بر پایه داده‌های اطلاعاتی، بیش از ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور کارگر و بیش از ۹۵ درصد جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی بوده و روزگاری پر از فشار و استرس مضاعف از بلایای طبیعی و غیر طبیعی را تجربه می‌کنند. این درحالی است که مطابق اخبار مرکز اطلاعات، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی کشور خط فقر سال ۹۹، ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است اما حقوق ماهیانه یک کارگر قریب به ۲ الی ۳ میلیون تومان می‌باشد. فاصله خط فقر کارگر تا خط رفاه مدیران چقدر است و هزینه‌های سرسام آور چه بر سر معیشت کارگر می‌آورد؟ در بررسی این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور پرداخت.

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در تشریح فاصله طبقاتی میان کارگران و مدیران جامعه به «پارس‌نیوز» عنوان کرد: « فاصله میان مدیر و کارگر در بخش خصوصی چندان نیست و به عبارت دیگر می‌توان عنوان کرد که در شرایط حال حاضر مدیران بخش خصوصی نیز خود به نوعی کارگر شده‌اند. با توجه به نرخ تورم، بازرگانان و صنعت‌گران بخش خصوصی کشور از سود قابل توجهی برخوردار نیستند و مشکلات عدیده‌ای همچون حمل و نقل در گمرکات پیش روی آن‌هاست. »

مدیران دولتی دغدغه معیشت کارگران را ندارند

وی افزود: «مدیران دولتی اما در حال حاضر دغدغه‌ی معیشت کارگران را ندارند و با حقوق‌های بسیار خود از معیشت کارگر فاصله گرفته‌اند. این چنین مدیرانی علی‌رغم عدم بهره‌وری و کارایی خود اما از خدمات ویژه‌ای برخوردارند که گاه موجب سهولت دو چندان در معیشت‌شان می‌گردد.»

جاوید تصریح کرد: «به طورحتم فاصله طبقاتی میان مدیران بخش خصوصی و دولتی بسیار است. بخش خصوصی با هزینه‌ی خود و صرف زمان، چندین نفر را بر سرکار آورده اما بخش دولتی علی‌رغم بودجه‌های درنظر گرفته شده، توجهی به کارگر ندارد و وظایف خود را نیز به درستی اعمال نمی‌کند. به طورمثال می‌توان متذکر شد که درحال حاضر تولید سیمان کشور بیش از حد مصرفی‌ است بنابراین به چه علت قیمت آن روز به روز افزایش می‌یابد؟ با توجه به چنین شرایطی می‌توان گفت که بنگاه‌داری دولتی مثمرثمر نیست و رانت به طور چشم‌گیری دیده می‌شود.»

فاصله طبقاتی مدیران دولتی و کارگران

عضو انجمن اقتصاددانان کشور همچنین خاطرنشان کرد: «امروز فاصله طبقاتی میان مدیران دولتی و کارگر بسیار عمیق است. بر اساس پایه‌های اطلاعاتی مرکز آمار و بانک مرکزی کشور، خط فقر ۱۰ میلیون تومان است اما هیچ کارگری در کشور به چنین مبلغی حقوق ماهیانه دریافت نمی‌کند.»

وی گفت: «به طورحتم افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای کارگری که امروز با تمامی ساعت‌های اضافه بر کار خود ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، نتیجه بخش نیست و دردی از دردهای او را دوا نخواهد کرد.»

او درپایان این گفت‌وگو یادآور شد: «در روزگاری که کارگر با همه‌ی تلاش خود ۳ میلیون تومان دریافت می‌کند و مدیر دولتی با همه‌ی کم‌کاری خود، ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، فاصله‌ای طبقاتی روز به روز عمیق‌تر و درد کارگر و گذران معیشت او دو چندان خواهد شد.»