کامیار بیات ماکو در پاسخ به این سئوال که آیا می توان اظهارات مقامات دولتی مبنی بر اینکه در دوره پیش رونق هستیم را پذیرفت و دلیل طولانی شدن رکود مسکن چیست، گفت: عرضه مسکن بیش از تقاضاست و این موضوع باعث رکود بیش از حد مسکن شده است، چرا که اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعاً رکود ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، بالا بودن نسبی قیمت مسکن می‌تواند دلیل دیگر رکود باشد، چرا که طبع هیستریونیک (ما خرید نمی‌کنیم تا ببینیم بقیه می‌خرند یا نه) در جامعه باعث شده تا رکود مسکن ادامه یابد.

وی اضافه کرد: در این وضعیت یعنی با هم خرید می‌کنیم و با هم خرید نمی‌کنیم این شده است که الان تعدادی از مردم هم پول دارند و هم نیاز، اما نمی‌خرند چرا که منتظر هستند ببینند اگر سایرین اقدام به خرید کردند آنها نیز وارد عرصه خرید مسکن شوند.

بیات ماکو با اشاره به اینکه برای طبع هیستریونیک (ما خرید نمی‌کنیم تا ببینیم بقیه می‌خرند یا نه) نمی‌توان کاری کرد، گفت: وقتی احساس شود چهره واقعی رونق مسکن خود را نشان خواهد داد ناگهان مردم برای خرید اقدام و موجب جهش قیمت مسکن می‌شوند.

عضو سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه درحال حاضر در دوره پیش رونق هستیم، گفت: این رکود مسکن آنچنان ادامه پیدا کرده است که توانسته بر هر 2 موردی (هیستریونیک و عرضه بیش از تقاضا) که اشاره کردم غلبه کند و چون قیمت مسکن بر اثر نبود تقاضا و اثر وجود تورمی که ارزش مسکن را بلعیده است، قیمت مسکن را تا حدودی قابل تحمل کرده و چون الان در دوره پیش‌رونق هستیم، اجمالاً از سال آینده شاهد رونق مسکن خواهیم بود.

بیات ماکو در پاسخ به این سؤال که نقش دولت در طولانی‌شدن رکود مسکن را تا چه حد ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته پرداخت وام 10 میلیون تومانی در دوره‌ای باعث شد تا قیمت مسکن جهشی افزایش یابد و همانند مکانیزم ماشه عمل کند، اما اگر نقش دولت را بخواهیم در بخش مسکن ارزیابی کنیم، می‌بینیم که نقش دولت در بازار مسکن حداکثر 10 درصد است.

وی افزود: سیاست دولت اهرم اجرایی می‌خواهد و وقتی نقش دولت در بازار حداکثر 10 درصد است، نمی‌تواند اثرگذار باشد و قطعاً این اثرگذاری خیلی پایین هر چند به موقع خواهد بود.

*یک سیاست واحد در مسکن جواب‌دهنده نیست/مسکن به تنهایی نمی تواند از رکود خارج شود

بیات ماکو گفت: دولت می‌تواند سیاست‌گذاری کند، اما وقتی اهرمی برای اجرا ندارد قطعاً سیاست‌ها عملیات اجرایی پیدا نمی‌کند، پس برای ایران که کشوری پهناور و با تنوع ساختارها و سلایق است یک سیاست واحد جواب‌دهنده نیست.

وی افزود: دولت نمی‌تواند در بازار مسکن نقش داشته باشد و باید از دادن وعده‌های توخالی خودداری کند،قطعاً وقتی کل اقتصاد در رکود است، مسکن نمی‌تواند به تنهایی از رکود خارج شود، پس اگر سال آینده اقتصاد کلان کشور از رکود خارج نشود، مسکن نیز از رکود خارج نخواهد شد.