به گزارش پارس نیوز، 

"کاپیتان عبدالله الخنجی"رئیس سازمان بنادر قطر در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های مجتمع بندری شهید رجایی در جمع‌بندی سفر هیئت قطری به بنادر جنوبی ایران گفت: آنچه در بازدید از این بنادر مشهود بود هر یک از بنادر به شکل منظم به یک فعالیت مشخص مشغول بوده و در همان جهت برنامه‌ریزی و امور توسعه خود را دنبال می‌کردند .

وی افزود: این امر سبب می‌شود که ما هم با احصاء نیازمندی‌های خود بر اساس نوع فعالیت، بنادر خود را به بنادر ایران متصل نماییم و بتوانیم تعاملات گسترده تجاری را با ایران انجام دهیم .

الخنجی بابیان اینکه حضور ما در ایران و بازدید از بنادر جنوبی این کشور برمبنای یک برنامه استراتژیک بلندمدت است اظهار داشت: روابط دو کشور از گذشته روابط گسترده‌ای بوده و هدف از این سفر نیز بررسی همکاری‌های مشترک ،تعمیق و گسترش مناسبات دریایی و بندری است .

رئیس سازمان بنادر قطر اظهار داشت: ما در این سفر به همه مسائل پرداخته و پس از بازگشت به کشورمان همه زمینه‌ها را طی جلسات مختلف بررسی خواهیم کرد .

وی افزود: با توجه به نوع فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در بنادر ایران به‌زودی بر اساس نوع فعالیت با طرف ایرانی مذاکره خواهیم کرد .

حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی که هیئت قطری را در این سفر همراهی می‌کرد هدف از این سفر را یافتن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بنادر جنوب ایران و تدوین سند همکاری‌های حمل‌ونقلی و توسعه روابط تجاری بین دو کشور عنوان کرد

حسن‌زاده گفت: نیمه نخست سال جاری همایشی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری در کشور قطر برگزار خواهد شد .

وی افزود: تجار و سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌ها و پیشنهاد‌های خود را از طریق بنادر استان به مرکز اعلام نمایند تا پس از پیگیری و تجمیع برنامه‌ها با دعوت از متقاضیان شرکت در همایش با سازوکاری نظام‌مند در همایش حضور یابیم .

حسن‌زاده گفت: حجم بالای تجارت ایران به قطر یک‌میلیون تن در سال است که از طریق دو استان بوشهر و هرمزگان صورت می‌پذیرد ازاین‌رو در این سفر برنامه‌ای تدوین شد و مقرر گردید تا برخی از مسائل و مشکلات مطروحه در استان‌ها ظرف مدت یک ماه و مشکلات که نیاز به اصلاح برخی ساختارها دارد ظرف مدت سه ماه مرتفع شود .

هیئت عالی‌رتبه وزارت حمل‌ونقل و سازمان بنادر قطر در پایان روز نخست سفر به هرمزگان در بندر شهید باهنر حضور یافتند و از بخش‌های مختلف این بندر شامل اسکله‌ها، حوضچه، اراضی پسکرانه، انبارها و پایانه مسافری بین‌المللی خلیج‌فارس دیدن کردند در این بازدید بر لزوم توسعه همکاری‌های تجارت دریایی بین دو کشور از طریق سرمایه‌گذاری مشترک تأکید شد .