اگر شما کارمند باشید و یا یک شغل معتبر داشته باشید ممکن است ضامن وام کسی شده باشید. اگر استرس این را دارید که وام‌ گیرنده، اقساط وام را پرداخت نکند مطلب زیر کمک تان می کند.

 


به گزارش منیبان، عقد ضمان عبارت است از این‌که شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد.اما اگر وام‌گیرنده، اقساط وام را پرداخت نکند و بانک اقساط را از حقوق شما کم کند، تکلیف شما به عنوان ضامن چیست؟

اگر کسی که ضامن وام بانکی او شده‌ایم، وام خود را پرداخت نکرد چه کنیم؟

طبق قانون مدنی ضامن حق رجوع به مدیون را ندارد، مگر بعد از ادای دین؛ پس نتیجه می‌گیریم که ضامن بعد از پرداخت‌کردن دینی که ضمانت آن را به عهده گرفته، می‌تواند به مدیون رجوع کرده و حق خویش را باز پس گیرد.

به عبارت ساده‌تر این‌گونه که ضامن در زمان توافق بر ضمانت باید از مدیون یک سری ضمانت بگیرد که این ضمانت براساس همان مبلغ مورد ضمانت سفته یا چک می‌باشد تا خیال ضامن از بابت پرداخت اقساط راحت باشد و در صورت عدم پرداخت اقساط وام توسط مدیون، با پس‌دادن این ضمانت‌ها به مدیون، حق خود را از وی باز پس بگیرد و درصورت عدم پرداخت حق شکایت از او را دارد.

با بدبینی تمام ضمانت کنید!

با توجه به مشکلات حقوقی که در صورت عدم پرداخت وام توسط طلبکار و کسر شدن آن از حساب ضامن پیش رو می‌باشد و وقت و انرژی که باید صرف این دعوی نمایید، همیشه به یاد داشته باشید که در زمان عقد ضمانت احساسات و خجالت را کنار بگذارید و با بدبینی تمام ضمانت کنید.

هم‌چنین در صورت ضمانت، شرایط پرداخت دین را به خوبی مطالعه کنید و به سادگی ضامن کسی نشوید. میزان دین را بدانید و شرایط پرداخت آن را بررسی کنید. در نهایت حتما از بدهکار ضمانتی مانند چک یا سفته و … برای خود بگیرید تا اگر روزی بدهی‌ خود را نداد و شما مجبور به پرداخت آن شدید، بتوانید مبلغ را از او پس بگیرید.

نکات مهم هنگام دریافت چک از مدیون

نکته قابل توجه این‌که ضامن می‌بایست هنگام دریافت چک از مدیون این موارد را رعایت کند:

چک حتما تاریخ‌دار باشد، این به این معنا می‌باشد که اگر آخرین قسط وام ۵ سال دیگر است، تاریخ روی چک باید پس از این تاریخ باشد.

هم‌چنین تاریخ صدور چک روی آن ذکر گردد. طبق قانون صدور چک اگر ثابت شود چکی بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک است، صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نمی‌باشد.

در متن چک هدف از پرداخت چک که همان تعهد یا شروط می‌باشد، حتما ذکر شود و هم‌چنین چک دارای امضاء باشد.