده ها با مصرف چند روز متوالی
  • تقویت کبد
  • درمان زردی با مصرف 1 تا 2 قاشق آبغوره در هر وعده غذایی
  • جلو انداختن بلوغ جنسی در دختران
  • افزایش اشتها
  • درمان اسهال های ساده با مصرف 3 بار در روز و هر بار یک قاشق غذاخوری
  • بند آمدن خونریزی بینی با چکاندن چند قطره آبغوره در بینی
  • درمان بواسیر
  • کاهش تب، درمان آنژین، ورم دهان، سل ریه
  • ادرار آور و حذف سموم بدن
  • کمک به درمان و تسکین درد سیاتیک، درد کمر و پا درد و روماتیسم
  • خواص آبغوره برای کبد چرب

 مضرات مصرف بیش از حد آبغوره برای کبد چرب

کبد به طور طبیعی مزاج گرم و تر دارد؛ بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی آن را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها کم کند و همین مسئله باعث انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود؛ بنابراین مصرف چاشنی‌های ترش به ویژه سرکه، آبغوره و خوراکی‌های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو هم باعث سرد شدن بیشتر کبد می‌شوند؛ بنابراین از این چاشنی نباید بیش از حد استفاده کرد.

پس اگر بیماری خاصی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این بار کنار بشقاب سالاد یا سوپ از این چاشنی ترش و خوشمزه به جای سس و آبلیمو استفاده کنید تا خواص معجزه گر آن را حس کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نحوه مصرف غوره و آبغوره

غوره به دلیل ترش مزه بودن می تواند یک افزودنی عالی برای سالاد محسوب شود. برای این کار کافیست یک دسته غوره را در مخلوط کن ریخته و آب آن را در فریزر بگذارید تا در سس هایی که به سرکه نیاز دارند استفاده کنید. همچنین در غذاهای سنتی ایرانی مانند خورشت کدو و بادمجان و دلمه می توانید از غوره استفاده کنید.

شربت آبغوره - خواص آبغوره برای کبد چرب

طرز تهیه شربت آبغوره و خواص آبغوره برای کبد چرب

این شربت بی نظیر را می توانید تا دو وعده در روز استفاده نمایید. آبغوره تازه را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید؛ هنگام خوردن شربت به ازای هر یک لیوان شربت، از یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری سکنجبیناستفاده کنید.

برای خوش طعم تر شدن شربت می توانید دلار به مقدار لازم به آن اضافه نمایید. مقدار مصرف آن روزانه دو وعده صبح یا عصر و یا صبح و شب است.

مصارف غیر خوراکی آبغوره

خواص آبغوره برای کبد چرب و بسیاری از بیماری ها بی نظیر است. استفاده از آبغوره و آب تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج در درمان این بیماری مؤثر است.

برای کاهش تورم گلو نیز می توان آبغوره را غرغره کرد. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه در درمان عفونت گوش نیز مفید است.

چه کسانی کبدشان چرب می شود؟

  • 1-افرادی که بیماری دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. درمان‌های رایج برای کنترل دیابت ممکن است برای این افراد موثر نباشد.
  • 2-مصرف بعضی از داروهای شیمیایی، اثرات منفی بر روی کبد می‌گذارند. به عنوان مثال آنتی‌بیوتیک‌ها و چرک خشک‌کن‌ها عوارض زیادی دارند و مشکلات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند.
  • 3-افرادی که در تهیه وعده‌های غذایی خود از چربی و روغن زیادی استفاده می‎کنند، به مرور زمان به بیماری‌هایی مثل سوزش چشم، خارش چشم و کبد چرب مبتلا می‎شوند.
  • 4-افرادی که در وعده‌های غذایی خود از تخم مرغ به حالت نیمرو و آب پز زیاد استفاده می‌کنند، بیشتر از همه در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند. بهتر است این افراد مصرف زرده تخم‌مرغ را کاهش دهند.
  • 5-افرادی که بدون مشورت با پزشک برای کاهش وزن خود از رژیم‌های مختلف استفاده می‌کنند، بیماری کبد چرب سریع‌تر به سراغشان می‌آید.

این افراد در مدت زمان کم، وزنشان به شدت کاهش می‎یابد و فکر می‌کنند که در کاهش وزن خود موفق عمل کردند، در حالی‌که این رژیم‌های نادرست عوارض بسیاری دارند.