به گزارش پارس نیوز، 

 پیکان و پراید فقط برای ما ایرانی‌ها خاطره‌انگیز نیستند، بلکه همراهان تاریخی جاده های ایران نیز به شما می‌روند و به نظر می‌رسد این روند همچنان تا سال‌های دیگر ادامه خواهد داشت. آشام در یادداشت پیکان و پراید؛ نوستالژی جاده های ایران به بررسی این دو برند دوست داشتنی پرداخته است.

50 سال است که پیکان خاطره‌انگیزترین خودروی ایرانی است که در فیلم‌های زیادی نقش‌آفرینی کرده، منبع درآمد خیلی‌ها بوده و عروس و دامادهای زیادی برآن سوار شده‌اند. بی‌شک نمی‌توان سرنوشت ایران خودرو و ایرانی‌ها را از پیکان جدا دانست.

 

پیکان از کجا آمد و چه شد؟

پیکان حاصل همکاری ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) و گروه صنعتی روتس بود  که سال 1346 شمسی و بعد از چندین بار تلاش برای تولید مدل‌های مختلف فیات در ایران شکل گرفت. در واقع برای تولید پیکان از هیلمن هانتر 1966 الگوبرداری شده بود و بعدها دستخوش تغییراتی شد.

جالب است بدانید در حالی که همان سال 1346، پیکان در دو مدل دولوکس و کارلوکس به فروش می‌رسید، وانت پیکان و تاکسی پیکان نیز وارد بازار شد. سه سال بعد، یعنی در سال 1349 شاهد عرضه‌ی پیکان اتوماتیک بودیم! خیلی طول نکشید تا در سال 1350 شاهد تولید 6 مدل پیکان مختلف به نام‌های دولوکس، وانت، کارلوکس، جوانان، تاکسی و اتوماتیک باشیم.

تولید پیکان تا سال 1383 ادامه پیدا کرد و در این سال کم‌کم از چرخه‌ی تولید خارج شد. گرچه هنوز مدل‌های مختلفی از این خودرو را می‌بینیم که به عنوان همراهی تاریخی در خیابان‌های ایران حرکت می‌کند. در طول این سال‌های البته تغییرات مختلفی روی ظاهر و مشخصات فنی پیکان صورت گرفت.

از تولید پیکان پژویی با چراغ، موتور و قالپاق پژویی گرفته تا پیکان چراغ بنزی و آردی و روآ (اتاق پژو و موتور پیکان)، همه و همه نشانه‌هایی از پیکان را در خود داشتند. مدل‌های آخر پیکان دارای پیشرانه‌ی 1600 سی‌سی و به صورت هیدرولیک عرضه شدند که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

تا همین چند سال پیش مدل‌های مختلفی از پیکان را در خیابان‌ها می‌دیدیم. رینگ کالسکه‌ای، بوق 10 11 آلمانی، دنده‌ی آرژانتیتی و لاستیک‌های مارشال دورسفید، همه و همه شناسنامه‌های یک پیکان سرحال هستند که فقط یک عاشق پیکان می‌تواند با آنها زندگی کند.

 

پراید از راه رسید و پیکان بازنشسته شد

در حالی که هنوز هم پیکان طرفداران زیادی داشت، اما نیاز به یک خودروی جدید با امکانات بیشتر و قیمت مناسب به چشم می‌خورد. اینجا بود که سایپا به عنوان رقیب دیرینه‌ی ایران خودرو با همکاری کمپانی کره‌ای کیا تصمیم گرفت خودرویی به نام پراید را روانه‌ی بازار کند.

2

خودرویی جمع و جور، کم مصرف، کولردار، با فرمان‌پذیری بهتر و قیمت مناسب که خیلی زود در بین خریداران جای خودش را پیدا کرد و توانست طی 26 سال به عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایران و حتی یکی از پرفروش‌های دنیا تبدیل شود!

خیلی‌ها فکر می‌کنند پراید در واقع خودروی کیا یا عقب‌تر از آن همان فورد فستیوا است. اما در واقع پراید همان مزدا 121 ژاپنی‌ها است که بعدها با نام فورد فستیوا نیز در آمریکا به فروش رسید. مدل‌های به اصطلاح کره‌ای پراید دوست‌داشتنی سابق و شاید منفور امروز که اوایل دهه‌ی 70 شمسی وارد ایران شد از موتور مزدا استفاده می‌کرد.

با اینکه هنوز هم خیلی‌ها به دلایل مختلفی چون کیفیت بهتر، سیستم تعلیق مناسب، ایمنی بیشتر و اصالت، پیکان را نسبت به پراید برتر می‌دانند، اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که پراید توانست خیلی زود به پرتیراژترین خودروهای ایران تبدیل شود و فروش بسیار خوبی را تجربه کند. فروشی که همچنان ادامه دارد و حتی با وجود قیمت 46 میلیون تومانی در بازار آزاد، این خودروی ناایمن، همچنان فروش بالایی دارد.

میزان استقبال از پراید به حدی رسید که سایپا تلاش کرد تیپ‌های مختلفی از این خودرو را با شماره مدل‌های مختلف روانه‌ی بازار کند. از پراید کره‌ای صبا و نسیم گرفته تا پراید 131، 132، 141، پراید 151 (پراید وانت)، 111و پراید استیشن، همه مدل پرایدی را در این سال‌ها دیده‌ایم.

با اینکه سایپا در سال‌های اخیر تلاش کرد تا با اضافه کردن آپشن‌هایی چون ترمز ABS، کیسه هوا و تغییر در طراحی ظاهری بتواند نظر خریداران را بیشتر جلب کند، ولی به اعتقاد خریداران از سال 1387 یا با ارفاق از سال 1389 به بعد رفته رفته کیفیت این خودرو کاهش پیدا کرد. امروز به جایی رسیده‌ایم که زه کنار پراید به یکی از آپشن‌های این خودرو تبدیل شده است.

چرا پیکان و پراید، همراهان تاریخی جاده های ایران شدند؟

بی‌تردید موضوع بازار نسبتا انحصاری خودرو در کشور ما و وضعیت اقتصادی قشر عظیم مردم که توان خریدشان در حد پیکان و پراید بود باعث شد تا این دو خودرو به پرفروش‌ترین مدل‌های تاریخ ایران تبدیل شوند. این استقبال به حدی بوده است که خرید و فروش خودرو پراید صفر همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر شاهد تردد پیکان در خیابان‌ها هستیم.

علاوه بر این هزینه‌های کم تعمیر و نگه‌داری، فراوانی قطعات، تعمیرپذیری آسان و امکان درآمدزایی از دو خودروی پیکان و پراید باعث شد تا به وفور این دو مدل را در خیابان‌ها و جاده‌های ایران ببینیم.

اما نکته هم اینجا است که هیچگاه پراید نتوانست به اندازه پیکان خاطره‌انگیز شود و حس نوستالژی را برای ما تداعی کند.

اما حالا شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که داشتن پیکان و پراید نیز برای خیلی‌ها دست نیافتنی شده است!

منبع: http://www.asham.ir/