رضا رحمانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی که در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، با بیان اینکه نوع نگاه ما می تواند وضع ما را خوب یا بد کند، اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در استان و کشور داریم، در آغاز جنگ اقتصادی سال 97 تحلیل دشمن این بود که سه ماه دوم 97 تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی رخ می دهد و در 98 تجمعات کارگری و... صورت می گیرد اما با همت داخلی و نگاه و رویکرد خوب، این مشکلات را برطرف کردیم.

وی با بیان اینکه نسبت به شرایط سخت سال 97، با لطف خدا تولید و صادرات ما افزایشی بوده است، افزود: 135 میلیون تن صادرات کالا داشتیم که بر خلاف تحلیل دشمن، کشور در مقابله با جنگ اقتصادی موفق بوده است و به عنوان مسئول صادرات کشور، پیگیری می‌کنیم تا ضعف‌ها را رفع کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت،  باید خدا را شاکر باشیم که در سال 98 تولید کشور افزایش یافته است، گفت: با بررسی عرض می‌کنم که سه چهارم محصولات تولیدی کشور ما در سال گذشته افزایشی بوده است، در حوزه های معدنی، مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و... افزایشی بوده و فقط در برخی اقلام کاهشی بوده که مشکلات آنها را رفع می کنیم چراکه در شرایط سخت فعلی تولید کنندگان مصداق جهادگران جنگ اقتصادی هستند. 

وی با تاکید بر اینکه در کشور، ما توانمندی بالایی داریم، تصریح کرد: در سال 97 وضع مناسبی نداشتیم اما بر مشکلات غلبه کردیم و امروز هم می توانیم. به عنوان مثال، ما ظرفیت صادراتی پیمان اوراسیا را ایجاد کردیم و تجار و صنعتگران باید درست استفاده کنند. صادرات 3.2 میلیارد دلاری، عدد صادراتی کمی برای تبریز است لذا در مورد صادرات هر اختیاری وزیر صنعت دارد به استاندار می دهم، در مورد برخی اختیارات بالادستی هم که مصوبه دولت را می خواهد، تلاش می کنم کمک کنم. 

رحمانی با اشاره به اینکه امروز در کشور نیاز به اتوبوس داریم و راحت ترین راه، واردات است، ابراز داشت: جالب این است که خودرو تحریم نیست ولی قطعات تحریم است، لذا تولیدکنندگان خرد را جمع کردیم و تلاش می کنیم کل نیاز داخل را با تولید داخل تامین کنیم تا تولید و اشتغال افزایش یابد.

وی در مورد محدودیت واردات هم توضیح داد و گفت: هر کجای کشور، هر کالای با کیفیت و به حد نیاز تامین می شود باید محدودیت واردات ایجاد شود. توصیه های مقام معظم رهبری هم این است که ساخت داخل را جدی بگیریم که قانون مجلس در حداکثر حمایت از تولید داخل در همین راستاست و ما در وزات صمت توجه جدی به تولید داخل را در اولویت داریم.

وزیر صنعت، از ممنوعیت واردات 1549 کالا به کشور خبر داد و افزود: 8000 ردیف کالاهای وارداتی داریم که 2000 مورد امکان تولید را نداریم ولی برای 25 درصد واردات کالاهای مورد نیاز ما ممنوعیت مطلق ایجاد کردیم. یکی از دلایلی که مشکل ما کم شد، توجه به تولید داخل بود، لذا معتقدم در مورد کرونا هم دلیل موفقیت در این ایام، وجود زیرساخت خوب در صنعت است که توجه به تولید داخلی رخ داده بود که با مهندسی معکوس، دستگاه های نیمه اتوماتیک خارجی را تمام اتوماتیک کردیم و نیازهای داخلی را به خوبی تامین کردیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل امروز ما مازاد تولید کالاهای کرونایی مانند موادبهداشتی و ضدعفونی است، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت نیازها را ذخیره خواهد کرد و در حد نیاز صادرات را آغاز می کنیم. 

رحمانی کار اصلی کشور در سال جاری را حل مشکلات صادرات دانست و اظهار داشت: هر یک تریلی صادرات، معادل با فعال شدن تولید و اشتغال کارگران است لذا باید موانع صادرات برداشته شود. پیمان اوراسیا فرصتی است که باید صادرات را جدی بگیرید و کار اصلی تجار و اتاق بازرگانی باید این امر باشد. بسیاری از کشورها علاقمند کالاهای صادراتی ایران هستند ولی باید همت داخلی هم باشد.

وی با اشاره به اینکه «15 کشور همسایه»، «چین و هند» و «آفریقا» در اولویت برنامه‌های صادراتی ما قرار دارند، گفت: در پساکرونا همسایگان در اولویت هستند، از سوی دیگر، سهم ما در واردات این کشورها بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد است. از بیش از 1200 میلیارد دلار واردات آنها 24 میلیارد دلار صادرات داشتیم ولی ظرفیت ما بسیار فراتر از این است و باید از این فرصت برای تقویت تولید و اشتغال استفاده کنیم. 

وزیر صمت با اشاره به اینکه چین 2000 میلیارد دلار واردات دارد که عدد بزرگی است، افزود: 2500 میلیارد دلار هم صادرات دارد که واردات چین را آنالیز کردیم تا بدانیم چه کالاهایی می توانیم صادر کنیم، به این نتیجه رسیدیم که 700 میلیارد دلار از واردات چین در ایران تولید می شود، اینکه امروز در فروش فرش، پتروشیمی، شوینده‌ها و... مشکل داریم، چین بهترین ظرفیت است.

وی با بیان اینکه آثار پساکرونا در دنیا ظاهر شده است، افزود: امسال بهترین فرصت است تا صادارت خود را افزایش دهیم. باید جدی باشیم تا از این فرصت استفاده کنیم چراکه در ایام عادی این فرصت وجود نخواهد داشت.

رحمانی از کاهش 31 درصدی واردات کالا به کشور خبر داد و گفت: قبلا محدودیتی نداشتیم ولی با رویه‌های جدید محدودیت شدید واردات کالاهای مختلف دارای مشابه تولید داخلی را داریم. امروز پوشاک و برخی کالاهای قاچاق‌پذیر با کاهش واردات رونق بیشتری در کشور دارند.

وی با بیان اینکه در این شرایط سخت کرونایی و جنگ اقتصادی در‌خواست سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در ایران داریم، اضافه کرد: باید بر اساس شرایط، تسهیل بیشتری در روند سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا هم داخلی ها و هم خارجی ها با رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری داشته باشند.

معین هیئت دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، در ادامه، با اشاره به قیمت فولاد و... با وجود کاهش قیمت جهانی، ابراز داشت: با توجه به اینکه قیمت از بورس تعیین می شود، به بورس در این زمینه اخطار دادم. ما به دنبال راهکار هستیم تا کالاها به بورس برود و دلالی نشود ولی قیمت بالا رفت و باید این را اصلاح کنیم. همانند پتروشیمی، در مورد فولاد هم باید ساماندهی با جدیت دنبال شود تا شاهد حذف دلالی باشیم.