آشنایی با کولر گازی اینورتر و معمولی

با ورود به فصل تابستان و احساس گرما طاقت فرسا اولین موضوعی که به ذهن ما خطور می کند، خرید کولر گازی است. اگر به تازگی قصد دارید برای منزل و یا محل کار خود یک کولر گازی خریداری کنید ، توجه داشته باشید که باید کالایی خریداری کنید که با کمترین میزان مصرف انرژی، بهترین قدرت خنک کنندگی را داشته باشد. در بازار انواع کولر گازی اینورتر وجود دارد اما در ابتدا بهتر است با نحوه عملکرد این نوع کولر آشنا شویم. در کولر گازی اینورتر یک دستگاه اینورتر(Inverter) قرار دارد که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می کند و به آن مبدل برق می گویند. زمانی که شما کولر گازی اینورتر را روشن می کنید، مبدل برق ابتدا به صورت هوشمند، میزان بار و فشاری که به موتور کولر وارد می شود را تشخیص داده و سپس براساس همین بار، تعیین می کند که چه میزان جریانی باید به موتور وارد شود.

بر این اساس، مهمترین مزیت های انواع کولر گازی اینورتر تنظیم کننده سرعت موتور کولر گازی ، تنظیم ولتاژ وارد شده به موتور و در نتیجه جلوگیری از آسیب به آن در ولتاژ بالای برق میباشد. همچنین از دیگر مزایای آن کاهش میزان مصرف انرژی ، خاموش و روشن کردن موتور بدون قطع و وصل کردن جریان برق ، به حداقل رساندن ضربه های مکانیکی وارده به موتور و در نتیجه حفظ سلامتی موتور کولر می باشد. 

در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا زمانی که دمای هوای محیط به حد مطلوب برسد به کار خود ادامه می دهد و دارای ترموستاتی می باشد که به صورت دیجیتال عمل می کند. 

هنگام خرید کولر گازی باید به مواردی چون ظرفیت مناسب دستگاه ، گارانتی اصلی یا خدمات پس از فروش ، نوع کمپرسور و گاز مبرد توجه کرد . شما برای اطلاعات بیشتر از کولر گازی اسپلیت و انواع برند های موجود در بازار می توانید به سایت دماپویا مراجعه نمایید.

11

مقایسه کولر گازی اینورتر با معمولی

این دو نوع کولر گازی از نظر چرخه مکانیکی و برودتی مشابه به یکدیگر عمل می کنند اما تفاوت های الکتریکی میان آن ها وجود دارد از جمله کولر گازی بر روی دمای معین تنظیم می شود و بعد از این که دمای محیط با دمای دستگاه برابر شد ، کولر خاموش می شود. در کولر گازی اینورتر  به منظور تعادل دما ، کمپرسور خاموش و روشن نمی شود لذا از نظر میزان مصرف انرژی، در سطح پایین تری نسبت به کولر گازی معمولی قرار دارد. همین خاموش و روشن نشدن کمپرسور در کولر گازی اینورتر باعث می شود که کمترین صدا در زمان روشن بودن دستگاه تولید شود. اما در کولر گازی معمولی هر بار که کمپرسور روشن می شود، صدایی شنیده خواهد شد.

به طور مثال کولر گازی سامسونگ مدل اینورتر دار بسیار کم صدا میباشد به طوری که روشن بودن و کار کردن آن را متوجه نخواهید شد

قدرت سرمایشی کولر گازی اینورتر نیز نسبت به کولر گازی معمولی بیشتر است البته تعمیرات کولر گازی اینورتر به تخصص و هزینه بیشتری نیاز دارد زیرا سیستم ساخت آن پیچیده تر است. البته زیاد بودن هزینه خرید و تعمیر کولر گازی اینورتر با توجه عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی ، صرفه اقتصادی دارد