آرمان خالقی اظهار داشت: برخی برندها در کشور بودند که سابقه آنها به 50 سال یا بیشتر می‌رسد و حال اثری از آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: کفش ملی،‌ ارج،‌ هپکو، نساجی مازندران، آزمایش و پارس الکتریک از جمله برندهایی هستند که زمانی در ایران فعالیت داشتند اما حالا اثر زیادی از آنها نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: برندی مانند کفش ملی بیش از 50 سال از ایجادش در ایران می‌گذرد اما هم اکنون دارای کیفیت و تولید قبل نیست و در این مورد می‌توان به کارخانه ارج نیز اشاره کرد که تقریباً سال‌هاست که تعطیل است.

خالقی با بیان اینکه سینجر، شرق و دونار خزر برندهایی بودند که زمانی ایجاد شدند و برخی از آنها همچنان فعال هستند، گفت: نباید منتظر مردن این برندها باشیم بلکه باید با مدیریت صحیح برای ماندگاری آنها اقدام شود.

وی با اشاره به تغییر مالکیت کارخانه ارج از خصوصی به دولتی بعد از انقلاب، گفت:‌ کارخانه حوله برق لامع نیز قبل از انقلاب ایجاد شد اما بعد از انقلاب، مالکیت آن خصوصی شد و در حالی که رو به ورشکستگی می‌رفت، دوباره به بخش خصوصی واگذار شد و توانست شرایط بهتری را برای خود ایجاد کند. هر چند باز هم به وضعیت اولیه خود بر نگشت.

وی با تأکید بر اهمیت نوع مدیریت واحدهای تولیدی در کشور،‌ گفت: شرکت ارج وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری گروه ملی است و عملاً دولتی اداره می‌شود که در این شرایط تصمیم‌گیری‌ها به سختی انجام می‌شود و کارخانه توسط هیأت مدیره‌ای اداره می‌شود که اعضای آن، کارمند بانک یا دولت بوده‌اند و بعضاً تجربه‌ای در صنعت لوازم خانگی نداشته‌اند.

این کارشناس صنعت با بیان اینکه تولیدات ارج به روز نیست، گفت: این تولیدات باید مطابق با نیاز روز مصرف‌کنندگان عرضه شود و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید امکان رقابت‌پذیری برای این کارخانه فراهم می‌شد.

به گفته وی، بروکراسی دولتی باعث شد که ارج نتواند به سرعت خود را با تغییرات بازار هماهنگ کند و در چنین وضعیتی شرکت‌های گرفتار در تصمیم‌گیری‌های دولتی محکوم به شکست هستند.

وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی نیز اگر خود را تا حدی به روز نمی‌کردند، محکوم به شکست می‌شدند، گفت: هر چند هم اکنون نیز مردم رضایت کامل از خودروسازان ندارند اما تقاضا و فشار مصرف‌کنندگان باعث شد این صنعت تا حدی خود را به روزرسانی کند.

وی افزود: این در حالی است که در صنعتی مانند لوازم خانگی شاهد قاچاق کالا هستیم و در لوازم خانگی کوچک و متوسط قاچاق کالا به سادگی صورت می‌گیرد که باعث ضربه زدن به تولیدات داخلی شده است.

خالقی با بیان اینکه برند ارج بیش از 70 سال سابقه دارد، گفت: گروه توسعه ملی تزریق منابع مالی برای سرپا نگه داشتن این برند نداشته است و مدیران کارآمدی نیز برای این کارخانه منصوب نشده‌اند که بتوانند خطوط تولید را به روز کنند.

وی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف سریع‌تر وضعیت کارخانه ارج، گفت: نه بانک می‌تواند بنگاه‌داری کند و نه دولت،‌ این کارخانه باید زودتر به بخش خصوصی کارآمد واگذار شود.

وی با اشاره به اختلاس 20 میلیارد تومانی دهه 70 در کارخانه ارج که باعث بازداشت برخی مدیران این شرکت شد، گفت:‌ این مسئله نیز به کار کارخانه ضربه زد.

این کارشناس صنعت پیشنهاد کرد در واگذاری کارخانه ارج، موضوع واگذاری برند ارج به صورت جداگانه از ملک و تجهیزات آن دیده شود و قیمت‌گذاری جداگانه‌ای برای نام تجاری ارج صورت گیرد تا در کشورمان موضوع ارزش برند نهادینه شود.