به گزارش پارس به نقل از ایکوپرس، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص برخی اظهارنظرها پیرامون کاهش قیمت خودرو نیز گفت: قیمت خودرو ارتباطی با مذاکرات و همکاری های جدید ندارد، بلکه حاصل ترکیبی از عوامل مختلف از جمله قیمت ارز و همچنین قیمت مواد اولیه و هزینه های عملیاتی است.

مهندس یکه زارع ایران خودرو دیزل را نیز بزرگترین سازنده خودروهای تجاری در خاورمیانه توصیف کرد و از شرکت های فرانسوی خواست در این بخش نیز سرمایه گذاری و همکاری کنند.

وی افزود: ایران خودرو دیزل با برخورداری از شرکت های ایدم، محور خودرو و چرخشگر که به ترتیب موتور، اکسل و گیربکس تولید می کنند، از توان تولید و تامین قوای محرکه خودروهای تجاری برخوردار است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: شرکت چرخشگر شریک « زد. اف» آلمان است و گیربکس هایی تحت لیسانس این شرکت تولید می کند که با این زیرساخت ها، فضای بسیار خوبی برای همکاری در بخش خودروهای تجاری نیز وجود دارد.

هاشم یکه زارع در پایان در خصوص مالکیت ایران خودرو در ۳۳ درصد سهام بانک پارسیان، اظهار کرد: عزم جدی برای واگذاری این سهام را داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه همایش اقتصادی سرمایه گذاری ایران و فرانسه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، گفت: شرکای فرانسوی دوسال شرکت های ایرانی را تنها گذاشتند و از این بابت خسارت هایی به خودروسازان ایرانی وارد آمد که در دور جدید همکاری ها باید جبران شود.

مهندس هاشم یکه زارع افزود: این تجربه که با اعمال تحریم ها و رفتن شرکای خارجی، صنعت خودروسازی ما به مرز نابودی رسید، نباید دوباره تکرار شود و هر شرکتی که طرف تجاری خود را تنها گذاشته باید جبران خسارت کند.

وی یادآور شد: این خسارت ها لزوما مالی نیست، بلکه اگر در گذشته قطعات « سی. کی. دی» ارسال می شد و ما مونتاژ می کردیم، این بار همکاری ها باید به گونه ای باشد که خودروهای مشترک طراحی و تولید کنیم و به بازارهای صادراتی آن ها نیز دسترسی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تمایل شرکت هایی از کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و کره برای از سرگیری همکاری های قدیم یا آغاز همکاری های جدید در صنایع خودروسازی ایران، اظهار کرد: در فضای تحریم، چین تنها کشور فعال در صنعت ایران بود و شرایط رقابتی نداشت اما با ورود اروپایی ها فضا برای چین نیز رقابتی تر می شود.

وی خواستار سرمایه گذاری شرکای اروپایی در طراحی خودرو و خرید سهام خودروسازی های ایرانی شد و گفت: با طراحی محصولات مشترک و افزایش تولید، شرکت های ایرانی جذابیت بیشتری برای خرید سهام خودرو سازان از سوی اروپایی ها دارند.