سال ۱۴۰۰ با لغو قیمت‌گذاری دستوری برای صنعت سیمان ، اتفاق مهمی برای این صنعت رخ داد. با تصمیماتی که در طول بیش از یک دهه گذشته برای تولید سیمان گرفته‌شده بود، این صنعت به‌تدریج در مسیر با بازدهی پایین قرار گرفت. در اواسط دهه ۸۰ و با ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه، دولت یارانه قابل‌توجهی در بخش انرژی مصرفی صنعت سیمان پرداخت ‌کرد و قیمت‌گذاری را بر عهده گرفت. 
افزایش نرخ ارز از اواسط دهه ۹۰ و تورم بالا در هزینه خرید تجهیزات کارخانه‌ای و گرانی در حمل‌ونقل کالا، تولیدکننده را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد. قیمت‌ها حدود ۱۰ سال ثابت نگه‌داشته‌ شدند و نرخ‌های دستوری عدم کارآیی خود را در عمل نشان دادند. قیمت‌گذاری سیمان طی سال‌های گذشته باعث شد امروز ۱۲هزار میلیارد تومان درهر ماه به جیب دلالان و واسطه گران وارد شود. 
با بالا رفتن نرخ ارز و گرانی در همه کالاها و خدمات و پیرو جلساتی که فعالان این عرصه با وزیر صمت برگزار کردند درنهایت قیمت‌گذاری دستوری سیمان لغو گردید و عرضه آن در بورس کالا امکان‌پذیر شد. ورود سیمان به بورس کالا، باعث شد قیمت این کالا در فضای شفاف و واقعی و منطبق با شرایط عرضه و تقاضا تعیین گردد. هرچند عده‌ای بلافاصله با این استدلال غلط که افزایش قیمت باعث گرانی مسکن و افزایش فشار بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه می‌شود، سعی در ایجاد جو روانی و مقابله باعرضه سیمان در بورس کالا کردند. 
صنعت سیمان یکی از صنایع مهم و استراتژیک در کشور است که باعرضه آن در بورس کالا، قیمت‌های رقابتی متناسب در معاملات کشف می‌شود و ارزش سهام سهامداران سیمانی نیز افزایش پیدا می‌کند. 
   گران شدن سیمان تأثیری بر قیمت مسکن ندارد
حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در گفت‌وگو با «رسالت» درباره لغو قیمت‌گذاری دستوری سیمان گفت: عرضه سیمان در بورس کالا منجر به شفاف‌سازی در بازار گردید، زیرا با‌‌ قیمت‌گذاری دستوری صنعت سیمان از سال‌های قبل لطمه دیده بود. رانتی که در این بازار وجود داشت به جیب دلالان و واسطه گران می‌رفت که به بیش از چند هزار میلیارد تومان می‌رسید. هوشیاری بابیان اینکه یکی از شعارهای رئیس‌جمهور منتخب هم عدم اداره بازار به‌صورت دستوری است، افزود: وقتی هر شخص به‌طور مستقیم از بورس کالا ،سیمان خریداری کند به‌طور شفاف از فرآیندی که در بازار طی می‌شود آگاهی پیدا می‌کند و هم دسترسی همه افراد در این بازار فراهم می‌شود.وی عرضه سیمان دربورس را باعث رقابتی شدن قیمت‌ها دانست و گفت: درگذشته برای تهیه سیمان هر پروژه‌ای نیاز به جست‌وجو برای خرید آن بود، اما اکنون افراد برای تهیه آن به بورس کالا مراجعه می‌کنند. مدیرعامل شرکت سیمان  فارس و خوزستان لغو قیمت‌گذاری را منجر به بالا رفتن ارزش سهام سیمانی در بورس عنوان کرد و ادامه داد: آزادسازی قیمت سیمان علاوه بر رشد صنعت سیمان باعث رشد ارزش سهام سرمایه‌گذاران سیمانی هم می‌شود و به نفع آن‌ها خواهد بود.  
وی با‌ رد اینکه گران شدن سیمان باعث گران شدن قیمت مسکن می‌شود، گفت: هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد زیرا هزینه سیمان دو درصد از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد، بنابراین گران شدن سیمان تأثیری بر قیمت مسکن ندارد. بالا رفتن قیمت خانه با افزایش قیمت سیمان بیشتر توسط دلالان و واسطه گران مطرح‌شده است زیرا دیگر رانت گذشته را کسب نمی‌کنند.هوشیاری با اشاره به اینکه تعیین قیمت سیمان باعث شد از سال‌های قبل کارخانه جدیدی برای تولید در این صنعت تأسیس نشود، افزود: به‌روزرسانی کارخانه‌های سیمانی باوجود قیمت‌گذاری دستوری هم به‌صرفه نبود. تجهیزات کارخانه‌های سیمان باید هرسال به‌روزرسانی شوند و برای حفظ ماشین آلات و تجهیزات هزینه‌های زیادی صرف گردد و امیدواریم با لغو قیمت‌گذاری شرایط بهتر از گذشته شود.  
   قطع برق، عامل گرانی و کاهش سیمان
سازندگان مسکن در روزهای اخیر با شوک افزایش مجدد قیمت سیمان و آهن مواجه شدند. به‌طوری‌که هر پاکت سیمان به بالای ۶۵ هزار تومان رسیده است. به نظر می‌رسد در گرانی اخیر قصور زیادی متوجه کارخانجات نیست و رد پای دلالان و واسطه‌ها در گرانی نهاده‌های ساختمانی دیده می‌شود. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با رد افزایش قیمت رسمی برای سیمان عنوان کرده است این محصول بر اساس قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسد. 
وی گرانی سیمان در بازار آزاد را به علت قطعی‌های مکرر برق و کاهش میزان تولید و عرضه در بازار دانسته که همین مسئله منجر به بالا رفتن قیمت شده است. شیخان با انتقاد از عدم رفع مشکل برق برای کارخانه‌های تولیدکننده سیمان بیان کرده است: برق و گاز کارخانه‌های سیمان نباید قطع شوند زیرا در این صورت بر میزان تولید اثر می‌گذارد. هوشیاری در ادامه درباره مشکلات به وجود آمده در صنعت سیمان در برهه‌ای که قطعی برق افزایش پیداکرده بود، گفت: گرانی فعلی سیمان در بازار آزاد به علت قطعی مکرر برق است که موقتی و گذرا خواهد بود. قطع مکرر برق کارخانه‌ها را در حوزه تولید با مشکل روبه‌رو کرد و قطع گاز برای تأمین مازوت در سال ۹۹ کارخانه‌ها را با مشکل مواجه نمود.
وی اضافه کرد: سیاست سیمانی‌ها در جلوگیری از قطع برق همراهی با مردم بود تا بخش مسکونی و خانواده‌ها بیش از این آسیب نبینند. به همین منظور تولیدکنندگان سیمان میزان مصرف برق را کاهش دادند تا از پیک مصرف برق و کمبودی که با آن مواجه شده بودیم عبور کنند. هوشیاری با اشاره به اینکه کاهش ظرفیت تولید در اشتغال کارگران این صنعت مشکلی ایجاد نکرد، گفت: باوجود کاهش میزان تولید هیچ کارگری مشمول تعدیل نیرو و یا کاهش حقوق نشد. صنعت سیمان دارای چنین نجابتی است تا کارگران این صنعت لطمه‌ای نبینند.
هوشیاری در پایان کاهش برق مصرفی کارخانه‌های تولیدکننده سیمان را منجر به کاهش میزان تولید و عرضه در بازار آزاد عنوان کرد و گفت: اگرچه اکنون دیگر قطعی برق در بازار وجود ندارد ولی هنوز ظرفیت تولید افزایش پیدا نکرده و در حال افزایش است.