به گزارش پارس نیوز، 

 بهزاد سلطانی شامگاه شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در بررسی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور فاصله زیاد استان‌ها با تهران دیده شد و در سه سال اخیر هم با وجود اقدامات صورت گرفته کم نشد، اما در سال 97 و همزمان با سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی طرح‌های ویژه استانی آغاز می‌شود و برای مشهد 24 برنامه لحاظ شده است.

وی افزود: تلاشمان این است که خراسان رضوی به واسطه سفر استانی سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به رتبه قابل توجهی حوزه نوآوری و شکوفایی در میان 31 استان کشور دست یابد.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر 75 درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند خاطرنشان کرد: در سطح کشور 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم که در هر سال یک میلیون به این تعداد افزوده می‌شود، در حالی که در سطح دنیا اشتغال‌های خوبی به واسطه ایده‌پروری‌های نو و جدید ایجاد شده است و می‌خواهیم با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان رفع معضل بزرگ بیکاری در ایران را شاهد باشیم.

سلطانی تصریح کرد: امروز فناوری در ایران و جهان یک اقتدار بوده و باید سمت اقتدار فناورانه و حرکت در مسیر تجارت‌های علمی گام برداریم و اگر بخواهیم کشور در حوزه اقتصاد علمی رشد یابد باید به سمت رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که محور مرکزی اقتصاد مقاومتی بوده است حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: تاکنون 3300 شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده که به نسبت ظرفیت کشور بسیار کم بوده است و شرکت‌های ثبت نشده زیادی هم هستند که به دلیل عدم ثبت دانش‌بنیان نیستند و امیدواریم که با اقدامات موثر تا سال 1404 این میزان 20 برابر افزایش یابد و نیازمان بیش از 40 هزار شرکت دانش‌بنیان بوده که به لحاظ ظرفیت دانشگاهی و فارغ‌التحصیلی کشور که در سطح دنیا اول هستیم دور از دسترس نیست.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از امتیازات ویژه و خاصی برخوردار هستند که یک مورد آن معافیت 15 ساله از پرداخت مالیات بوده است، بیان کرد: همچنین درربخث اعتبارات نیز تاکنون 2600 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به ما داده شده، اما این مبلغ در بودجه 97 صفر شده است و از این مبلغ حدود 2 هزار میلیارد تومان برای این شرکت‌ها صرف شده و برای 600 میلیارد تومان باقی مانده و جهت تحقق نیاز مالی‌مان که 1200 میلیارد تومان بوده 600 میلیارد تومان دیگر را درخواست کرده‌ایم.

سلطانی گفت: در سطح کشور 25 طرح خاتمه یافته ناموفق و 1057 طرح خاتمه یافته موفق در طرح‌های اجرا شده داشته‌ایم که موجب ایجاد 72 هزار شغل شده است که 59 طرح آن در خراسان رضوی بوده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سطح کشور حداقل 75 درصد از آن‌ها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بهره کم و اقساط طولانی مدت استفاده کرده‌اند، افزود: رقم تسهیلات پرداختی بیش از 2400 میلیارد تومان بوده است نرخ بهره تسهیلات از 9 تا 11 درصد بوده و که از نصف میانگین 18 تا 24 درصدی تسهیلات‌های بانکی هم کمتر بوده است.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: وضعیت دانش‌بنیانی خراسان رضوی به‌گونه‌ای است این استان با 165 شرکت‌ دانش‌بنیان و معادل 5 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را دارد و رتبه این استان در سطح کشور چهارم است، اما میزان شرکت‌های فعال در خراسان رضوی‌ای که 8 درصد جمعیت کشور را دارد کم بوده است.

سلطانی با بیان اینکه ظرفیت علمی و دانشگاهی خراسان رضوی با بسیاری دیگر از استان‌های کشور قابل مقایسه نبوده و نیست، تصریح کرد: در سطح استان 51 هزار فارغ‌التحصیل دکتری و فوق‌لیسناس داریم و سالانه 15 هزار پایان‌نامه در این دو مقطع تحصیلی دانشگاهی دفاع می‌شود و حداقل انتظارمان اشتغال یک درصدی و از هر 100 نفر حداقل یک نفر جذب شود؛ همچنین در سطح استان 370 هزار دانشجو داریم و باید با این ظرفیت دانشجویی باید 3700 شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی داشته باشیم و باید در این استان حداقل 500 شرکت‌ دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در سطح کشور داریم که از حالت دانش‌بنیان بودن خارج شده‌اند، اما یک مورد آن هم در خراسان رضوی نبوده است و از این استان نه تنها کاهش میزان این شرکت‌ها را انتظار نداریم، بلکه انتظارمان از خراسان رضوی افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح این استان بوده است.