به گزارش پارس نیوز، 

وزارت امور خارجه ایتالیا سفیر فرانسه را برای اعتراض به سخنان امانوئل ماکرون درباره کشتی مهاجران آکواریوس احضار کرد.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از دولت ایتالیا به دلیل عدم صدور مجوز پهلو گرفتن کشتی آکواریوس در بنادر جنوبی این کشور رفتار کابینه راست‌گرا-پوپولیست ایتالیا را بدبینانه و غیرمسئولانه خوانده بود.

جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا هم در پاسخ به این سخنان فرانسه را به ریاکاری در قبال مهاجران خارجی متهم کرده و گفته بود: «ایتالیا نمی‌تواند از کشورهایی که به مهاجران پشت می‌کنند، درس ریاکاری بیاموزد.»

دولت ایتالیا روز یکشنبه بنادر خود را به روی کشتی «آکواریوس» حامل 629 مهاجرِ نجات داده شده از امواج مدیترانه بست. رم اعلام کرد که از این به بعد کشور مالت باید به جای ایتالیا پذیرای مهاجران باشد. اما دولت مالت نیز از پذیرش این کشتی امتناع کرد.

سرانجام دولت جدید سوسیالیست اسپانیا اعلام کرد حاضر است این کشتی را در بندر والنسیا بپذیرد.

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرده بود که مطابق مقررات بین‌المللی ایتالیا نباید از پذیرش سرنشینان کشتی «آکواریوس» امتناع می‌کرد. با این حال انفعال فرانسه و واکنش دیرهنگام ماکرون به این بحران بی‌سابقه و ابراز آمادگی اسپانیا برای پذیرش پناهجویان باعث شد تا پناهجویان سرگردان مجبور به ادامه سفر از شرق به غرب دریای مدیترانه شوند. سفری که احتمالا پنج روز طول خواهد کشید.

بامداد چهارشنبه، یک کشتی گارد ساحلی ایتالیا پناهجویان را به بندر کاتانیا در جنوب ایتالیا رساند تا آن‌ها به امکانات پزشکی و مواد غذایی و بهداشتی دسترسی پیدا کنند.