به گزارش پارس نیوز، 

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تولید تیلاپیا در داخل اظهار کرد: سازمان محیط زیست مجوز تولید تیلاپیا تنها به 4 استان خراسان جنوبی، سمنان، یزد و قم که به آب های داخلی ارتباطی ندارند، داده است چرا که آنها به این نتیجه رسیدند که تولید این ماهی برای اکوسیستم خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه  ایران جزء 5 تولیدکننده بزرگ قزل آلا در دنیا به شمار می رود، افزود:  با توجه به آنکه در تولید این ماهی با معضلات متعددی نظیر اصلاح نژاد، واردات تخم چشم زده،عدم فرآوری محصول قابل مصرف به بازار و... به بازار روبروست ،جای این سوال مطرح است که چرا مسئولان شیلات بر تولید تیلاپیا اصرار می ورزند؟

قاسمی با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا تنها به دلیل توجیه واردات در کشور انجام می شود،گفت: بنده معتقدم که مسئولان سازمان شیلات با تولید تیلاپیا در کشور قصد دارند آدرس اشتباه به مردم بدهند و به عبارتی تولید این ماهی را که برای اکوسیستم خطرناک است،توجیه کنند.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات تیلاپیا در هاله‌ای از ابهام


این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه تیلاپیا ماهی بومی کشور نیست و می تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند از این رو از سیاست گذاران شیلات و موسسه علوم تحقیقات شیلات انتظار می رفت به جای دریافت مجوز تولید تیلاپیا، بر روی ارتقای بهره وری  و فرآوری گونه های ماهیان خاویاری، قزل آلا و کپور ماهیان کار می کردند.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون ممنوعیت واردات تیلاپیا افزود: با توجه به آنکه تیلاپیا جز فهرست 1399 قلم کالای ممنوعه واردات نیست، از این رو این امر نشان می دهد که با شرایطی تیلاپیا می تواند وارد کشور شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر،پرورش و صادرات آبزیان در پایان تصریح کرد: واردات تیلاپیا ،تولید قزل آلا را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد چرا که چینی ها دندان ایرانی ها را شمردند و ماهی فرآوری شده و قابل مصرف را روانه بازار ایران کردند.

انتهای پیام/