محمد محمدی مدیر کل دفتر نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی  درباره افرادی که به اسم کارگر ساختمانی خودشان را بیمه کرده‌اند، اظهار کرد: اختلاف حق بیمه اختیاری با حق بیمه شدگان خاص ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و بیمه شدگان خاص یک امتیاز برای گروهی خاص است.

وی با اشاره به اینکه بیمه شدگان خاص شامل کارگران ساختمانی رانندگان و... هستند، افزود: باید نظارت جدی بر بیمه حمایتی دولت انجام شود و از این یارانه ای که دولت برای اقشار ضعیف‌تر در نظر گرفته است، نباید سوء استفاده شود.

مدیر کل دفتر نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از این تخلفات در بیمه کارگران ساختمانی پالایشی را آغاز کردیم، گفت: در پالایش انجام شده ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که به عنوان کارگر ساختمانی خودشان را معرفی کرده‌ بودند، بیمه شان را قطع کردیم. عده‌ای معمار، نقشه بردار و ... بودند که خودشان را کارگر ساختمانی معرفی کرده و تحت پوشش بیمه‌ای که مخصوص کارگران ساختمانی است قرار گرفته بودند.

مدیرکل دفتر نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: با تمامی دستگاه‌هایی که می‌توانند در شناسایی کارگران ساختمانی واقعی به ما کمک کنند همکاری داریم. وزارت کشور سازمان نظام مهندسی در شناسایی افرادی که کارگر ساختمانی نیستند می‌توانند به ما اطلاعات درستی دهند همچنین سازمان نظام مهندسی مرجع خوبی برای شناسایی بخش عمده‌ای از این گروه افراد است.

وی گفت: اطلاعاتی که در سامانه خودمان داریم را با اطلاعات وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی و تمامی دستگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند تطبیق می دهیم و همچنین با سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌توانیم برای دریافت اطلاعات افرادی که به عنوان کارگر ساختمانی خودشان را معرفی کردند استفاده کنیم.

محمدی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌های فی مابین در این زمینه صورت گرفته تا از طریق اطلاعات در سامانه، بررسی‌های لازم را انجام دهیم. همچنین بازرسان سازمان تامین اجتماعی در محل (ساختمان‌ها) حاضر می‌شوند و افرادی که خودشان را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی کرده‌اند بازرسی می‌کنند.

مدیرکل دفتر نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: هیچ یک از بازرسی‌هایی که سازمان تامین اجتماعی برای بررسی کارگران ساختمانی انجام می‌دهد، با اطلاع قبلی نبوده و تمام بازرسی‌ها بدون اطلاع است.